Verwarming - Verlichting & Filtering

Denee2

Member
Lid geworden
6 april 2020
Berichten
5
Leeftijd
26
Website
www.aquariumdatabase.nl
Hi,

Ik heb onlangs een aquarium gekocht, met de afmetingen 170 x 60 x 70 cm (wijd x naar muur x hoogte ). De waterhoogte is 70cm, de bak zelf is hoger.
Ik kom uit op 714 liter.

Ik ben een achterwand aan het maken van leisteen, de bodem komt uit zand te bestaand, oplopend naar 10cm achter. Ik gok dat ik zeker nog een 150 liter "kwijt raak" aan vulling heb dus.

Verwarming
Hoofd - 250 watt verwarming staaf.
Bijverwarming: bodemverwarming (JBL ProTemp B60II)
Wat moet ik weten voor ik begin aan een bodem verwarming. Kan ik die verwarming gewoon instellen, moet ik daar nog iets voor inschakelen?

Filter
Door ruimte gebrek kan ik hier geen bioloog onder maken. Dus, kom ik uit op een buiten filter. Ik heb nog een buitenfilter van 8 jaar geleden, met een 1700 liter capaciteit. (Eheim professionel 3)
Is het handig om deze te vervangen, door een nieuwe? Zijn die meer energie zuinig? Bespaar ik op den duur de kosten van de nieuwe pomp in stroom verbruik? Volgens mij niet, ik kom namelijk op mijn oudje op dezelfde wattage (de nieuwe heeft een interne verwarming)

Verlichting
ik, meer mijn vrouw, wil hier graag planten in hebben. Wat raden jullie aan qua verlichting? Ik kom er echt niet meer uit. In mijn vorige aquarium boeide de verlichting mij niet, omdat ik daar een donkere bak met maanvissen had. Nu ik dus over wil op een bak met planten, wat raden jullie mij aan?

Dus, dit. Ik weet niet of deze sectie van het forum het juiste is, leek mij wel. Andes hoor ik het graag.

Thanks!
 
Wat die verlichting aangaat; het is dan belangrijk om te weten welke planten er gaan komen. Daarvoor zou ik eerst even kijken welke eigenschappen het te kiezen plantenbestand zouden moeten hebben. Wat vragen ze? Passen ze bij elkaar en vragen ze een vergelijkbare lichtintensiteit, bijvoorbeeld? Daarnaast, zeker bij een hogere lichtsterkte, zal er een CO2 vraag komen. Ga je dus CO2 toevoegen? Welke dieren komen er in je bak? Afijn, wat ik probeer te zeggen, je vragen zijn zo nog niet te beantwoorden. Ga je in ieder geval, vooraf, oriënteren.
 
Dank je Ben, ik kan mijn bericht niet bewerken, dus kleine aanvulling.

In het aquarium komen de huis tuin en keuken vissen. Roodkopzalmen. Trio apisto. Khulli. Het word een vergaarbak voor het gezin (ik weet het, niet mijn voorkeur). Wat klein blijvende Lnummers (liefste L046, maar denk niet dat ik die goed gekeurd krijg) en een mooie zooi corydora.


Ik ga kijken welke planten ik wil, dus daar kom ik op terug! CO2 wordt sowieso een must gok ik met deze waterhoogte.
 
Verwarming
Ik denk dat 250W + 60W bodemverwarming wat te weinig gaat zijn. Wat betreft bodemverwarming hoef je niets speciaals te doen, deze laat je gewoon continue aan staan. De staafverwarming springt dan bij om het te verwarmen tot het gewenste niveau. Maar ik vermoed dat je er dus nog een 250W verwarming bij wilt hebben om vooral in de winter op de 24 a 25c te komen.

Filter
Ook het filter alleen vind ik te mager voor het volume van het aquarium. Je kunt hem zeker nog gebruiken al zou ik hier nog een soortgelijke potfilter bij plaatsen van Eheim / JBL / Fluval etc. Wat betreft kosten zijn de nieuwere filters niet perse een stuk zuiniger, het oppompen van water kost nu eenmaal energie en dit is in de loop der jaren niet veel efficiënter geworden. Bij leveranciers die claimen een beter / meer economisch model te hebben blijkt vaak dat je dit terug ziet in de stroming van het filter. Dus dan adverteren ze met 1200 l/u maar is het eigenlijk veel minder.

Verlichting
Verlichting voor een 70cm diepe bak is wat lastig en vooral aan de prijs. Ik ben hier geen expert in maar wat ik begrijp zal je toch een aardige investering moeten doen om hier een planten bak van te kunnen maken. Ik laat dit onderwerp verder over aan de mensen die hier wat meer verstand van hebben.

Succes!
 
Ik denk dat 250W + 60W bodemverwarming wat te weinig gaat zijn. Wat betreft bodemverwarming hoef je niets speciaals te doen, deze laat je gewoon continue aan staan. De staafverwarming springt dan bij om het te verwarmen tot het gewenste niveau. Maar ik vermoed dat je er dus nog een 250W verwarming bij wilt hebben om vooral in de winter op de 24 a 25c te komen.


Zit er een maximale temperatuur op die bodem verwarming? Hoe werkt dat? Als ik het aan doe, hoe weet die bodem verwarming "Tot hier en niet verder?"

Ga ik nadenken over het filter.
 
Zit er een maximale temperatuur op die bodem verwarming? Hoe werkt dat? Als ik het aan doe, hoe weet die bodem verwarming "Tot hier en niet verder?"
"Tot hier en niet verder?" Haha dat noemt men meestal een thermostaat ;)

Maar nee, die zit er niet op. Het vermogen van die bodemverwarming is zo laag dat die nooit, tenminste voor een tropisch aquarium, de benodigde temperatuur zal bereiken en zal dus altijd aan staan. Hierdoor is een thermostaat niet nodig. De bodemverwarming is bedoelt om een doorstroming in je substraat te krijgen, niet zozeer om te verwarmen. Een thermostaat zit waarschijnlijk wel in je staafverwarming en die zal dus bij verwarmen tot de gewenste temperatuur is bereikt. Wat stroomverbruik maakt dit geen verschil. Het is wellicht wat lastig voor te stellen maar alles wat je bodemverwarming verwarmt hoeft de staafverwarming niet meer te doen. Wellicht als we weer een erg warme zomer hebben en de omgevingstemperatuur is gelijk of hoger dan je beoogde aquarium temperatuur, trek je de stekker er even uit.

JBL zegt er zelf het volgende over: "De bodemverwarming zorgt voor een lichte opwarming van de bodemgrond maar voldoet, wanneer u warmwatervissen verzorgt, beslist niet als vervanging voor een algehele verwarming van het aquarium."
 
"Tot hier en niet verder?" Haha dat noemt men meestal een thermostaat ;)

Ja, dat woord zocht ik. ;-)
Dus zelfs al zou ik een thermostaat kopen voor mijn bodem verwarming heeft dat geen nut? Of is het een klein beetje veiligheid?

Ik heb een Google Home/ Homey, misschien kan ik het zo instellen dat als de kamer temperatuur boven een x graden uitkomt, het de thermosstaat van de bodem uitschakelt.
Dan zou een 250 watt/ 300 watt thermosstaat alles regelen. Dank je.
 
Het lijkt me overdreven en zelfs nadelig om je bodemverwarming met een thermostaat te regelen. Die dingen komen vanuit de fabriek zonder thermostaat en met reden. Je wil juist dat die altijd aan staat om zo een continue stroming in je bodem te hebben.

Hier een simpele online calculator voor het verwarmen van water met een elektrische verwarming. Als je een 700L bak met water 1 graad wilt verwarmen met een 60W verwarming en daarbij is geen verlies (oftewel er gaat geen hitte verloren gedurende het opwarmen) heb je 13.5 uur nodig. In de praktijk gaat er in die 13,5 uur meer warmte verloren dan dat het opwekt en verwarm je het water nooit met een hele graad. Daarvoor is het vermogen gewoon te laag. Bodemverwarming zouden ze eigenlijk geen verwarming moeten noemen, maar 'bodemstromingapparaat'. Heb je eigenlijk geen interesse in doorstroming door de bodem, sla die hele JBL protemp dan over.

Als je perse met home automation een fail safe wilt inbouwen is dat natuurlijk prima, mits wat overdreven.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel! Er werd mij verteld dat ik er ook een thermostaat op aan zou moeten sluiten. Maar dat is dus duidelijk niet nodig.
 
Wanneer je net als ik een (extra) externe filter gebruikt dan heb je te maken met aanvoer en terugvoer. Met op 2 plaatsen staafverwarming, links en rechts, creëer je een balans, een betere verdeling van de warmte tegenover 1 staafverwarming. Vergelijk het maar met radiatoren.

Er zijn verschillende vormen van verwarming waarop je je beter kunt oriënteren. Externe verwarming, ingebouwde verwarming in extern filter, staafverwarming.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan