Wat is er nieuw

via ph controler toch s'avonds een hogere ph dan overdag

Henry en annette

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2012
Hallo ik regel mijn co2 via een ph contoler ,overdag geeft hij rond de 7 aan en als het licht uitgaat na een tijdje een 7,6 . hierdoor blijft hij s'avonds co2 toevoegen terwijl de planten dit niet nodig hebben.
Kan iemand dat verklaren ?

Op welke ph staat de controller ingesteld?

Wanneer haalt hij deze waarde?

Als de CO2 snachts aan blijft, en pas tegen de ochtend uit gaat. Dan is de toevoeging van CO2 te laag. Bedoel daarnee aantal bellen per minuut.

Eigenlijk zou de CO2 bij pH sturing aan moeten gaan, als het licht aan gaat. Overdag mag deze wel af en toe uitspringen, maar niet vaak. S avonds als het licht uit gaat, zou de controller ook enige tijd later uit moeten gaan. En misschien een enkele keer aan in de nacht.

Lees ook eens dit.
CO2 instellen

hij staat ingesteld op 7 .en dit haalt hij overdag ,s ávonds wordt hij hoger waardoor hij maar c02 blijft toevoegen

Laatst bewerkt:
de pH controller blijft de ph waarde op 7 houden ook als het licht uit is
door verdamping zal de waarde van de ph in de bak veranderen en dus gaat de ph controller de boel weer bijregelen
zou dat niet het geval zijn dan heb je s¨morgens een co2 te kort en de ph is te hoog geworden
het is juist de bedoeling dat deze rond de 7 blijft
ik naam aan dat je een ondergrens en bovengrens in gesteld hebt dus regelen tussen 6,95 co2 uit 7.05 co2 aan

groet

jaap

ik zie bij mij de waardes gedurende dag en nacht keurig geregeld worden tussen de ingesteld waarde
als deze bij jou alleen s¨avonds oploopt is op zich vreemd
heb je de verhouding ph/kh al eens gemeten

groet

jaap

Ik denk dat hij juist oploopt, omdat er meer CO2 verbruikt wordt. Dus je doseerd niet snel genoeg.
De planten verbruiken aan het einde van de middag het meeste CO2. De boel is dan goed opgestart.

ik heb het een paar dagen bij gehouden, als het licht aanschakelt gaat de waarde van 7,74 naar 7,09.en andersom.
De PH controler is niet lichtgevoelig maar reageert er meteen op Hoe kan dat?

ik heb het een paar dagen bij gehouden, als het licht aanschakelt gaat de waarde van 7,74 naar 7,09.en andersom.
De PH controler is niet lichtgevoelig maar reageert er meteen op Hoe kan dat?

Heb je TL verlichting?
De evsa geeft electro straling af. Een pH sonde is enorm (ik bedoel echt ENORM) gevoelig.
Eigenlijk is een pH meter een volt meter, maar dan dus zo gevoelig dat deze 1000 keer lager meet dan een penlite batterij.
Dus plaats de sonde zover mogelijk van electronische aparatuur.

Kan ook een transformator van de led verlichting zijn.

Hieronder een zeer uitgebreid artikel over een pH meter.

ph meten

laat me raden een Dennerle controller soms
zelfde probleem had ik ook zelf heb ik de verlichting op een andere groep staan qua stroom voorziening
en de snoer van ph probe en verlichting verschillende kant van de bak hangen nu geen last meer
al hoewel trok van de week een keer een trui uit in de buurt van de controller en jawel hop van 7.0 naar 7,5
de jbl controller heeft hier althans bij mij geen last van

groet

jaap

Nee geen Dennerle controler
Ik heb mijn TL lampen vervangen door led en nu geeft hij wel de juiste waarden aan.

HVP led en controller geen idee staat geen merk op ,(zie foto) deze is helemaal gesloten
Heb wel nog een nieuwe Dupla liggen

DSC01490.JPG

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan