Wat is er nieuw

Verzorging planten CO2

• Onderwerp starter Onderwerp starter Alleshond
  • Startdatum Startdatum
A

Alleshond

Guest
Ik heb weer een vraag hoor, haha.
Dit keer over de verzorging van de planten.

Gisteren heb ik de volgende plantjes in mijn 160ltr bak gezet:

Aziatisch:
� 2x Cryptocoryne Nevelii
� 2x Hygrophila Compacta
� 2x Cryptocoryne Wendtii
� 2x Hygrophila Pinnatifida
� 2x Hygrophila Angustifolia
� 1x Ludwigia Mullertii
� 1x Vallisneria Spiralis

En wat drijfplanten en 2x een anubias soort.

Het filter draait en nu dus geduld hebben.
Hoe weet ik wanneer ik er slakken, garnalen en vissen in kan doen?

Ik heb geen voedingsbodem maar zwart, rond grind.
Vandaag komen als het goed is de kleibolletjes binnen die ik bij zooplus heb besteld en ook gelijk een flesje profito van easylife om eens per week een beetje in het water te doen (na het verversen?).

De planten krijgen nu ong. 10 uur licht van de tl-buizen. (geloof een gewone tl en 1 tropische tl-buis, dat is wat de verkoper van het aquarium mij vertelde, kan dat kloppen?)

Nu ontbreekt volgens mij alleen nog de co2. Hoe kan ik dat het beste doen? Ik wil het wel iets wat betaalbaar en eenvoudig houden, maar zonder zuurstof kunnen ze natuurlijk niet. Wat zijn de mogelijkheden?
Zou een luchtpompje met zo'n bruissteentje eraan al voldoende zijn?

Alleen komen er o.a. goerami's in de bak die niet zo van stroming houden, is het dan wel verstandig om er een luchtpompje in te plaatsen?

Ik zal vanmiddag ook nog even een foto van de huidige inrichting plaatsen, misschien dat jullie nog wat extra tips hebben 🙂

Bedankt alweer voor het antwoorden!

Ik doe meestal vanaf de opstart er al een paar slakken in. Deze dragen ook bij aan het indraaien.
Ik zou er zeker geen steentje in doen want dan jaag je de co2 er uit.

Je kunt in je bak wel toe met bio co2. Dat is dan wat meer werk dan co2 uit een drukfles maar het is wel goedkoper.
Je moet dus zelf afwegen wat je gaat doen. Hou er wel rekening mee dat door co2 de planten sneller gaan groeien en ze meer voeding nodig hebben. Dan moet je heel erg oppassen dat je geen tekorten krijgt bij de po4 en de no3.
Ik heb de tl zo n 9 uur aan en flink wat drijvers. Zo beperk je de groei wat en dat remt weer de opname van voedinsstoffen.

Oh ja, met vissen erin doen moet je rond de 4 weken wachten en dan eerst een paar plaatsen.
Wanneer dit goed gaat kun je langzaam het bestand uitbreiden gaan. Je no2 moet dan 0 zijn.

Alleshond, je haalt co2 en zuurstof door elkaar. Een luchtpompje met een bruissteentje geeft geen co2, maar verdrijft juist co2.

Als je co2 wilt gaan toevoegen zou ik je aan raden om bio-co2 te gaan gebruiken. De kosten hiervan zijn laag. Hier een link naar een topic hoe je het zelf kan maken:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1314401

Normaliter is dus ook een luchtsteentje in de bak niet nodig.

Je lampen kan je best nu maar max. 8h laten branden tot je planten zijn aangepast aan jou aquarium.
Ze krijgen nu waarschijnlijk een ander soort licht, en de meeste zijn emers gekweekt waardoor ze zich nog moeten aanpassen.
Plantengroei is dus nog niet optimaal waardoor algen makkelijker de kop op steken.

Zoals eerder aangegeven is bio co2 met een omgekeerd bakje een goede oplossing.
Voor iets minder als 120euro heb je al wel een goed co2 systeem met alles erop en eraan (alleen diffuser kan beter), dus zo een grote kost is het niet.

Een bruissteentje samen met co2 is geen enkel probleem, en heeft zo wel zijn voordelen in sommige gevallen.
Meer gasuitwisseling, en werkt preventief tegen een kaamlaag die juist voor minder gasuitwisseling zorgt.
Merk ook dat je zo een hoger co2 gehalte kan bereiken zonder dat de levende haven hier (merkbaar) last van heeft.

Heb het eens getest hoeveel co2 verlies er is met een bruissteentje, en dat valt goed mee.
Hangt er allemaal wat vanaf hoe je alles opzet.

Dankjewel John!
Ik ben wat gaan googelen op bio CO2 en kom verschillende site's met duidelijke uitleg tegen. Leuk om wat in elkaar te gaan knutselen 🙂

Maar ik wil er nog even mee wachten voordat ik met mijn gerommel nu al de opstart verpest, haha. Eerst maar even testen met mijn 60cm aquarium en uitzoeken hoe of wat.

Ik las dat er ook mensen zijn die om de dag een half kopje goedkope spa rood in hun aquarium gooien. Misschien is dat een optie voor mij om tot dat ik een goed CO2 systeem heb ook te doen?

Wat zou dan het beste moment van de dag zijn om te doen? Ik begreep dat 's ochtends het CO2 gehalte op zn hoogst is en 's nachts moet er sowieso geen CO2 toegevoegd worden, dus ik gok op het moment dat de TL-buizen zo'n 5 uur aan staan?

Ho, ik zie nu pas dat er meer antwoorden zijn gegeven, jullie ook bedankt natuurlijk 🙂 Ik ga nu even kijken hoe ik foto's van mijn aquarium kan posten.

Mascha&Ivo zei:
Zitten veeleisende planten in de set van Alleshond?

Zo neen, dan is het volgende een heel fijn stuk: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... #Post26205

~ Ivo

Ondanks ik in dit topic niet helemaal de antwoorden vind op mijn vragen, ben ik wel heel blij dat je mij op dit topic gewezen hebt, ik vind dit soort discussies namelijk enorm intressant.

Mijn streven is mijn aquarium gezond te houden door te kijken naar gedrag en groei van de planten en vissen en met het gebruik van zo min mogelijk middeltjes.
Het liefst zo veel mogelijk op een natuurlijke wijze houden en voeren, voor zo ver dat mogelijk is in zo'n kleine bak en het aquarium mooi blijft om te zien.
Maar daar is wel de nodige kennis en ervaring voor nodig, dat wat bij mij nog redelijk ontbreekt.

Alleshond zei:
Dankjewel John!

Ik las dat er ook mensen zijn die om de dag een half kopje goedkope spa rood in hun aquarium gooien. Misschien is dat een optie voor mij om tot dat ik een goed CO2 systeem heb ook te doen?

Wat zou dan het beste moment van de dag zijn om te doen? Ik begreep dat 's ochtends het CO2 gehalte op zn hoogst is en 's nachts moet er sowieso geen CO2 toegevoegd worden, dus ik gok op het moment dat de TL-buizen zo'n 5 uur aan staan?

Spa rood zou ik niet doen.
je weet niet hoeveel je toevoegt, en het is er zo weer uit.
Stabiele co2 is belangrijk!

De eerste paar uur zijn de belangrijkste.
Als je licht aangaat moet het co2 al op peil zijn.

Ik ken ze zelf niet dus kan daar niet over oordelen. Ik weet wel dat bio co2 erg goedkoop is en ook niet moeilijk.
Het enige dat je kwijt bent is wat suiker en gist.

Ik ga het proberen.

Dit is een foto van mijn aquarium hoe hij er nu bij staat:

tbg6.jpg

Niet met van die nano toestanden beginnen, is veel te klein voor je aquarium en gaat je een fortuin kosten op de duur.
Desnoods koop je een geprefabriceerd bio-co2 setje, zo moet je niet beginnen boren en komt er geen/minder frustratie met eventuele lekken.
Wel met een omgekeerd bakje werken, met andere diffusers heb je teveel nadelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan