Dat heet een kaamlaag; zie je inderdaad veelal bij de opstart. Je kunt het weghalen door wat keukenpapier plat op het water te leggen en er weer uit te vissen.Bedankt voor de antwoorden allemaal, heb ook het idee dat het al iets minder is geworden.
Wel ligt er een soort olie laagje op het water.... maar gok dat dit dan ook bij de opstart hoort?
Bedankt voor de tip, gelijk gedaan. Ben benieuwd hoelang het wegblijft 🙂Dat heet een kaamlaag; zie je inderdaad veelal bij de opstart. Je kunt het weghalen door wat keukenpapier plat op het water te leggen en er weer uit te vissen.
Wekelijks 50% water wisselen en daarmee haal je zoveel mogelijk afvalstoffen eruit.Bedankt voor de tip, gelijk gedaan. Ben benieuwd hoelang het wegblijft 🙂
Ja, ik ga morgen waarschijnlijk toch een andere bodem halen omdat wit grind toch afgeraden werd. Dan ga ik de plantjes gelijk in de nieuwe bodem zetten zonder de bindertjes en even kijken hoe ik dat varentje dan op het hout kan binden. Tevens ga ik er dan nog wat plantjes bij kopen.Wekelijks 50% water wisselen en daarmee haal je zoveel mogelijk afvalstoffen eruit.
Het lijkt er trouwens op dat je de plantjes nog aan 't bindertje hebt zitten, ik zou ze daar wel vanaf halen en dan los planten, zeker die varen hoort niet in de grond te staan eigenlijk, die kun je beter op dat stukje hout binden.
Voor gewoon grind is eerste vier weken niet wisselen prima; grind geeft nul komma nul voedingsstoffen af. Veel voedingsbodems geven bakken met voedingsstoffen af in de eerste weken en je wil de ophoping daarvan voorkomen ivm algontwikkeling en dus wissel je heel veel water bij soils. Als je geen co2 wil gebruiken, kijk dan ook even naar de type plantjes die je haalt mocht je je daar niet van bewust zijn. Plantjes als varens, anubia's, bucephalandra's en zulks hebben weinig licht en geen co2 nodig, sommige andere (zoals Monte Carlo) eisen wel veel licht en co2.Ja, ik ga morgen waarschijnlijk toch een andere bodem halen omdat wit grind toch afgeraden werd. Dan ga ik de plantjes gelijk in de nieuwe bodem zetten zonder de bindertjes en even kijken hoe ik dat varentje dan op het hout kan binden. Tevens ga ik er dan nog wat plantjes bij kopen.
Ik lees ook verschillende verhalen over waterwissels, de een zegt 4 weken de bak niet aanraken, de ander zegt gelijk vanaf week 1 beginnen met de wissels. Weet nog even niet wat ik ga doen...
In principe moet je de varen niet perse vastbinden, Je kan het er ook gewoon tussen stoppen als er ergens een mooie opening zit. De varen hecht zich dan zelf aan het hout.Ja, ik ga morgen waarschijnlijk toch een andere bodem halen omdat wit grind toch afgeraden werd. Dan ga ik de plantjes gelijk in de nieuwe bodem zetten zonder de bindertjes en even kijken hoe ik dat varentje dan op het hout kan binden. Tevens ga ik er dan nog wat plantjes bij kopen.
Ik lees ook verschillende verhalen over waterwissels, de een zegt 4 weken de bak niet aanraken, de ander zegt gelijk vanaf week 1 beginnen met de wissels. Weet nog even niet wat ik ga doen...
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.