Wat is er nieuw

Vervoer en in gebruik nemen aquarium met visbestand

JohanB

Active member
Lid geworden
2 november 2020
Leeftijd
37
Omdat onze eerste 50L bak zo goed beviel en het een ware hobby is geworden, hebben wij besloten om voor een grotere bak te gaan. Ik heb een nette Juwel Lido 200 van 3jr oud gevonden, incl. externe pomp, CO2 systeem en een visbestand.

Graag wil ik jullie advies vragen hoe ik dit het beste kan doen. Over 2,5 week kan ik 'm ophalen, dus heb nog even om voor te bereiden.

De volgende vragen houden mij bezig:
1. Hoe kan ik alles het best vervoeren?
2. Hoe doe ik de opstart van het nieuwe aquarium zodra deze is gearriveerd?
3. Wanneer kan mijn huidige visbestand over?
4. Visbestand te groot?

Voor punt 1 is het voorstel om het visbestand van de nieuwe tank (o.a. 30-40 neon tetra) in zakken van de LFS te vervoeren. Het aquarium en de kast kunnen dan leeg mee in de auto. De pomp in een emmer met water uit de nieuwe tank, zodat de bacteriecultuur behouden blijft. Kan dit zo of kan ik het beter anders doen? Voor zover van belang, de reis duurt +/- 1 uur.

Voor de andere vragen heb ik momenteel het volgende in gedachten. Na arriveren thuis zet ik het nieuwe aquarium neer, z.s.m. inrichten, zodat er water in kan en ik het externe filter kan laten draaien. Mogelijk een aantal dagen wachten en waterwaarden bewaken voordat vissen er in kunnen? Visbestand nieuwe tank zouden dan tijdelijk in mijn huidige tank moeten.
Wat me het meest bezig houdt is dat het visbestand dan flink te groot wordt voor mijn huidige 50L tank. Zou het toch haalbaar zijn om die 50L tank een aantal dagen voor opvang van alle vissen te gebruiken? Eventueel met dagelijks een waterwissel van 40-50%?

De laatste vraag is hoe groot het visbestand mag zijn voor de nieuwe 200L tank. In de huidige 50L tank heb ik:
- 18 blauwe neon (de kleine versie dus)
- 6 corydoras
- 4 otocinclus
- 2 honinggourami
- circa 20 citroengarnalen
In de nieuwe situatie wordt dit uitgebreid met in ieder geval 30-40 neon tetra en een paar cory's. Als backup heb ik waarschijnlijk een vriend die ook naar een grotere tank overstapt en een deel van de neons zou kunnen huisvesten voor zover nodig.

Heel benieuwd naar jullie advies!!

Je 50l is al overbezet vind ik...
Daar nog vissen bij zetten vind ik niet zo'n strak idee.

Mits behoud van de filter zou het moeten lukken om alles wat nieuw over komt terug thuis op te starten, en daar de vissen in doen. Wel dagelijks testen en regelmatig verversen!

Het zou enkel als soort noodoplossing zijn en maar een paar dagen, met steeds controle waterwaarden. Inrichting nieuwe aquarium wordt namelijk wel nieuw, dus zand, soil, planten, hout. Zou me kunnen voorstellen dat dat ook niet ideaal is om de vissen meteen in te doen? Of valt dat wel mee?

Het zou enkel als soort noodoplossing zijn en maar een paar dagen, met steeds controle waterwaarden. Inrichting nieuwe aquarium wordt namelijk wel nieuw, dus zand, soil, planten, hout. Zou me kunnen voorstellen dat dat ook niet ideaal is om de vissen meteen in te doen? Of valt dat wel mee?
Ook een beetje afhankelijk van je filter, ik neem haast aan dat je een groter filter gaan nemen op die 200 liter, als je kans ziet om deze vast in te laten draaien voor een week of 4 a 5 dan zou je alles over kunnen zetten, ik heb dat een jaar geleden gedaan maar toen is alles gelijk verhuisd en alleen de bodem vervangen, niet ideaal maar soms moet je wel.

Het is een JBL Crystalprofi E901 die ik er bij overneem. Aquarium is nu nog draaiende bij huidige eigenaar en wordt op z'n vroegst de avond voorafgaand aan moment dat ik ;m ophaal leeggehaald

Welke soil ga je gebruiken? Veel soorten zijn niet geschikt om direct vissen in te plaatsen ivm vrijkomen van ammonium o.a.

Weet ik nog niet, moet me de komende weken daar nog in verdiepen. Onderstaande inrichting vind ik mooi, zou die richting op willen.

1607697104245.png

Zou het anders wellicht een idee zijn om bijv een speciekuip met water op temperatuur te vullen, daar ook nieuwe pomp op aan te sluiten en visbestand in te doen? Zodat ik op die manier tijd win om het aquarium in te richten?

Het lijkt me dat ik de vissen niet te lang in de LFS zakken kan bewaren...?

Met nu een speciekuip opstarten zou je 2,5 week indraaien winnen, als je een nieuwe pomp zou opstarten. Je geeft in je eerste bericht aan dat je een al draaiende pomp samen met de bak overneemt. Wanneer je deze goed transporteert zou je naar mijn idee de oude situatie weer herstellen zoals ie was bij de huidige eigenaar. Uiteraard is het verstandig om wel te blijven meten.

Steef geeft al aan dat sommige soils eerst een tijd moeten draaien voordat er vissen in die bak kunnen. Daar zou de speciekuip wel een uitkomst kunnen bieden. In dat geval moet je wel een keuze gaan maken over welke soil je wilt gaan gebruiken

Als je het filter draaiend krijgt en de reis een uur duurt, dan heb ik wel een tip voor je
Ik heb de slangen van die grote Eheim pomp in een 20 liter jerrycan gedaan en dat heeft zo staan draaien tot mn aquarium klaar was
dus ik zou zeggen neem een jerrycan mee en als de lido leeg gaat laat je filter draaien op een jerrycan , want met vissen uitvangen bak leeghalen ben je zo 2 uurtjes verder

Uit eigen ervaring weet ik dat een lido 200 achterin met de bank plat en samen met een gedemonteerde onderkast achterin een peugeot 206 past (even voor het formaat)
1000 keer beter dan een aanhanger of busje, de bak is ook niet echt zwaar, ik heb de mijne wel op een flinke plaat hout gezet op een grote filtermat zodat hij overal met gelijke druk op rustte

Zoveel vissen kun je het best meenemen in een koelbox, planten erbij in tegen het klotsen en niet als een gekko rechtdoor op de minirotonde

ford raptor GIF

Ik heb tijdens mijn verhuizing de vissen vervoerd in een grote koelbox. Daar is het donker zodat de vissen 'rustig' blijven en vooral is de Koelbox goed geïsoleerd zodat de water temperatuur niet te snel zakt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan