Wat is er nieuw

Verwijderen binnenfilter ja/nee?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nazzarr
  • Startdatum Startdatum
N

Nazzarr

Guest
Hallo,

Ik heb een RIO 350 waar de juwel filter er nog steeds in zit. Over dit filter heb ik gemengde gevoelens.

Aan de ene kant ben ik er hartstikke tevreden over na een paar wijzigingen in het filtermateriaal (Meer biologisch en minder sponsen) en een sterkere pomp (de 1500L/H versie) werkt het filter aardig tot best goed.

Echter aan de andere kant is het een lelijk ding dat veel ruimte inneemt en een RAMP is om schoon te maken omdat je alles weer je bak in blaast. Verstoppen is voor mijn geen optie omdat ik geen achterwand gebruik (het is een doorkijk aquarium)

Een ander groot nadeel is dat het aquarium met de kant van het filter naar het raam toe staat en er permanent blauwalg/alg tussen het raam en het filter zit waardoor de gehele achterkant dicht zit. Dit lijkt mij voor de waterwaardes en leefbaarheid van de vissen niet al te best. (Het alg blijft daar, verspreidt zich niet)

69218219_436322220304418_1980055244297469952_n.jpg

Nu zit ik er aan te denken deze te verwijderen terwijl ik mijn bak nu weer opnieuw ga inrichten.

Naast het juwel filter heb ik nu ook een Eheim 350 draaien waar mijn warmte en co2 ook op aangesloten is (in-line infuser, hydor verwarming) deze staan in mijn kast onder het aquarium.

Het plan is om met het aquarium naar zand toe te gaan met als hoofdbewoners: Corydoras, Roodkopzalmen en mogelijk misschien de Zuid amerikaanse kogelvis (Colomesus asellus) met veel planten en stukken hout.

Zouden jullie het filter er toch in laten? 0f is de eheim op zich al voldoende?

nogmaals bedankt,

Wouter

Weet niet of alleen de eheim voldoende is maar zou hem sowieso verwijderen. In een doorkijkbak lijkt mij het erg storend. Ikzelf gebruik het filter nog wel en moet ook zeggen dat hij mij niet tegenvalt.

Ik heb zelf ook twee Juwel aquaria waarbij ik het bioflow filter gebruik en ben er erg tevreden over. Al heb ik ook de inhoud zelf aangepast, zelf siporax toegevoegd in het onderste gedeelte. Het zijn gewoon simpele filters met genoeg inhoud om filtermedia toe te voegen en voldoende filtrage te krijgen. Het schoonmaken zelf vind ik niet zo vervelend, de vieze sponsen trek ik er zo uit om uit te spoelen, het siporax onderin laat ik meestal gewoon zitten.

Bij een doorkijkbak kan ik me voorstellen dat het inderdaad een doorn in het oog is en zou een reden kunnen zijn om die te verwijderen. Indien je het filter toch laat zitten kun je de kant van het raam wellicht aan de buitenkant van het aquarium verduisteren met plakplastic. Zo komt er geen zonlicht tussen je filter en het glas en zal de alg wellicht afsterven.

Je hebt nu ook nog een Eheim classic 350? Die zou mits correct gevuld net voldoende kunnen zijn en zou ik daar zelf wel genoegen mee nemen. Al zullen er genoeg zijn die meer flow zouden willen en er een extra filter bij zouden zetten.

Laatst bewerkt:
Ik zou hem ook verwijderen en vaak is een bruto capaciteit van 3-4x voldoende bij een normale belasting.

Ik heb zelf ook twee Juwel aquaria waarbij ik het bioflow filter gebruik en ben er erg tevreden over. Al heb ik ook de inhoud zelf aangepast, zelf siporax toegevoegd in het onderste gedeelte. Het zijn gewoon simpele filters met genoeg inhoud om filtermedia toe te voegen en voldoende filtrage te krijgen. Het schoonmaken zelf vind ik niet zo vervelend, de vieze sponsen trek ik er zo uit om uit te spoelen, het siporax onderin laat ik meestal gewoon zitten.
Bij een doorkijkbak kan ik me voorstellen dat het inderdaad een doorn in het oog is en zou een reden kunnen zijn om die te verwijderen. Indien je het filter toch laat zitten kun je de kant van het raam wellicht aan de buitenkant van het aquarium verduisteren met plakplastic. Zo komt er geen zonlicht tussen je filter en het glas en zal de alg wellicht afsterven.

Ik heb hetzelfde gedaan alleen dan met biohome ultra. Al merkte ik wel dat als je de watten onderin legt van het bovenste "netje" met de grovere spons bovenin en fijnere spons in het midden dat je wel echt een sterkere pomp nodig hebt. Op deze manier vang je een stuk meer afval. (ancistrus poep)

Je hebt nu ook nog een Eheim classic 350? Die zou mits correct gevuld net voldoende kunnen zijn en zou ik daar zelf wel genoegen mee nemen. Al zullen er genoeg zijn die meer flow zouden willen en er een extra filter bij zouden zetten.

Eheim 4e+ 350.

Het stukje van de "e" had ik een stuk meer van verwacht maar je kunt wel goed zien wat de huidige flow is. Voorderest vindt ik het een prima filter ook al lees ik er online vaak slechte recensies over.

Hier zit Eheim mech en Eheim substrat pro in.

Ik ben een beetje aan het uitproberen wat voor materiaal ik fijn vindt werken gezien dat ik er straks een paar kilo van moet kopen.

Het doel is om uiteindelijk een groter aquarium kopen (bij een bak van 4000L met een 800L bioloog is een foutje maken nogal kostbaar)

Voor de flow heb ik trouwens ook nog een wavemaker gekocht van 1500-8000L/h. Deze staat 1 uur 's nachts aan en 1 uur in de schemertijd van mijn aquarium overdags. Ik heb gemerkt dat dit enorm helpt met de bodem schoonhouden maar ook alg tegenhoudt op mijn epifyten. (Ik probeer zo veel mogelijk te automatiseren)

Weet niet of alleen de eheim voldoende is maar zou hem sowieso verwijderen. In een doorkijkbak lijkt mij het erg storend. Ikzelf gebruik het filter nog wel en moet ook zeggen dat hij mij niet tegenvalt.

Ja klopt, juist omdat het filter eigenlijk wel bevalt op het alg stukje en de "looks" na zit ik er juist zo aan te twijfelen. Ook al heb ik wel het idee dat ik soms te veel filter voor een beplant aquarium. (Ik hou bijna niet me nitraat boven de 10, en moet het zelfs bij doseren als het onder de <5 zit)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hetzelfde gedaan alleen dan met biohome ultra. Al merkte ik wel dat als je de watten onderin legt van het bovenste "netje" met de grovere spons bovenin en fijnere spons in het midden dat je wel echt een sterkere pomp nodig hebt. Op deze manier vang je een stuk meer afval. (ancistrus poep)

Eheim 4e+ 350.

Het stukje van de "e" had ik een stuk meer van verwacht maar je kunt wel goed zien wat de huidige flow is. Voorderest vindt ik het een prima filter ook al lees ik er online vaak slechte recensies over.

Hier zit Eheim mech en Eheim substrat pro in.

Ik ben een beetje aan het uitproberen wat voor materiaal ik fijn vindt werken gezien dat ik er straks een paar kilo van moet kopen.

Het doel is om uiteindelijk een groter aquarium kopen (bij een bak van 4000L met een 800L bioloog is een foutje maken nogal kostbaar)

Voor de flow heb ik trouwens ook nog een wavemaker gekocht van 1500-8000L/h. Deze staat 1 uur 's nachts aan en 1 uur in de schemertijd van mijn aquarium overdags. Ik heb gemerkt dat dit enorm helpt met de bodem schoonhouden maar ook alg tegenhoudt op mijn epifyten. (Ik probeer zo veel mogelijk te automatiseren)

Ja klopt, juist omdat het filter eigenlijk wel bevalt op het alg stukje en de "looks" na zit ik er juist zo aan te twijfelen. Ook al heb ik wel het idee dat ik soms te veel filter voor een beplant aquarium. (Ik hou bijna niet me nitraat boven de 10, en moet het zelfs bij doseren als het onder de <5 zit)

Ikzelf heb een 1000L/u pomp erin zitten op 180L bak welke ook redelijk beplant is . Heb het filter weg gewerkt in de achterwand. als indeling heb ik er onderin 3 cirax cassettes inzitten bovenin 2 fijne sponzen, filterwatten en daarboven op een grove spons.

Mijn aquarium is een Rio 180, ook met een intern filter. Het filter zelf gebruik ik niet, wel het filterhuis. De aanzuiging van mijn externe filter, een JBL 1501, zit in het interne filterhuis. Bovenin het filterhuis heb ik spons waardoor ik het ding gebruik als een soort voorfilter.

Mijn eerste aquarium was een Rio125 waar ik na een half jaar het naar mijn idee onhandige lelijke filter uit gehaald heb, gewoon terwijl het aquarium vol was.
Hierna een Rio180 gekocht die kwam binnen en binnen een half uur was het filter en uit waarna ik het aquarium gevuld.
Weghalen van een binnenfilter kan ook een budget item zijn. Extern filter kost toch weer extra.

Maar voor een doorkijk aquarium en last van blauwalg meteen weghalen.

Wij hebben in onze juwel aquaria Rio 180, Lido 120 en Primo 70) de binnenfilters verwijdert. De pompen ervan gebruiken we voor waterwissels.

Wij hebben in onze juwel aquaria Rio 180, Lido 120 en Primo 70) de binnenfilters verwijdert. De pompen ervan gebruiken we voor waterwissels.
Dat kan ook, zelf gebruik ik de pomp voor, indien nodig, een skimmer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan