verwarming nodig of niet?

svl

Well-known member
Lid geworden
25 oktober 2016
Berichten
198
Leeftijd
48
Aangezien de meeste aquariumvissen die we hier op het forum houden tropische vissen zijn hebben we allemaal een verwarming in onze aquarium hangen om onze temperatuur op +-25°C te houden.
Ik heb sinds vorig jaar een "koud"water aquarium , allee koud water , het is meer kamer temperatuur.

Wat me nu opvalt is dat in de winterperiode mijn aquarium temperatuur altijd rond de 20 a 21°C is geweest maar nu in de zomer met de warme temperaturen het water richting 25 a 26°C gaat.
Het betreft een open aquarium van 130x50

Aangezien de meeste vissen die gehouden worden door ons in de natuur ook niet het hele jaar rond op een constante temperatuur zitten zullen zij zodoende ook met schommelingen te maken hebben.
Bv winterseizoen (hier zal dat in de tropen wel helemaal anders zijn als bij ons) , regenseizoen , dag en nacht temperatuur , ... .

Je zou er van opkijken hoeveel vissen die in onze aquaria eigenlijk te warm worden gehouden en zeker als dit het hele jaar door op een constante temperatuur is.

Nu mijn vraag , is het echt nodig om een verwarming in het aquarium te hangen of is het eigenlijk overbodig? Uitzonderingen zoals bv de discus buiten beschouwing te laten.
 
Zelfs bij discus kan je je dat afvragen.
Die zitten in de natuur ook niet altijd mega warm.
 
Ik denk dat het sterk afhangt van bepaalde factoren zoals welke vissen je hebt en wat bij de winterdag de temp in de bak wordt gedurende de nacht.
 
Ik heb in de zomermaanden mijn verwarmingselement bij de 24C bak eruit getrokken. Als het weer kouder wordt, zet ik 'm wel weer aan.
De andere bak staat op 25C, manen vinden een beetje warmte toch wel lekker.
 
Ik heb hem er ook bij de Manen uit aangezien het in deze tijd niet onder de 25 graden komt met de led aan.
 
Wij hadden voorheen het verwarmingselement op 22 staan. In die bak hadden we ember tetra's, corydorassen, gourami's, galaxy rasbora's en ancistrus.

in de bak van het afgelopen jaar stond de temperatuur op 19-20 graden. In die bak hielden we Vietnamese danio's, Sewellia's, waaierhandgarnalen.

Wanneer je de temperatuur lager zet, hoef je het element er nooit uit te halen omdat het een groot deel van het jaar gewoon niet aan gaat.

Ik vind het zelf geen goed idee om tropische vissen langdurig op bijvoorbeeld 15 graden te zetten. Je kan mij in een huis van 10 graden laten leven, ik ga er niet dood aan maar goed is het ook niet.
Wij probeerden altijd zo'n beetje de onderkant van de opgegeven temperatuur aan te houden.
 
Ik heb in de zomermaanden mijn verwarmingselement bij de 24C bak eruit getrokken. Als het weer kouder wordt, zet ik 'm wel weer aan.
De andere bak staat op 25C, manen vinden een beetje warmte toch wel lekker.
Ding slaat toch vanzelf af?🤔
 
Garnalen hier geen verwarmingselement, temp tussen de 19/25 kamertemperatuur.
Overige 22/23met verwarmings element, Vietnamese danios', sewelias, l-340,129,201,397.104,corydoras elegans sterbai,panda,caudimaculatus,sodalis,galaxy raboras,kuhli,vuurtetra,knorgoerami, diverse slakken en vast nog wat vergeten.

25 en > is in mijn ogen te warm en verkort in veel gevallen ook de levensduur, mooiste voorbeeld daarvan is de appelslak. Bij hogere temperaturen worden ze snel groot en zijn ze eerder dood.
Beetje het idee dat net als bij discussen alles bij de kweker snel opgefokt moet worden, dus hup temp omhoog, volproppen met voedsel en massieve waterwissels, gevolg is een dier wat slecht tegen schommelingen kan. (in het ergste geval i.c.m. c.sterbai welke bijna ontploffen door het runderhart wat gevoerd wordt)

Helaas iets wat vaak voorkomt bij gewilde dieren (niet alleen vissen). Zelfde zie je bij bepaalde l-nummers gebeuren die relatief veel geld opleveren. Temperatuur op 27 en volproppen en jongen snel laten groeien zodat ze weer weg kunnen en geld opleveren. Iets lagere temperatuur gaat het op een 'normalere' manier zonder de opgeblazen dieren en schimmel infecties en ja dat duurt wat langer.
 
Aan de ene kant denk ik dat de temperatuur schommelingen belangrijk zijn om hun natuurlijke behoefdes te triggeren. Vissen gebruiken eenmaal temperatuur als indicatie voor seizoenen. En reageren daar ook vooral op.
Of dit ook echt een behoefde van hun is weet ik niet.

Daarnaast heb ik dus wel gelezen dat vissen een stabiele temperatuur waarderen. Het kost ze kracht en energie om elke keer te moeten wennen aan andere temperaturen. Het is een uitdaging voor ze. En of dit ze goed doet is maar de vraag. Misschien is het een last voor ze. We gebruiken tenslotte niet voor niets thermostaten in de aquarium. Dat is niet onbelangrijk. Afhankelijk van de vissoort natuurlijk.

Maar het betekend niet dat elke vis soort ook echt gebaad is bij schommelingen omdat ze er tegen kunnen. We hebben niet voor niets al die high tech voor onze vissen. Dat is niet alleen voor ons gemak maar ook om de welzijn van vissen te bevorderen. Ik zie een verwarming in een aquarium gewoon als 1 van de high tech hulpmiddelen om de vissen hun welzijn te bevorderen.

Het is niet noodzakelijk, maar kan zeker een gemis zijn.
Daarnaast gaat de warmte van een aquarium niet verloren. Als hij in je huiskamer staat warmt het ook je huiskamer op dus je verliest er weinig mee.
 
Ik heb in de zomermaanden mijn verwarmingselement bij de 24C bak eruit getrokken. Als het weer kouder wordt, zet ik 'm wel weer aan.
De andere bak staat op 25C, manen vinden een beetje warmte toch wel lekker.
Ik heb hem er ook bij de Manen uit aangezien het in deze tijd niet onder de 25 graden komt met de led aan.

Zo’n verwarming heeft toch een thermostaat??
Dus die gaat dan toch niet aan. Dus waarom stekker eruit?
 
Je kunt de verwarmer ook op een minimale temperatuur zetten. Dan wordt het ’s nachts niet te koud. En overdag wordt het iets warmer door de verlichting.
Zo krijg je ook wat natuurlijke variatie.
 
Daar heb je een punt @biljoenblik . Maar het is vooral omdat ik het een heel gepriegel vindt om dat ding op de juiste temperatuur te zetten en als ik ;m lager zet moet ik 'm als het kouder wordt, weer hoger instellen. Als ik 'm op zijn vaste temperatuur laat staan, vindt ie 't nodig om voor één of twee graden 's nachts aan te slaan, en dat vind ik in de zomer niet nodig.

@don1262 het is in de zomer al warm genoeg, dan ga ik de boel niet vrijwillig opwarmen als dat niet nodig is....
 
Daar heb je een punt @biljoenblik . Maar het is vooral omdat ik het een heel gepriegel vindt om dat ding op de juiste temperatuur te zetten en als ik ;m lager zet moet ik 'm als het kouder wordt, weer hoger instellen. Als ik 'm op zijn vaste temperatuur laat staan, vindt ie 't nodig om voor één of twee graden 's nachts aan te slaan, en dat vind ik in de zomer niet nodig.

@don1262 het is in de zomer al warm genoeg, dan ga ik de boel niet vrijwillig opwarmen als dat niet nodig is....
Bij mij springt hij uit als de juiste temperatuur bereikt is. Dan loopt er ook geen stroom doorheen 😄 ik bedoel vooral in de winter. Bij mij stond het met de warme dagen gelukkig ook niet aan. Kreeg mn temperatuur niet onder de 26 graden
 
Ik heb juist vissen hier die in de zomermaanden gaan hemelen. Had ik niet verwacht. Van mijn 5 stuks Beaufortia Kweichowensis had ik na de warme paar weken van vorige maand er plots nog maar 2...
Een koeler is mij te duur, dus wanneer de rest uiteindelijk de uiterste houdbaarheidsdatum heeft bereikt gaan er maar wat rubbernose plecos in...
 
Als jouw bak in de winter 21 graden blijft heb jij in de nacht de verwarming van de kamer waar die staat ook aan en/of een goed geïsoleerde woning die op temperatuur blijft.
dat is lang niet bij iedereen het geval.
 
Het wordt bij mij niet kouder dan 17 a 18 graden in de winter in de nacht
 
Ik weet niet hoe groot de bak is maar je kan bij Ali voor niet veel geld coolingfans kopen en ik gebruik de 3 fans voor de zeewaterbak. De grootste is 4 of 5 fans dacht ik.
Hoe veel graden verschil zie je daarbij in het water?
 
Dan gaat dat op 450l niet erg rendabel zijn, ben ik bang. Ik had al eerder een berg met koelelementen in het water gedumpt en dat haalde ook niets uit 😞
Denk dat de eerste 3 ventilatoren meer doen dan de laatste 3 (als je er 6 neemt) het gaat er om dat je de koele lucht over het water heen blaast en de warmte niet blijft hangen. Met ventilatoren kan je de temperatuur nooit lager brengen dan de omgevingstemperatuur is dus het doet natuurlijk geen wonderen 😄
 
Dan gaat dat op 450l niet erg rendabel zijn, ben ik bang. Ik had al eerder een berg met koelelementen in het water gedumpt en dat haalde ook niets uit 😞
Ja dat moet je, als je mij vraagt, navenant natuurlijk ook meer ventilators plaatsen want het volume dat jij wilt koelen is vele malen groter zoals je zelf al aangeeft. Ik neem aan dat je met deze inhoud van de bak ook voldoende plaats op de randen hebt.
Ik weet niet meer zeker hoeveel ventilatoren ik op de Fusion had zitten, ik meen 6. Ik trok de temperatuur minimaal zo'n 4,5 graad omlaag als ik de vent. continue liet lopen, ik had er een thermostaat bij nodig.
Met ventilatoren kan je de temperatuur nooit lager brengen dan de omgevingstemperatuur is dus het doet natuurlijk geen wonderen 😄
Het gaat er niet om de omgeving te koelen maar om water te verdampen, dat kost energie Dit verdampingsproces verlaagt de temperatuur wel. En over 3 of 6 ventilatoren. Hang de was eens buiten met een beetje en wind en met een beetje meer wind. Wat droogt dan sneller, of wel, welke was is het snelste droog?
 
Een ventilator blaast lucht over het wateroppervlak waardoor de verdamping van het water toeneemt. Door die verdamping wordt altijd warmte aan het water onttrokken. Door dus die verdampingssnelheid te verhogen koel je het water. Zo'n ventilator kan door kracht maar ook door z'n grootte verschillen van de mate waarin hij koelt. En ook meerdere ventilatoren kunnen dientengevolge ook meer doen.
 
Ja dat moet je, als je mij vraagt, navenant natuurlijk ook meer ventilators plaatsen want het volume dat jij wilt koelen is vele malen groter zoals je zelf al aangeeft. Ik neem aan dat je met deze inhoud van de bak ook voldoende plaats op de randen hebt.
Ik weet niet meer zeker hoeveel ventilatoren ik op de Fusion had zitten, ik meen 6. Ik trok de temperatuur minimaal zo'n 4,5 graad omlaag als ik de vent. continue liet lopen, ik had er een thermostaat bij nodig.

Het gaat er niet om de omgeving te koelen maar om water te verdampen, dat kost energie Dit verdampingsproces verlaagt de temperatuur wel. En over 3 of 6 ventilatoren. Hang de was eens buiten met een beetje en wind en met een beetje meer wind. Wat droogt dan sneller, of wel, welke was is het snelste droog?
Heel juist! +1. (Je was me voor...)
 
Bedankt dat is ook zo! Hoewel ik wel denk dat het verschil tussen 0 en 3 ventilatoren groter is dan tussen 3 en 6 ventilatoren 😄 je verliest alleen zo veel water dan! Dan kan je beter ijsklontjes toevoegen 😁
 
Als je een airco hebt, al is het maar een kleintje dan zou je misschien koele lucht kunnen gebruiken, hoewel dan de verdamping natuurlijk weer minder is.
Misschien via een slang water voor de airco langs leiden? (Zomaar een wilde gedachte hoor).
 
Omdat ik graag met elektronica en automatisering frunnik: Destijds heb ik een computer gestuurde koeling gemaakt op basis van twee grotere ventilatoren die een bredere "blaas" baan geruikten waardoor ik het aantal op twee kon houden op mijn Rio 180. Daarvoor heb ik een programmaatje gemaakt dat te gebruiken is met een Arduino bordje. De ventilatoren werken met een voeler in het water. Na gelang de temperatuur begonnen ze al of niet te draaien. En de draaisnelheid werd ook beïnvloed door die watertemperatuur. Mocht je het interesseren: Hieronder mijn topic waarin alles beschreven en getoond werd.

 
Als je een airco hebt, al is het maar een kleintje dan zou je misschien koele lucht kunnen gebruiken, hoewel dan de verdamping natuurlijk weer minder is.
Misschien via een slang water voor de airco langs leiden? (Zomaar een wilde gedachte hoor).

Wij gebruiken hier airco, ook in de zomer, en houden daarmee het aquariumwater prima op temperatuur. Ik snap alleen niet wat je bedoelt met minder verdamping en met slang langs airco leiden.
 
Afhankelijk van wat voor type airco je hebt, kun je als je 'm niet direct naast het aquarium kunt zetten, het water door de koelte leiden en dan (met isolatie) weer terug laten stromen in het aquarium. Maar als je airco het redt, om de hele kamer koel te houden, is dat niet nodig.
 
Dat is wel een heel omslachtige manier om te koelen en met een mobiele airco nog een dure ook. Waarom moeilijk met slangen als het makkelijk kan.
En om water in de slang te koelen moet er ook de nodige ”contacttijd” zijn, ander koelt het aquariumwater amper af. Dus de doorstroomsnelheid moet dan wel erg laag zijn.
 
Afhankelijk van wat voor type airco je hebt, kun je als je 'm niet direct naast het aquarium kunt zetten, het water door de koelte leiden en dan (met isolatie) weer terug laten stromen in het aquarium. Maar als je airco het redt, om de hele kamer koel te houden, is dat niet nodig.

Ah op die manier. Dank je voor de toelichting.
 
de temperatuur nooit lager brengen dan de omgevingstemperatuur is dus het doet natuurlijk geen wonderen
De ventilatoren zorgen dat er meer water verdampt daarvoor is energie nodig
met genoeg verdamping kan je een flink eind onder de omgevingstemperatuur komen.
in principe werkt je koelkast en vriezer ook op die manier.

als je er bijvoorbeeld een paar sponsen een stukje in je bak hangt en daar de ventilator tegen laat blazen
of een soort van fonteintje maakt vergroot je het verdampings oppervlak en daarmee het rendement waarschijnlijk veel meer dan met een extra ventilator

Maak maar eens een theedoek goed nat en draai deze een tijdje hard rond en voel daarna hoe koud hij is geworden.
 
Terug
Bovenaan