Wat is er nieuw

Verzorging Hydrocleys Nymphoides

• Onderwerp starter Onderwerp starter Khoppie
  • Startdatum Startdatum
K

Khoppie

Guest
Beste mede forumleden.

Ik heb nu sinds kort de Hydrocleys Nymphoides in mijn aquarium staan en ik was al gewaarschuwd dat deze kaal zou worden. Nu worden de oude bladeren inderdaad bruin en deze zullen dan ook afsterven maar wat moet je dan doen?
Ik heb er nu 2 kleibolletjes bij zitten maar kan ik nog meer doen? Moet ik de stelen waar de bruine bladeren aan zitten afknippen of gewoon laten zitten en uit zichzelf weg laten gaan?
Er is al wel een nieuw blad aan het wateroppervlak verschenen maar ik denk dat deze ook nog gaat verdwijnen. Deze was al in de maak toen de plant het aquarium in kwam.

Hoor het graag 🙂

Gr. Kevin

Oude bladeren verwijderen,naast klei is ijzer ook nodig.

De afgestorven bladeren/stengels kun je gewoon weghalen, je kunt ze ook laten zitten. Enige nadeel dan is dat je naar bruine stengels zit te kijken. De eerste nieuwe bladeren zullen de komende tijd mogelijk nog vrij snel weer afsterven, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Ik stop altijd 4 kleibolletjes bij de wortels, plus een stukje reflector boven de plant. In mijn ervaring doen ze het dan het beste.

Dan haal ik de dode bladeren maar gewoon weg want deze vallen uit elkaar en geven weer rotzooi in het aquairum 🙂 Ik kan opzich ook wel easycarbo profito toevoegen als extra maar stel dat ik teveel geef heeft dit dan geen negatieve effecten m.b.t. algen endergelijke. ook kan ik nog wel extra kleibollen toevoegen dit is nooit weg natuurlijk hoe meer bodemvoeding hoe beter. Dan zal ik gelijk bij mijn echinodorussen ook een paar extra kleibolletjes stoppen. Deze zitten er nu ook al bij maar ook 2 per plant. dus ga nu 4 bolletjes per plant doen.

Heeft deze plant veel licht nodig dan omdat je er een stukje reflector boven doet? Hij staat bij mij voor in het aquairum en krijgt op deze manier voldoende licht. ook was het noujuist de bedoeling dat de HN voor meer schaduw zou zorgen in het aquarium, als je er dan een stuk reflector boven hangt is dit effect toch ook weer weg of valt dit mee?

Gr. Kevin

HN heeft veel licht nodig inderdaad, in mijn Rio 400 staat hij vrij donker en sterft inmiddels alweer af.
De bladeren zullen het extra licht van de reflector wel tegenhouden, zonder reflector doen ze het bij mij toch iets minder goed merk ik.

Dan kijk ik even hoe ze het doen en anders plak ik boven de HN een stuk aluminium folie dit zal toch ook wel werken als reflector denk ik 😛
Bedankt voor de info 🙂

Gr. Kevin

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan