Wat is er nieuw

Verwarming checken?

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Berichten
735
Leeftijd
28
Locatie
Ede
Hoi! De zomer is voorbij en het wordt helaas aardig fris in mijn kamer. Het is dus weer tijd om de verwarming van mijn bak aan te zetten, maar ik heb het idee dat deze niet meer werkt. Het lichtje brandt wel maar het water is maar 22 graden in plaats van 26-27. Ik heb gehoord dat je de verwarming nooit uit het water mag halen terwijl hij aan staat dus hoe kan ik dan controleren of deze het doet? Het gaat om zo'n verwarmingsbuis van Juwel en hij staat al zon 5 jaar.
 
Even (voorzichtig) je hand er tegen houden.
 
Of als je dat niet aandurft, een emmer water pakken en daar je verwarming in hangen, dat zou redelijk snel moeten opwarmen
 
Boven water wordt de staafverwarming, als deze het doet, heel snel heet. Ofschoon er gebruik gemaakt wordt van veiligheidsglas kan deze knappen als je de staaf weer in het water dompelt.
 
Bedankt voor de tips! Ik kon er niet met mijn hand aan voelen zonder hem uit het water te halen aangezien hij in het filterblok hangt. Ik heb hem nu in een grote emmer hangen op maximale temperatuur. Dan zullen we zo zien of het water warm wordt.
 
Ik had de verwarming overigens gisteren aangezet en vandaag is het water nog niet warm, vandaar dat ik twijfel of het nog werkt.
 
Het goede nieuws is dat de verwarming werkt 🙂 Het slechte nieuws is dat ik niet begrijp waarom mijn aquarium dan koud blijft?
 
Het goede nieuws is dat de verwarming werkt 🙂 Het slechte nieuws is dat ik niet begrijp waarom mijn aquarium dan koud blijft?
Omdat je een grote hoeveelheid water moet opwarmen en dat even duurt? 😉
 
Ik heb een rio 180 met bijbehorende verwarming, dus volgens mij is dat 200 Watt. Mijn kamer is nu ~20 graden maar kan in de winter echt flink koud worden (14-16 graden) dus dan zou ik een verwarming van 300 Watt nodig hebben? Ik kan me vaag herinneren dat ik het water afgelopen winter ook al wat koud vond. Toen mijn aquarium nog bij mijn ouders stond was het geen probleem om hem in korte tijd op te warmen.
 
Aanvullende vraag: doet je filterpomp het nog goed? Als je water circulatie niet goed is kan de verwarming niet de hele bak verwarmen en zal uiteindelijk alleen je interne filter op temperatuur houden.
 
RIO 180 is normaal gesproken 200 Watt staafverwarming.
 
De pomp werkt nog prima, soms wat minder als het filter verschoond moet worden maar dat heb ik gisteren gedaan dus hij loopt nu goed door.
 
Hoe lang vinden jullie "normaal" om 180 liter zo'n 5 graden op te warmen als de verwarming op 30 graden staat en de kamer 20 graden is? Misschien moet ik gewoon langer wachter maar ik had na een dag toch wel een paar graden opwarming verwacht?
 
Hoe lang vinden jullie "normaal" om 180 liter zo'n 5 graden op te warmen als de verwarming op 30 graden staat en de kamer 20 graden is? Misschien moet ik gewoon langer wachter maar ik had na een dag toch wel een paar graden opwarming verwacht?
Opwarming had je na een dag al moeten merken. Waarschijnlijk is toch het regel gedeelte stuk van je staafverwarming. Heb hier een 150 Watt Eheim Jäger in de RIO 180 hangen en die kan het makkelijk aan. Warmte van de verlichting heb ik nauwelijks met de Helialux Led verlichting.
 
Mmm met het regelgedeelte bedoel je dan dat hij te vroeg uit gaat? Past de Eheim Jager in het filterblok van de rio 180?
 
Het lijkt een domme vraag, maar heb je je thermometer ook na gekeken of deze goed is?
 
Ik vind het geen domme vraag hoor 🙂 Maar ja ik heb er 2 en ze geven hetzelfde aan. Verder voelt het water ook kouder aan wanneer ik mijn hand erin steek.
 
Mmm met het regelgedeelte bedoel je dan dat hij te vroeg uit gaat? Past de Eheim Jager in het filterblok van de rio 180?
Ja, ik doel op de thermostaat. Deze schakelt blijkbaar te vroeg uit. Qua lengte past deze in het interne filter. De kop is echter wel dikker waardoor je filter deksel niet helemaal meer past. Ik gebruik een extern filter en gebruik de lege filterhak zoveel moeilijk voor wegwerken van techniek. Ga je voor save dan zou ik gewoon een Juwel weer kopen.
 
Hij doet het weer! misschien heeft het geholpen dat ik hem eruit had gehaald er weer terug heb geplaatst 🙂 Ik moet hem alleen wel op 30 graden zetten om op 27 uit te komen maar dat neem ik voor lief 🙂 Bedankt voor alle tips en advies!
 
Misschien ook een domme vraag maar welke bewoners heb je dan omdat de temperatuur zo hoog moet?
 
Hij doet het weer! misschien heeft het geholpen dat ik hem eruit had gehaald er weer terug heb geplaatst 🙂 Ik moet hem alleen wel op 30 graden zetten om op 27 uit te komen maar dat neem ik voor lief 🙂 Bedankt voor alle tips en advies!
Heb je er zelf wel een goed gevoel bij? Ik heb nu toch mijn twijfels over de betrouwbaarheid. Moet niet zo zijn dat ie straks blijft hangen en de temperatuur doorschiet.
 
Mijn ramirezi's hebben graag warm water. Ze vertoonden zulk vreemd gedrag, helemaal lusteloos en kleuren uit. Daardoor kwam ik erachter at het water zo koud was. Nu het water weer op temperatuur is zwemmen ze weer vrolijk rond 🙂 Ik hou de verwarming de komende dagen goed in de gaten of hij het wel blijft doen. Het zou natuurlijk makkelijker zijn om gewoon een nieuwe te halen, maar met mijn studentenbudget is het best een investering en ik gooi liever niet onnodig voorwerpen weg dus ik hou voorlopig even goed in de gaten wat de temperatuur gaat doen.
 
Ja die waarderen wel wat warmer water,net als een hele lage ph trouwens.
 
ik heb ook al diverse dingen gezien m.b.t. afwijking en zelfs verloop met de dalende kamertemperatuur. Ik ga overstappen op een externe "controller" om te kijken wat dit gaat doen. Maar ik snap dat je zoekt naar de beste optie binnen de mogelijkheden
 
Ik vermoed dat 200 Watt aan de lage kant zit voor mijn kamertemperatuur en dat hij daarom iets hoger moet staan. Hij was vroeger wel precies maar toen was mijn kamer ook een stuk warmer!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan