Wat is er nieuw

Vieze bak

Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,188
Locatie
Rotterdam
hallo ik vind mijn roofvissen erg interessant maar het probleem is een beetje dat ze erg veel eten en poepen.
Mijn bodem is binnen een week gewoon bijna alleen maar poep. Nu had ik 5 maanden geleden een nieuwe pomp gekocht, de man van de winkel zei dat dat het probleem wel op zou lossen. Nu werkt de pomp inderdaad beter en ben ik er erg blij mee maar de bodem is nog steeds binnen een week vol met poep.

Dus zuig ik met het slangetje iedere maand alle poep weg alleen mijn bodem bestaat uit zand en het is best vervelend om eerst al het hout eruit te halen, de vissen en dan ook nog moet opletten dat ik niet teveel zand eruit zuig. Dit proces zou ik graag wat makkelijker willen hebben.

Nu zat ik eerst te denken aan het zand eruit te halen en grote kiezel stenen erin. Maar nu vraag ik mij af is dat makkelijker om het poep eruit te zuigen? of blijft het dan juist tussen de stenen zitten? Of heeft een van jullie een betere oplossing?
 
Gewoon wekelijks de bodem wat vrij maken van poepjes dan lijkt me en dat gaat met zand veel beter/makkelijker dan met kiezels waar het idd tussen gaat zitten.
Ben wel heel benieuwd welke samenstelling van bak en vissen je nu weer verzonnen hebt! 😉
 
Bodemvuil duid op een slechte kringloop in het aquarium. En dat zit hem in het mineralisatie verhaal.

Kort door de bocht, meer stikstof en minder koolstof.

Vooral voer kan veel koolstof bevatten. Te denken valt aan goedkope voeders met veel graan.

Hieronder wordt dat uitgelegd.
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/mineralisatie
 
Hout en vissen eruit?
Dat is wel heel drastisch.

Hoe groot is de bak?
Wat voor filter en wat is de capaciteit.
Wat voor vissen en hoeveel?
Waar voer je ze mee en hoeveel?
 
zou de circulatie over de bodem een controleren mischien de aanzuig wat dichter op de bodem zetten
 
Antwoord op de vragen van dirk zou al een veel beter beeld geven.
 
Inderdaad, meer stroming over de bodem, buis met gaatjes. Is zand juist gunstig.

En desnoods een 2 e aanzuig erbij. . Beetje expirimenteren.
 
Gewoon wekelijks de bodem wat vrij maken van poepjes dan lijkt me en dat gaat met zand veel beter/makkelijker dan met kiezels waar het idd tussen gaat zitten.
Ben wel heel benieuwd welke samenstelling van bak en vissen je nu weer verzonnen hebt! 😉
dezelfde die ik al 3 jaar heb 😀
 
Bodemvuil duid op een slechte kringloop in het aquarium. En dat zit hem in het mineralisatie verhaal.

Kort door de bocht, meer stikstof en minder koolstof.

Vooral voer kan veel koolstof bevatten. Te denken valt aan goedkope voeders met veel graan.

Hieronder wordt dat uitgelegd.
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/mineralisatie
ik geef mijn vissen eigenlijk alleen maar guppen en spiering. en voor de algeneter tabletten. Maar ik zou dat dus af moeten wisselen met garnaaltjes enzo?
 
Hout en vissen eruit?
Dat is wel heel drastisch.

Hoe groot is de bak?
Wat voor filter en wat is de capaciteit.
Wat voor vissen en hoeveel?
Waar voer je ze mee en hoeveel?
Het is meer dat het hout belachelijk groot is en dat zonder het eruit te halen ik niet kan stofzuigeren overal.
 
Nogmaals,als je dit wekelijks doet?!
Inderdaad. Maandelijks is niet erg vaak. Maar ja als je de bak leeg maakt is het ook wel weer iets wat je niet elke week wil doen.

Wat helpt is zorgen dat er op tactische plekken kuilen in je substraat zitten daar vloeit de troep dan heen.
En dan wel elke week afhevelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dezelfde die ik al 3 jaar heb 😀


Ja had ik moeten weten natuurlijk :stom: 😉

Probeer nou zoveel mogelijk precies de vragen van de andere leden te beantwoorden want heeft anders weinig zin zo natuurlijk.
Dirk heeft een heel lijstje bv.
 
sry voor de vage antwoorden...
En guys sry mijn account doet heel vreemd, nu ben ik plots ingelogt in deze account.

Hoe groot is de bak?

de bak is d8 ik 1,20x60x40

Vissen?
-1 Pterygoplichthys pardalis
-1 nigri mesvis
-2 polypterus bichir
-1 goudaal
-2 ctenopama
-1 snoekciclide Crenicichla notophthalmus vrouw
filter is een eeh... zoek ik ltr nog ff uit

voedsel= algentabletten + spiering + en guppen
 
Inderdaad. Maandelijks is niet erg vaak. Maar ja als je de bak leeg maakt is het ook wel weer iets wat je niet elke week wil doen.

Wat helpt is zorgen dat er op tactische plekken kuilen in je substraat zitten daar vloeit de troep dan heen.
En dan wel elke week afhevelen.
is dit ook mogelijk met vissen die afentoe je hele bodem omwoelen?
 
zou de circulatie over de bodem een controleren mischien de aanzuig wat dichter op de bodem zetten
de aanzuiger kan niet dichter op de bodem. Hij zit nu net boven het zand en lager zou de pomp zand opzuigen
 
de aanzuiger kan niet dichter op de bodem. Hij zit nu net boven het zand en lager zou de pomp zand opzuigen
oke dat gaat dus niet maar aan gezien je dit ook schrijft (is dit ook mogelijk met vissen die afentoe je hele bodem omwoelen?)
lijkt het er op dat de stroming op de bodem niet in orde is
mogelijk moet je de uitstroom wat anders richten of een stromingspomp een optie
let wel dat niet alles door het filter weg gewerkt kan worden bij een hoop vervuiling zal je toch op zon tijd de bodem moeten afhevelen
 
Man man man.

Je kan zelf toch wel verzinnen hoe dit komt?
Veel te veel vervuiling op veel te weinig liters.

Je hebt vissen die 70cm kunnen worden in een 1.20bak zitten...

Als je de ruimte niet hebt moet je geen "rovers" houden.

Ook rover voer zoals spiering vervuild heel erg.
 
Man man man.

Je kan zelf toch wel verzinnen hoe dit komt?
Veel te veel vervuiling op veel te weinig liters.

Je hebt vissen die 70cm kunnen worden in een 1.20bak zitten...

Als je de ruimte niet hebt moet je geen "rovers" houden.

Ook rover voer zoals spiering vervuild heel erg.


als het goed is heb ik geen vissen die 70cm worden.
 
uhuh, knap uitgedacht en evenwichtig bestand!

Vissen?
-1 Pterygoplichthys pardalis---35cm?
-1 nigri mesvis---30cm?
-2 polypterus bichir---60+cm
-1 goudaal---25cm?
-2 ctenopama---??? weet niet wat je juist bedoelt?
-1 snoekciclide Crenicichla notophthalmus vrouw---Echt? Zo'n gevoelige vis http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/crenicichla-notophthalmus
let vooral op de eisen qua waterwaardes...

Niet wat je zegt een topcombinatie vind ik eigenlijk :stom:
en dat in een bakje van 1m20?
En de bak wordt vies? Moh, dat is waarlijk onbegrijpelijk...
 
dat had ik even over het hooft gezien het bestand
nou das duidelijk zou je zeggen en dan nog klagen dat je bak vies wordt :juggle:
met zon bestand is mijn duizend liter bak nog te klein 😀😀😀
 
Misschien Ctenopoma, een Afrikaanse labyrinth vissen soort?

Ja, dat denk ik ook eigenlijk... Doet er zelfs niet eens zo hard toe.
In alle eerlijkheid vind ik dat in dergelijke gevallen de dierenbescherming de vissen in beslag zou moeten (kunnen) nemen. Ik wordt al een beetje slechtgezind door het idee, lijkt me allesbehalve een aangename bak om zien eigenlijk.
Geef Nekko een zwembad en hij koopt drie orka's en een narwal waarschijnlijk...:stom:


Wat kan je meer zeggen? Succes met de foltering of dergelijks...
Ik kan beter niet meer reageren hier want anders wordt dit topic nog viezer dan de bak vrees ik.
 
Beste Nekko,
Als voorbeeld noem ik even de polypterus, deze wordt 60cm een volwassen pols dik en eet gemiddeld 10 spieringen dagelijks van 10cm op. Je begrijpt toch wel dat je vraagt om problemen om dit in een 120cm bakje te steken?
Ik heb altijd roofvissen gehouden en je moet zorgen dat je veel filtratie hebt en vooral ook met stromingspompen gaan werken die je vuil in beweging houden zodat het door je filter opgenomen kan worden.
Met het vissenbestand wat ik nu lees, ontkom je niet aan een bioloog die evengroot is als je aquarium. Mijn punt is dus dat je misschien beter even je huiswerk kan gaan doen voor je aan zulke dieren begint.
Geloof me ik weet waar ik over praat.
Succes!
 
Op Facebook zijn er leden die een bak hebben van 5 meter lengte en 1,20 m diepte en 80 a 1 M hoog dus das al een bakje wat roofvissen kan huisvesten.
 
Oke. ik dacht dat senegalus soorten maar rond de 30cm zouden worden. Ik las net rond de 60 in gevangenschap....
ik snap jullie geïriteerde berichten. En ik hou erg van mijn vissen en geef ze dan ook liever het besten. Dus vraag nummer 1 : Welke bakmaat raden jullie aan?
Want ik zou in princiepe een bak van 1,5 kunnen kopen en kunnen plaatsen. Alle bakken die groter moeten zijn, betekent een goed huis zoeken voor de senegalusjes.
 
Dan zou ik vast gaan zoeken. Een vis die 60cm wordt heeft niet alleen lengte nodig maar ook een flinke diepte. Hij moet zich toch kunnen keren... Dus denk dan aan minste 70, 80cm diepte.
 
Dan zou ik vast gaan zoeken. Een vis die 60cm wordt heeft niet alleen lengte nodig maar ook een flinke diepte. Hij moet zich toch kunnen keren... Dus denk dan aan minste 70, 80cm diepte.
dus 1,5x x 60x ? zou goed kunnnen?
 
dus 1,5x x 60x ? zou goed kunnnen?
Zou jij je fijn voelen in een ruimte waar je je maar net kan omdraaien?
En dan nog, 1,50 voor een vis van 60cm lijkt me ook niet al te best...
 
Bekijk het zo, voor Maanvissen die ongeveer 25cm(voor kleintjes) worden, wordt al een bak van 1,50 aangeraden. Wat denk je dan dat een vis van 60cm doet?
 
Je mag voorlopig dit best blijven handhaven qua bakmaat, alleen je water waardes zullen escaleren omdat je het nu niet gefilterd krijgt.
Volwassen poly's moet je denken aan minimaal 200cm kantlengte bij een diepte van 80-90 (liefst groter)
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan