Wat is er nieuw

Verwarmingselement ondermaats? (Dennerle Nano ThermoCompact 50W voor een Dennerle Nano Scaper's Tank van 55 liter)

• Onderwerp starter Onderwerp starter AD2020
  • Startdatum Startdatum
A

AD2020

Guest
Zoals jullie hier kunnen lezen heb ik sinds vorige week een aquarium draaien. Hoewel ik tot nu toe erg tevreden met het geheel ben, twijfel ik over het functioneren van het verwarmingselement (Dennerle Nano ThermoCompact 50W). Volgens Dennerle is deze geschikt voor 25-60 liter (mijn aquarium betreft de Dennerle Nano Scaper's Tank van 55 liter), echter staat mijn verwarmingselement continue op 'aan'. Dus op welke temperatuur ik hem ook instel, hij behaalt die temperatuur nooit en blijft derhalve continue verwarmen. Op dit moment heb ik hem ingesteld op 31 graden en krijgt hij het niet warmer dan 26 a 27 graden. Het gebruik van de glazen afdekplaat maakt hierbij weinig verschil. Is mijn verwarmingselement niet helemaal goed of had ik dit kunnen verwachten?

100 watter zou beter zijn.
Beetje over capaciteit, maar gaat dan wel uit. als ht op temp is.

50watt moet meer dan voldoende zijn.

de 400L doe ik met 210watt, en de 1200L doe ik met een 600watt heater naar 26graden (en makkelijk hoger indien nodig).
maar stel je zet m nu op 25graden (de bak is nu nog 26-27 als ik begrijp) dan houd die deze temp van 25graden niet vol en is het over een paar dagen kouder dan die 25graden?

100 watter zou beter zijn.
Beetje over capaciteit, maar gaat dan wel uit. als ht op temp is.

de 400L doe ik met 210watt, en de 1200L doe ik met een 600watt heater naar 26graden (en makkelijk hoger indien nodig).
maar stel je zet m nu op 25graden (de bak is nu nog 26-27 als ik begrijp) dan houd die deze temp van 25graden niet vol en is het over een paar dagen kouder dan die 25graden?

Bedankt voor de reacties, meningen zijn verdeeld zie ik ;-)

@RichD1011: Ik heb hem ingesteld op 25 graden en laat het je weten zodra ik meer informatie heb.

Wat is de temperatuur van de kamer...… Als dat 24-25 graden is , koelt het water af.
Dan trekt die 50 het niet.
Bij mij in huis 24 graden, de temp staat op 28. electronisch. Kastje op de lchtkap. zou daar ook van kunnen zijn.

Waarom zou je meer dan 26 graden willen?

Omdat mijn jonge vissen ook naar 29 graden gaan.
Die vissen in warme streken, verdragen wel meer.
Had eieren afgezet op pijpje.

Dit
DSC_0002.JPG

Het lijkt erop dat ik te snel een conclusie heb getrokken :stom: Gisteravond heb ik hem op 25 graden ingesteld en tot op heden is de temperatuur gewoon netjes 25 graden, terwijl het in de huiskamer 16 graden was.... Waarschijnlijk is 26-27 graden dan de max in mijn situatie.

Wat is de temperatuur van de kamer...… Als dat 24-25 graden is , koelt het water af.
Dan trekt die 50 het niet.
Bij mij in huis 24 graden, de temp staat op 28. electronisch. Kastje op de lchtkap. zou daar ook van kunnen zijn.

De thermostaat in mijn woonkamer staat meestal al 19 of 19.5 graden ;-)

Waarom zou je meer dan 26 graden willen?

Niet per se, maar het ging me om het functioneren van het verwarmingselement.

Dat kan zeker kloppen, van 16 graden naar 31 zal wat veel worden voor 1 zo'n 50w element 🙂

En toch vind ik het raar dat dat element van 50W de boel niet warm kan houden.
In mijn 180l zit een 200W element, en ik zie dat niet zo dikwijls aan springen om de bak op 24 graden te houden.
Staat jouw bak in de tocht, of is je woonkamer echt koud in de nacht?
Bij mij is het binnen 21 graden, en 's nachts zakt dat tot 18 (als het buiten heel koud is).
Als je bak tegen een koude buitenmuur staat, dan kan het helpen om daar een isomo plaat achter te zetten.

Dat kan zeker kloppen, van 16 graden naar 31 zal wat veel worden voor 1 zo'n 50w element 🙂

Zekerheidshalve heb ik ook contact opgenomen met de webshop waar ik het verwarmingselement heb gekocht. Zij hebben vervolgens contact opgenomen met Dennerle en die hebben ook aangegeven dat (o.a.) de kamertemperatuur een rol speelt. Verder geven ze aan dat de maximaal bereikbare watertemperatuur met de 50W voor een 60 liter aquarium, 28 graden betreft.

En toch vind ik het raar dat dat element van 50W de boel niet warm kan houden.
In mijn 180l zit een 200W element, en ik zie dat niet zo dikwijls aan springen om de bak op 24 graden te houden.
Staat jouw bak in de tocht, of is je woonkamer echt koud in de nacht?
Bij mij is het binnen 21 graden, en 's nachts zakt dat tot 18 (als het buiten heel koud is).
Als je bak tegen een koude buitenmuur staat, dan kan het helpen om daar een isomo plaat achter te zetten.

Nu hij op 25 graden ingesteld staat behoud hij die temperatuur prima.

Zo 16 graden in de huiskamer dat lijkt me toch niet prettig voor mens en dier :br:

Dat is 's nachts ;-) Overdag is het 19 graden (wat in mijn gevoel aangenaam genoeg is).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan