Verwarmen van het aquarium (1 Viewer)

Diesel1610

Well-known member
Lid geworden
2 mrt 2014
Dan is het hier meer geluk dan wijsheid, ik haal al een jaar lang 3 keer in de week de stroom er op beide verwarmingen voor een uur uit tijdens de waterwissels :stars:

Miss Molly

Member
Lid geworden
8 apr 2015
jessicapilon zei:
De buis moet als het kan niet in de bodem omdat daar geen stroming is en de temp te hoog zou kunnen oplopen. Beste is horizontaal dacht ik zodat het water er goed langsstroomt. Soms is dat lastig en ik heb ze ook vertikaal in de bakken staan.
Ik heb ze ook niet helemaal onder water. Bovenste deel is kunsttof en dat mag er gerust bovenuit steken.
Ik heb de verwarming wel aan bij het indraaien.
Ook de planten hebben een bepaalde temp nodig.
Hoi Jessicapilon,
Ik heb zojuist geprobeerd om een ander plekje te vinden. Ook horizontaal geprobeerd, maar dat is echt heel erg lelijk. Uiteindelijk is het elementje op de zelfde plek beland, en heb ik maar wat bodem weggeschoven. Ik heb hem nu wel meteen aangezet. Maar even afwachten nu...
Ik wilde een foto bijplaatsen, maar dat lukte nog niet erg

Jac en Carla

Active member
Lid geworden
31 okt 2015
Heb sinds gisteren een 70 liter bak ingericht staa. Misschien een hele stomme vraag. Ik heb de filter rechts hangen en de verwarming links. Ik wil de bak op 25 graden krijgen. Maar heb de verwarming nu op 27 a 28 staan, maar aan de kant van de filter blijft het maar 21 graden. Is dan de verwarming kapot? Het is een nieuwe verwarmer van Superfish. Heb een bak van 70 liter en de verwarmer is 100 watt. Of moet ik de verwarming bij de filter gaan hangen? Of moet ik de verwarming gewoon nog hoger zetten qua temperatuur?

Bertus

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
75
peterdenhaag53 zei:
Er zijn staafverwarmingen, die calibreren als je de stroom er een tijdje afhaalt.
Hoe zou dat dan moeten gebeuren?

Moeten 90 % in gesteld worden door verdraaien.

Jac en Carla

Active member
Lid geworden
31 okt 2015
Links en rechts in de bak scheelt 1 graad. Heb er aan de kant van de verwarmer een thermometer bijgehangen om te kijken of het idd links en rechts in de bak veel verschilde. Dus het is niet zo dat waar de verwarmer hangt het daar een paar graden warmer is. Zou het zo kunnen zijn dat de schaalverdeling op de verwarmer niet klopt? Dus dat ik mijn verwarmer op 30 moet zetten om het idd 25 graden in de bak te krijgen? De verwarmer blijft ook niet continue branden. Dus ik denk persoonlijk niet dat de verwarmer het niet aan kan. Anders moet hij toch contineu blijven branden? Of zie ik dat verkeerd?

Bertus

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
75
Draai hem 1 of 2 graden hoger, en kijk dan weer, in de avond.
of als hij afslaat.

Jac en Carla

Active member
Lid geworden
31 okt 2015
Dan word het water idd warmer. Kan ik hem gewoon blijven draaien tot allebei mijn thermometers 25 graden aangeven? Of is de verwarmer dan kapot?

Bertus

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
75
Nee, is hij niet kapot,hoor.
Zorg dat hij op 25 komt, en blijft.
Hij zal er wat langer over doen.

Jac en Carla

Active member
Lid geworden
31 okt 2015
Dus het kan goed zijn dat ik dadelijk de verwarmer op 31 heb staan en dan pas het water 25 is?

Bertus

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
75
Ja, hij moet wel eerst al het water verwarmen,he.

Daarom in de gaten houden.

Jac en Carla

Active member
Lid geworden
31 okt 2015
Oke dat begrijp ik. Maar wat ik bedoel is dat als ik hem op 30 zet dan slaat hij op een gegeven moment af. Maar dan is het water nog geen 30 graden. De verwarmer slaat toch af als het water de daadwerkelijke temperatuur bereikt heeft. Daarom dacht ik misschien dat de mijne kapot is.

Bertus

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
75
Of je thermometer is mis.
Hang er een tweede bij.
Dan kan je daar nar kijken,welke juist is.

Jac en Carla

Active member
Lid geworden
31 okt 2015
Yups, had ik vanmorgen al gedaan. En de thermometers geven allebei dezelfde temperatuur aan. Dus daarom dacht ik dat misschien de verwarmer kapot was. Maar ik zal de verwarmer blijven verhogen tot het water daadwerkelijk 25 graden is en daarna in de gaten houden dat het 25 blijft. Misschien toch dan de schaalverdeling op de verwarmer niet goed. Dat de getallen niet goed staan. Zal ook wel eens vragen aan de winkel wat het kan zijn.

Bertus

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
75
Het KAN zijn dat die schaal ook versteld kan worden.

Jac en Carla

Active member
Lid geworden
31 okt 2015
Net geprobeerd, maar dat gaat niet. Ik heb de verwarmer nu rond de 30 graden staan en mijn 2 thermometers geven nu 25 graden aan. Dus even in de gaten houden dat de temperatuur niet gaat oplopen en even morgen de winkel bellen om te vragen als er misschien een vervangende komt omdat hier misschien de schaalverdeling niet goed is of ieys dergelijks.

Bertus

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
75
Kijk dan voor 150 watt.
Is wel meer, maar sneller warm en sneller stop.

Jac en Carla

Active member
Lid geworden
31 okt 2015
Ik ben heel eerlijk, maar deze zat bij de set die ik gekocht heb. Zal dan wel eventueel omgeruild worden. Bedankt overigens voor het heel snel reageren op vragen.

Bertus

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
75
Was nog laat, zat te eten,hahahah

25 graden is mooi,hoor.
Staat hier ook.

Jac en Carla

Active member
Lid geworden
31 okt 2015
Als het maar gesmaakt heeft. Ik ben een perfectionist. Misschien wel te erg. Had namelijk gehoopt dat als ik de verwarmer op 25 graden zou instellen dat dan het water ook 25 graden zou worden. Daarom denk ik meteen dat de verwarmer kapot is omdat ik hem op 30 moet zetten om het water 25 graden te krijgen. Had niet verwacht dat daar zo'n groot verschil in zou zitten.

Bertus

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
75
Dan 1 raad.
Doe dat niet met je aquarium, anders kan het toch verkeerd gaan.
Oplettend is de boodschap, warmte en waterwaarden.
Verversen op z,n tijd, en de bak laten gaan.
Pas ingrijpen als het echt nodig is, met snoeien zeg maar.
Schoon,maar niet TE schoon.

Seabait

Well-known member
Lid geworden
11 dec 2011
Is iig mijn ervaring met die dingen maar denk wel de meeste mensen dat zo goed als altijd de ingestelde temperatuur nooit gelijk is met de daadwerkelijke temperatuur.
Heb er al een hoop gehad en zeker met die van Juwel kan dat verschil best behoorlijk zijn maar als je dat eenmaal weet maakt het eigenlijk niet uit.

Jac en Carla

Active member
Lid geworden
31 okt 2015
Zo heb een nieuwe verwarmer. Oude was kapot. Was een bekend probleem. Boven de regelknop was niet goed. Die ik nu heb ligt de ingestelde temperatuur nagenoeg gelijk met de temperatuur van het water. Weer een probleen opgelost.

Bertus

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
75
Jac en Carla zei:
Zo heb een nieuwe verwarmer. Oude was kapot. Was een bekend probleem. Boven de regelknop was niet goed. Die ik nu heb ligt de ingestelde temperatuur nagenoeg gelijk met de temperatuur van het water. Weer een probleen opgelost.

Top, en wees wijs, neem er 1 reserve bij.
Mocht deze ook de geest geven, hang je gelijk de andere in.
Wel gelijk op goeie waarde instellen.

Coulibaly

Well-known member
Lid geworden
29 okt 2015
AadMec zei:
Denk het ook. Elementen hang je inderdaad in principe verticaal op.

Overigens vind ik het jammer dat de watertemperatuur overdag en 's nachts gelijk blijven door het verwarmingselement. Ik denk dat veel vissen (zeker niet alle) nachtelijke temperatuurschommelingen "op prijs zouden stellen". Daarnaast ben ik van mening dat we veel vissen (dag en nacht) veel te warm houden. Daarnaast heb ik het gevoel dat we op ��n of andere manier de verwarming steeds hoger afstellen. Waar het vroeger 23/24 was, lees ik nu al vaak 27/28C.

Ik heb inmiddels besloten om het gros van m'n bakken (8 van de 10) niet meer te verwarmen.
Nu staan ze in een redelijke warme kamer, maar de temperatuur kan 's winters zakken naar zo'n 17/18 graden. De vissen doen het perfect. Moet wel zeggen dat de Kardinalen in een verwarmde bak zitten. Die krijgen waarschijnlijk problemen met deze temperaturen (wetenschappelijke info van Ivo gehad).

Misschien moeten we bij veel vissoorten (niet bij alle zoals gezegd) minder "moeilijk doen" over de temperatuur / verwarming etc....

Groet,
Aad
Er zijn verwarmingselementen die programmeerbaar zijn en dan kan je 's nacht ze iets koeler zetten.

Een optie is natuurlijk met 2 staafverwarmingen werken en die koppelen aan eenvoudige timers.

Volgens een bioloog die ik ken zou dat zeer raadzaam zijn bij de meeste tropische vissen. Zo gaat het in de natuur ook en ze krijgen er een betere slijmvlies door waardoor ze minder vatbaar zijn voor ziekten.

Ik heb hem gevraagd of ze dan n�t niet makkelijker Witte Stip krijgen. Volgens hem is dat niet zo, omdat de temperatuurverschuiving niet abrupt is.

Coulibaly

Well-known member
Lid geworden
29 okt 2015
Mascha&Ivo zei:
en die programmeerbare verwarmingselemenden zijn van welk merk, type, en waar verkrijgbaar?
en zo'n koppeling van twee verwarmingen, hoe moet dat dan?
Ik heb al verschillende van die programmeerbare verwarmingen gezien.

Er bestaan ook programmeerbare thermostaten, geschikt voor het aquarium, zoals deze:

http://www.zooroyal.nl/reptiland-digitaal-thermostaat

Je kan ook met 2 eenvoudige timers werken en daarop afzonderlijk de staafverwarmingen aansluiten.

De ene stel je in op bv. 22� van 22:00 tot 12:00, de andere op 25� van 12:00 tot 22:00

Nadeel is natuurlijk dat je dan met 2 verwarmingen zit in je bak, lijkt me zo'n thermostaat of een programmeerbare verwarming wel beter. Maar goed, als je alles al hebt liggen en je hebt plek in je bak...

Ik ga dra zo'n programmeerbare thermostaat kopen, eens zien wat het geeft.

bertgeitz

Member
Lid geworden
12 mei 2020
Leeftijd
53
Bij kouder weer hoe lang blijft water op geschikte temperatuur als verwarming is uit gegaan? Is het dan 5 minuten aan en dan weer 5 minuten uit? Of blijft watertemperatuur redelijk lang op de goede temperatuur? En als je in winter deken over de kap doet blijft temperatuur ook langer de temperatuur die je hebt aangegeven? En ik lees ook steeds meer dat mensen verwarming niet gebruiken of op lage temperatuur en dat vissen daar prima mee kunnen leven? Ik ben overal aan het rond lezen omdat ik ook wil beginnen met een aquarium. Ik kan me ook niet voorstellen dat verwarming 24 uur constant aansluit want verwarming is denk is grootste kosten voor stroomverbruik. Iemand enig idee of in koudere maanden de verwarming dan echt 24 uur aanslaat of het dan 12 uur of minder is

RichD1011

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 dec 2015
Leeftijd
25
Bij kouder weer hoe lang blijft water op geschikte temperatuur als verwarming is uit gegaan? Is het dan 5 minuten aan en dan weer 5 minuten uit? Of blijft watertemperatuur redelijk lang op de goede temperatuur? En als je in winter deken over de kap doet blijft temperatuur ook langer de temperatuur die je hebt aangegeven? En ik lees ook steeds meer dat mensen verwarming niet gebruiken of op lage temperatuur en dat vissen daar prima mee kunnen leven? Ik ben overal aan het rond lezen omdat ik ook wil beginnen met een aquarium. Ik kan me ook niet voorstellen dat verwarming 24 uur constant aansluit want verwarming is denk is grootste kosten voor stroomverbruik. Iemand enig idee of in koudere maanden de verwarming dan echt 24 uur aanslaat of het dan 12 uur of minder is
Factoren factoren & nog eens factoren.
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven.

kamertemperatuur bijvoorbeeld, maar ook de plaatsing in de kamer (tochtige plek?), hoeveel warmte geeft de verlichting overdag? die neemt dan weer een gedeelte verwarming van de heater over :))

gezien je ook een zuurstofstroom in je bak wilt hebben lijkt mij afdekken met een deken niet handig..
volgens mij staat een verwarming gemiddeld 4-6uur per dag aan, even kijken of ik dat terug kan vinden.

Je kan inderdaad ook subtropische vissen uitzoeken, dan hoeft de temperatuur op 20-22 en dat scheelt een boel vergeleken met een bak die je op 25-26 moet zetten.

Users Who Are Viewing This Onderwerp (Users: 0, Guests: 1)

Bovenaan