Wat is er nieuw

verwarmingselement

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Aqua30
  • Startdatum Startdatum
A

Aqua30

Guest
Afgelopen week heb ik mijn binnenfilter uit het aquarium gehaald en een extern filter van eheim geplaatst(500l p/u) maar nu heb ik een probleem met mijn temperatuur met het oude filter was de temperatuur rond de 24 maar nu blijft het eind de 21 graden steken heb het element bij de aanzuigmond geplaatst is dit de goede plaats hiervoor of moet ik een zwaardere verwarmingselement halen heb de volgende vissen

Bijlzalm
vuurtetra
Blauwe neon
neon tetra
Koppel cherry barbeel

Of kan ik het zo laten en eerst maar eens kijken
Aquarium heeft trouwens een inhoud van 120 liter extern filter eheim 2234 500 liter per uur spray bar langs de hele achterkant

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen

Gr michael
 
Hoeveel watt is je verwarmingselement? En staat deze nu op maximaal ingesteld en is deze contine aan het verwarmen?
 
150 watt staat ingesteld op 26
 
sschot zei:
Hoeveel watt is je verwarmingselement? En staat deze nu op maximaal ingesteld en is deze contine aan het verwarmen?

Gelijk zouden we natuurlijk ook moeten weten hoe groot je bak is 😉
 
luc zei:
sschot zei:
Hoeveel watt is je verwarmingselement? En staat deze nu op maximaal ingesteld en is deze contine aan het verwarmen?

Gelijk zouden we natuurlijk ook moeten weten hoe groot je bak is 😉

Staat toch 120 liter.
 
Voor een bak van 120 liter is een staaf van 150 ruim voldoende. Ik denk dat de staaf te weinig stroming krijgt. Hierdoor wordt het rond de staaf te warm en gaat deze uit.
Ik zou zorgen dat hij in de stroming van de spraybar staat.
Je moet het water er echt langs zien stromen.
Ik had een extra gaatje geboord in de spraybar zodat een deel water langs de verwarmer stroomde.
 
Ik heb in de 80cm bak een verwarming van SF van 50W en die brengt de bak makkelijk op 24 graden en springt gewoon af en toe aan. Het zal ook afhangen van de kamertemp natuurlijk maar ik heb geen problemen om 100 liter netto op te warmen met een staaf van 50W.
 
Je thermostaat is mijns inziens ook ruim bemeten voor je bak. Springt deze wel aan en uit? Al gecontroleerd of hij warm wordt? Moet zoals reeds door anderen ook aangegeven je aquarium makkelijk op temperatuur houden.

Wat gebeurd er als je de ingestelde temperatuur aanpast?
 
150 watt is zelfs wat teveel.
Spijtig genoeg heeft Luc ooit dit zelf mogen ervaren.

Maar, hoe stel je hem op?
Ik veronderstel netjes verticaal?
Dat is de bekendste manier, en meteen ook de slechtste.
De thermostaat hangt zo vlak boven uw verwarming.
Hang hem eens wat schuin of zelfs horizontaal.
Ik ben bv fan van gewoon plat op de bodem tegen de achterwand.
Een stukje hout er voor of zo en hij is helemaal weg 🙂

Hoe platter, des te beter hij zal werken.
 
JurgenD zei:
150 watt is zelfs wat teveel.
Spijtig genoeg heeft Luc ooit dit zelf mogen ervaren.

Maar, hoe stel je hem op?
Ik veronderstel netjes verticaal?
Dat is de bekendste manier, en meteen ook de slechtste.
De thermostaat hangt zo vlak boven uw verwarming.
Hang hem eens wat schuin of zelfs horizontaal.
Ik ben bv fan van gewoon plat op de bodem tegen de achterwand.
Een stukje hout er voor of zo en hij is helemaal weg 🙂

Hoe platter, des te beter hij zal werken.

Spijtig genoeg heeft Jurgen hierin gelijk en heb ik het mogen ondervinden.

Alleen, ik vind het te gevaarlijk voor de vissen om deze plat te leggen op de bodem, heb je bv. Corydorassen dan zullen ze zich snel verbranden(kan ik ook over mee spreken)
Ik hing deze nadien een 10 a 15 hoger en het probleem van verbranden was opgelost.
 
Heb hier zelf nog geen last gehad met verbranden.
Ze gaan er gewoon nooit op liggen.
 
JurgenD zei:
Heb hier zelf nog geen last gehad met verbranden.
Ze gaan er gewoon nooit op liggen.

Hier wel en ze kropen soms zelfs tussen de verwarming en het glas van de achterruit.
 
Weer, vertel gerust waarom jij er anders over denkt.
Mijn ervaring is dat de thermostaat correcter werkt.
Tenzij uw thermostaat in de woonkamer ook vlak boven de chauffage hangt? 😉
 
Chaufwatte? 😉
Dan komen we weer bij de rondstroming in de bak.
Is allemaal geen heel groot verschil in een gemiddeld aquarium maar als je alles op een rijtje zet is het horizontaal plaatsen van een verwarmingsstaaf niet het beste iig.
 
Zover ik weet zal er geen stroming zijn IN de verwarming.
Behalve die van de warmte die naar boven gaat.

De enige reden waarom de thermostaat boven het verwarmingselement zit is omdat het niet anders kan.
Als ze de thermostaat er onder zouden steken moeten de draden langs de verwarmingselementen.
Wordt de verwarming dikker en moeten ze proberen het smelten tegen te gaan met speciale kunststoffen...

Test het gerust zelf uit.
Met een verticale opstelling zal de thermostaat vaker uit slaan dan nodig omdat hij sneller warm wordt. De meeste mensen gaan dit nooit zien idd.
Maar in kleinere bakjes kan dit resulteren in het niet bereiken van de gewenste temperatuur. Vandaar dat ik het opmerkte.

De beste verwarming is nog altijd een aparte thermostaat en een aparte verwarming.
Kan je ze ver uit elkaar hangen.
Maar tenzij je een profilux of aquatronica hebt zal je hard moeten zoeken naar zo'n ding.
Maar ze bestaan wel degelijk.
Dacht dat hydor dit had. 🙂
 
Bedankt voor de reacties vooral van biljoenblik over dat de verwarming te weinig stroming zou kunnen krijgen toen ik het las dacht ik waarom kwam ik er zelf niet op ga zo snel mogelijk het element te verplaatsen naar de andere kant zodat er genoeg water langs stroomt.

Ps element is 100w
 
Aqua30 zei:
Bedankt voor de reacties vooral van biljoenblik over dat de verwarming te weinig stroming zou kunnen krijgen toen ik het las dacht ik waarom kwam ik er zelf niet op ga zo snel mogelijk het element te verplaatsen naar de andere kant zodat er genoeg water langs stroomt.

Ps element is 100w

Ik hoop dat daarmee het probleem is opgelost.
 
Denk dat het idd opgelost is temperatuur is in ieder geval omhoog gegaan
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan