Wat is er nieuw

Verwaming

• Onderwerp starter Onderwerp starter ?!Aron!?
  • Startdatum Startdatum
?

?!Aron!?

Guest
Hallo
Ik word helemaal gek van mijn verwarming
Ik zet hem op 29 graden en is het nog geen 25
Graden.
Moet je spelen met de temppratuur?
Hoe oud je de bak op temp als er nieuw water in komt?

?!Aron!? zei:
Hallo
Graden.
Vaak zit er wel een afwijking in de afstelschaal. dan zul je dus moeten zoeken totdat de gewenste temp is bereikt.
Maar vaak zit er ook een afwijking in de thermometer.. hou dat ook in de gaten.
Een andere optie is dat de verwarming niet voldoende vermogen heeft om de hoeveelheid water op te warmen, zul je dus een zwaarder model moeten hebben.
En verder kan ie nog stuk zijn 😉

?!Aron!? zei:
Er voor zorgen dat het verversingswater op niet teveel afwijkende temperatuur is..

Hoeveel watt is je verwarmer en hoeveel liter is je aquarium?

J
kellemes zei:
?!Aron!? zei:
Hallo
Graden.
Vaak zit er wel een afwijking in de afstelschaal. dan zul je dus moeten zoeken totdat de gewenste temp is bereikt.
Maar vaak zit er ook een afwijking in de thermometer.. hou dat ook in de gaten.
Een andere optie is dat de verwarming niet voldoende vermogen heeft om de hoeveelheid water op te warmen, zul je dus een zwaarder model moeten hebben.
En verder kan ie nog stuk zijn 😉

?!Aron!? zei:
Er voor zorgen dat het verversingswater op niet teveel afwijkende temperatuur is..

Kapot zal die niet zij
Anders zal de bak niet op de 22 graden blijven
Maar ik moet dus gewoon wat op stooken

Bij verversen kan je beter iets warmer zitten dan kouder.

?!Aron!? zei:
Kapot zal die niet zij
Jawel, van de kamertemperatuur plus de lampen kan dat zomaar naar de 22 graden komen zonder verwarming in de bak.

Verwarming eventjes testen met een emmer koud water. Krijgt 'ie dat warm, dan is 'ie niet kapot.

~ Ivo

Botia zei:

Ik dacht iets kouder. Kouder water is zuurstofrijker.

Mijn sterbaiis zetten eieren af wanneer ik het water iets kouder bijvul. Regen is in de regel ook kouder.

Mascha&Ivo zei:
?!Aron!? zei:
Kapot zal die niet zij
Jawel, van de kamertemperatuur plus de lampen kan dat zomaar naar de 22 graden komen zonder verwarming in de bak.

Verwarming eventjes testen met een emmer koud water. Krijgt 'ie dat warm, dan is 'ie niet kapot.

~ Ivo

Mijn bak staat op mijn kamer
Ik heb geen lampen

Hoeveel watt is ie en hoeveel liter is je bak?

Tim82 zei:
Botia zei:

Mijn sterbaiis zetten eieren af wanneer ik het water iets kouder bijvul. Regen is in de regel ook kouder.
Bij Corydorassen kan het geen kwaad en is het zelfs goed als je wil kweken, maar bij roodneuzen en kardinalen bv kan het lijden tot stip.

Ik ken iemand met een winkel en bijna nooit problemen. Een stagiaire ververst te koud en genoemde soorten zaten onder de stip.

In de natuur komt er natuurlijk ook relatief geleidelijk water bij.En geen 20% in 5 minuten.

Mijn bak ik 50 lieter
Ik heb geen dlauw id� hoeveel wat die is

Tim82 zei:
Botia zei:

Het verschilt per soort, dus h�t juiste antwoord bestaat niet.
E�n verversing met te koud water en je kardinaaltetra's hebben stip te pakken lees je vaker. Geen idee of dit ook voor andere soorten geldt, maar zou niet verbazen.
Dat terwijl het bij Corydoras soorten inderdaad wel wilt aanzetten tot het afzetten van eitjes.

~ Ivo

Roodneuzen/koppen zijn er ook zeer gevoelig voor.

Maar dan heb je het over te koud. Niet over een graad of 2.

Aron, als je water ververst zet je dan je verwarmer uit?

Tim82 zei:
Wie zegt dat een graad of 2 nog niet onder 'te' valt voor de genoemde gevallen? Ik durf dat niet met zekerheid te stellen.
Diezelfde 2 graden zijn voor de Corydoras namelijk al voldoende om tot afzetten af te gaan.
2 graden afkoeling (*) in de 5 of 10 minuten dat je er nieuw water inkiepert is best veel, we hebben het wel over koudbloedigen.

~ Ivo

(*) let wel: ik heb het dus over 2 graden afkoeling van de bak. Niet 20% nieuw water dat 2 graden kouder is.

In geval van twijfel (wat ik namelijk bespeur bij Aron) zou ik proberen het water op dezelfde temp te krijgen als van de bak. Als er dan een kleine afwijking is naar beneden of naar onder dan lijkt me dat prima.
Ik kies er soms ook voor om mijn verversing te verspreiden in 2 delen.. kan tussendoor de temp van de bak weer een beetje op orde komen, dit omdat ik begrijp dat mijn Espei's niet goed tegen te grote schommelingen kunnen.

Edit: Stom dat ik destijds koos om ze samen met Panda's te houden, die zijn namelijk dol op een frisse bui 😉

Mascha&Ivo zei:
Tim82 zei:
Wie zegt dat een graad of 2 nog niet onder 'te' valt voor de genoemde gevallen? Ik durf dat niet met zekerheid te stellen.
Diezelfde 2 graden zijn voor de Corydoras namelijk al voldoende om tot afzetten af te gaan.
2 graden in de 5 of 10 minuten dat je er nieuw water inkiepert is best veel, we hebben het wel over koudbloedigen.

Stel je bak is 400 liter, je ververst 100 liter water dat 2 graden kouder is. Dan kom je op slechts 0,5 graad verschil uit. Dit zal geen schade toebrengen. Ik raad je aan om iets kouder te vullen.
Daarbij zitten er in koud water minder stoffen dan in warm water.

Tim82 zei:
geen schade toebrengen. Ik raad je aan om iets kouder te vullen.
Daarbij zitten er in koud water minder stoffen dan in warm water.
Dat wist ik niet..
Wel begrijp ik dat het zuurstofrijker is wat op zich natuurlijk wel voordelig is voor een verversing.

Ligt er maar net aan hoe je het water op temperatuur brengt...

Warm water uit de kraan halen is h��l iets anders als een deel van het water bijvoorbeeld koken of het nieuwe water met een staafverwarming op temperatuur brengen.
En als je het warme water uit de kraan haalt is er nog een fors verschil tussen of het driemaal 0 graden C. is en eenmaal 80 graden C. om op 20 graden C. uit te komen of gewoon viermaal 20 graden C.
(ten overvloede: dit is allemaal nagemeten!)

Terechte opmerking gemaakt over opgeloste stoffen, zeker iets op bij stil te staan, maar mocht wel wat genuanceerder dus.

~ Ivo

Ik heb wat watmer ververst en het blijft nu leker op 25 graden

Verwarmer mogen niet aan als ze boven water zijn geloof ik. Kunnen ze stuk gaan

Tim82 zei:
Verwarmer mogen niet aan als ze boven water zijn geloof ik. Kunnen ze stuk gaan
Dat is inderdaad iets om op te letten bij verversen! Zeker het gedeelte dat verwarmt (onderste deel staaf) wil je niet droog hebben staan.

~ Ivo

Zichmaar het glas eromheen
(In mijn geval)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan