Wat is er nieuw

Verwarming te weinig vermogen.

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,700
Locatie
Groningen
Sinds ik nieuwe verlichting heb en niet langer gebruik maak van mijn kap lukt het mijn verwarming (Fluval E50) niet de bak op temperatuur te houden. Zeker niet als de omgevingstemperatuur daalt. Afgelopen nacht stond de kamerthermostaat op 17 en de watertemperatuur was gezakt tot 20,5 graden terwijl de ingestelde temperatuur 24 graden is. Gelukkig heb ik er op een paar slakken na nog geen beestjes in. Ik doe er alles aan dat er voldoende stroming rondom de verwarming is.

Voor nood heb ik nog een extra verwarmingselement liggen maar die plaats ik liever (nog) niet. Wat zijn mijn andere opties ?

Als ik er nog eens geld tegenaan zou moeten gooien zou ik het liefst naar een externe verwarming gaan, maar weet niet of dat gaat werken i.c.m. een 54L-bakje. Daar is hier ook al een topic over.

Alle tips zijn welkom.
 
ja kan makkelijk, hoe groter het vermogen hoe minder moeite hij heeft met het warm houden.
enige waar je op moet letten is de slangmaar

ik heb een 150w intern element in mijn 54l bakje en dat werkt tenminste.. 75w was minimaal met gesloten kap.
 
Ik heb in de 5 60cm bakjes hier een staaf van 50W en die kan het wel op peil houden als de temp in de kamer zakt naar 18 graden.
 
Misschien is er dan toch iets mis met de stroming/besturing van de Fluval-verwarming ? Ik ga kijken wat het effect is als ik hem op een andere plek zet alvorens ik ga kijken naar een externe Hydor :!
 
Ik heb laatst het 1 en ander getest, en als de verwarming bij mij uitslaat zakt de temperatuur soms met meer dan 3 graden voordat die weer aanslaat. Verder viel mij op dat als je de verwarming op 24 graden zet, het niet gezegd is dat het dan ook 24 graden wordt, ik moest soms de verwarming op 26 graden zetten om 24 graden te halen. Staar je dus niet blind op op de getallen die aangegeven worden, meten is weten. Zelf probeer ik nu 1 slagje groter te nemen dan noodzakelijk, heb ik een 50 liter bak, doe ik daar dus geen 50 watt in maar bijv een 75 watt.
 
Mijn kweekruimte verwarm ik via de centrale verwarming. Radiatoren met een overcapaciteit zorgen er probleemloos voor dat het daar 25 graden wordt. Omdat het goed ge�soleerd is blijft de warmte er ook hangen. Een kleine verwarming van 50 watt gebruik ik om een kweekbakje met kleine jonge visjes bij te verwarmen zodat de temperatuur 27 graden wordt.
Mocht het om wat voor reden nodig zijn om staafverwarmingen te gebruiken dan heb ik die. Ik gebruik dan Jager Eheim verwarmingen. Wat mij betreft zijn deze beter dan andere, ze knappen ook niet als ze droog komen te staan bij het water verversen.
Waar mogelijk heb ik tempexplaten gebruikt om aquaria te isoleren en om daarmee het warmteverlies zoveel mogelijk te beperken.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Marcello zei:
Ik heb laatst het 1 en ander getest, en als de verwarming bij mij uitslaat zakt de temperatuur soms met meer dan 3 graden voordat die weer aanslaat. Verder viel mij op dat als je de verwarming op 24 graden zet, het niet gezegd is dat het dan ook 24 graden wordt, ik moest soms de verwarming op 26 graden zetten om 24 graden te halen. Staar je dus niet blind op op de getallen die aangegeven worden, meten is weten. Zelf probeer ik nu 1 slagje groter te nemen dan noodzakelijk, heb ik een 50 liter bak, doe ik daar dus geen 50 watt in maar bijv een 75 watt.

Toen de bak nog voorzien was van een kap werkte de verwarming (op dezelfde locatie als nu) uitstekend en was de temperatuur zeer constant en nauwkeurig. Dit ook geverifieerd met een extra thermometer. Ik denk dat de bak vooral harder afkoelt dan de E50 bij kan warmen. Deze verwarming is slechts een maand oud dus om deze te vervangen door een slagje groter zou sneu zijn. Daar komt bij dat de eerstvolgende versie een 100W is en deze een stuk langer is dan de E50. Deze lengte kan ik niet netjes kwijt in mijn bak.

Achteraf had ik graag een extern filter gehad met ingebouwde verwarming denk ik ;-). Al doende leert men....helaas ;-)
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan