Wat is er nieuw

verwarming

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ThomasD
  • Startdatum Startdatum
T

ThomasD

Guest
Hallo allemaal,

Korte vraag: kan het kwaad als de verwarming een stukje in de bodem steekt (5cm), want mn verwarming is iets te lang voor mijn aquarium. Kan hem uiteraard ook nog diagonaal plaatsen, nu staat hij verticaal.

Gr, Thomas
 
Ik heb een iets te lange staaf in de nano zitten en die zit al heel lang zo n 2 a 3 cm in de bodem zonder problemen hoor.
 
Oke, bedankt!
 
Beter diagonaal dan verticaal ivm de warmte verdeling
anders gaat het warme water direct langs de thermostaat en slaagt hij te snel af

Jb Malawi
 
Als er een goede rondstroming in de bak staat of tenminste het element hangt op een plek met goede rondstroming is de beste manier om het element juist verticaal te plaatsen ivm optimale warmteafgifte.
 
Ik zou hem gewoon zo recht mogelijk proberen te plaatsen.
Iets schuin lijkt geen probleem en zoals ik zei heb ik geen problemen gehad met hem een stukje in de bodem te duwen.
 
Naar mijn ervaring werken verwarmingselementen juist beter als je ze diagonaal plaatst. Die van mij hangen allemaal diagonaal.
 
Seabait zei:
Als er een goede rondstroming in de bak staat of tenminste het element hangt op een plek met goede rondstroming is de beste manier om het element juist verticaal te plaatsen ivm optimale warmteafgifte.

Mee eens,
bijkomend, heb ooit een staafverwarming gehad waarvan de verkoper mij afraadde om deze volledig onder water te zetten, de kop bovenaan waarmee je de temperatuur regelde moest van die verkoper boven water blijven.
 
Ik heb nu de verwarming in een filterpomp,maar voorheen altijd de buis verticaal en met de kop boven water.
Nooit geen klachten gehad,komt nog bij dat juwel binnenfilters Standaard een buis verticaal hebben.
Dat zou toch echt niet een foutje zijn.
 
jessicapilon zei:
zoals ik zei heb ik geen problemen gehad met hem een stukje in de bodem te duwen.

Tot nu toe niet nee John,

ik heb hier een andere mening over, 🙂
de warmte in dat stuk dat in de bodem zit(komt geen water voorbij)kan niet voldoende vrij komen waardoor je op die plaats veel meer warmte krijgt waardoor je dan weer meer kans hebt op glasbreuk met alle gevolgen vandien.
Nadeel hiervan is dat je een gevaarlijk toestand krijgt voor jezelf, maar ook dat er veel meer kans is dat je verwarming blijft plakken waardoor je vissen bijna gaan koken.
 
Het te verwarme gedeelte is toch ook juist de onderkant van de buis, en de rest van de buis is de thermostaat?
 
Het heet een verwarmingselement en bestaat voor het grootste deel uit een element dat warmte afgeeft.
De thermostaat is een temperatuur voelertje als het ware die zorgt dat het element uit of aanslaat en zit meestal bovenin.

Jones zei:
Naar mijn ervaring werken verwarmingselementen juist beter als je ze diagonaal plaatst. Die van mij hangen allemaal diagonaal.

Jij bent zelf ook altijd een beetje dwars dus je elementen blijkbaar ook! 😀 (grapje)

Ik heb me het volgende laten wijsmaken door een geleerd iemand op dit gebied en vind het zelf ook wel logisch klinken,

Als de stroming gewoon horizontaal langs het element gaat geeft deze warmte over heel de lengte en volledige oppervlak van de staaf af aan het omringende water,verander je de hoek van een staaf die verticaal hangt verklein je als het ware dit oppervlak waardoor de afgifte van warmte dus niet optimaal is.
Het maakt ook geen enorm verschil uit maar dat is het verhaal.

Omdat de thermostaat vaak bovenin zo'n staaf zit en warmte de eigenschap heeft om te stijgen kan het in bepaalde gevallen zijn dat het element afslaat terwijl het water verder in de bak niet op temperatuur is.
Dan zou een oplossing kunnen zijn om het element diagonaal te hangen maar dan is het eigenlijk een soort van symptoombestrijding en blijft het langer verwarmen dan feitelijk nodig is.(extra stookkosten 😉 )
Beter is dan om het element op een andere plek te hangen of de stroming aan te passen.

Om even terug te komen op de vraag van de ts 😉 ik zou er zelf ook niet voor kiezen om een gedeelte van het element in de bodem te hebben om de rede die Luc ook al aangeeft.
 
luc zei:
jessicapilon zei:
zoals ik zei heb ik geen problemen gehad met hem een stukje in de bodem te duwen.

Tot nu toe niet nee John,

ik heb hier een andere mening over, 🙂
de warmte in dat stuk dat in de bodem zit(komt geen water voorbij)kan niet voldoende vrij komen waardoor je op die plaats veel meer warmte krijgt waardoor je dan weer meer kans hebt op glasbreuk met alle gevolgen vandien.
Nadeel hiervan is dat je een gevaarlijk toestand krijgt voor jezelf, maar ook dat er veel meer kans is dat je verwarming blijft plakken waardoor je vissen bijna gaan koken.

Hmm, daar heb je een punt Luc.
Had ik nog niet bij nagedacht eigenlijk en ik zal hem dan iets schuin plaatsen zodat hij niet in de bodem zit en we mogelijke problemen voorkomen.
Een gebakken visje koop ik hier als ik er zin in heb wel bij de visboer 😉.
Bedankt voor je reactie :thumbs:.
 
Ik had dezelfde gedachtegang als Luc, vandaar dat ik deze vraag ook eigenlijk stelde. Heb de verwarming nu toch maar niet in het zand gestoken. Wel zo verticaal mogelijk, want ik denk dat ik wel voldoende stroming in mn bakje heb.

Bedankt!
 
Zou je dan niet beter 2 kleinere verwarmingen ophangen ipv 1 te lange ?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan