Vieze pomp schoonmaken


Scalari

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2009
Berichten
1,153
Leeftijd
65
Locatie
Gorredijk
Hoi vrienden..

Mijn buffel van een Eheim 4+ 600 die ik van de week gekocht is een jaar geleden door de vorige eigenaar 'nat' weggezet.
Met groot succes, het ding is vanbinnen één grote dikke zwarte glibber massa in de pomp, de massa helemaal aangekoekt en boven in op het filterschuim een laagje schimmel

Na voorzichtig wat met een zacht sponsje en heet water in de weer geweest lijkt dat kansloos, alle moeite zonder enig zichtbaar succes.

Dus dacht ik tijd voor plan B, spoelen met azijn.
tsja, en doe ik dat onverdund of afbouwend verdund, zoiets van 1:1 dan 1:2 dan 1:3 dan 1:4 en dan spoelen met water en die steeds verversen

De hamvraag, goed plan of niet ?

Ik hoor graag jullie antwoord, een nieuwe pomp van € 250,- zit heel even niet meer in mijn budget
 
Alles zo goed als je kan uitspoelen en dan de vaatwas in?
Azijn kan prima onverdunt gebruiken en dan gewoon eens naspoelen (op de kunststof delen)
Filtermassa zou ik volledig vernieuwen.
 
Je kan hem ook lekker vullen met een waterstofperoxide doseering, dan maakt ook prima schoon. Rubbers zou ik mogelijk wel vervangen daarna, of vooraf verwijderen, zodat deze niet in contact komen met. Als je een kappersvariant koopt voor weinig (20%) en je spoelt goed na, hoeft het niet eens heel veel te kosten. En werkt in mijn optiek beter als azijn.

Sponzen vervangen
Siporax oid zou je kunnen uitkoken, of vervangen zoals aangegeven.

filterschuim.eu is handig en goedkoop voor schuim producten
amazon.de is redelijk scherp met siporax
 
Bedankt eerst.. tsja schoonmaak azijn had ik net gehaald, ik denk dat ik voor 2 keer 1 : 2 en 2 keer 1 : 4 en een keer of wat met schoon water.
Maarja hah moet ik morgen wel eerst nog even slang scoren
Voor het filter heb ik alvast die eheim schelpjes, tetra bioballs, superfish crystal bio max (van die witte keramische pijpjes) en superfish crystal clear bio met oa. carbon basis dan is misschien siporax wel een goeie afsluiter voor helemaal bovenin.
Ik zat nog aan een laagje turf te denken, maar dat kan ik hier op korte termijn niet krijgen, tenminste niet de steriele variant.

ik gok maar zo dat ik die carbon rommel over een half jaartje wel kan gaan afbouwen
 
Met azijn moet je wel oppassen met evt. rubbers, dat vreet nl wel in.
Schoonmaakazijn vreet in?

Ik slaap met een CPAP (Google...) die ik af en toe moet ontkalken.
En dat moet ik doen met azijn.
Advies van de fabrikant.
En dat gaat nu al 6 jaar goed.
Oók de rubber onderdelen.
 
Ik heb gemerkt dat rubber ook weer zacht kan worden, niet in het aquarium maar in de keuken... Ik heb nl. glazen weckpotten die je luchtdicht afsluit met rubber ringen. Na ze een poos niet gebruikt te hebben moest ik alles met kokend water en soda behandelen. Ik twijfelde over de luchtdichtheid van de rubber ringen, die ingedroogd leken, maar.... het kokende water "did the trick": ze doen het weer prima. Misschien dat dit ook werkt met rubber ringen bij aquaria...
 
Alles zo goed als je kan uitspoelen en dan de vaatwas in?
Azijn kan prima onverdunt gebruiken en dan gewoon eens naspoelen (op de kunststof delen)
Filtermassa zou ik volledig vernieuwen.
Daar zou ik toch mee oppassen. Ik ken dit filter niet maar als er ergens rubber is gebruikt moet je geen azijn gebruiken. Dat zal namelijk het rubber aantasten als het ergens in je filter achterblijft. In een startknop die de begin aanzuiging verzorgt zal in ieder geval rubber zitten, zo vermoed ik.
 
Schoonmaakazijn vreet in?

Ik slaap met een CPAP (Google...) die ik af en toe moet ontkalken.
En dat moet ik doen met azijn.
Advies van de fabrikant.
En dat gaat nu al 6 jaar goed.
Oók de rubber onderdelen.
Wanneer je het onmiddellijk naspoelt met water is dit juist maar als er toevallig ergens wat azijn achterblijft, in de kop bijvoorbeeld gaat je rubber eraan. Het blijft dus oppassen met azijn!
 
Ik gebruik al jaren azijn voor zo een beetje alles in het huishouden en heb nog nooit nadelen ontdekt bij rubber delen. (Ik gebruik zelfs azijn in de wasmachine als wasverzachter)
 
Of azijn schadelijk is voor rubbers dat is me nu niet meer duidelijk:stars:
T is net wat gezegd wordt. Zolang je echt goed spoelt kan het goed gaan.

en in de wasmachine wordt vast geen liter gebruikt maar een klein beetje, en dan wordt het tijdens het wassen nog verdund doorwater wat gebruikt wordt, anders stinkt je was nog erger dan voor de tijd dunkt me.
 
Wat doen mensen moeilijk als je een smerig filter wilt schoonmaken..
Pak een emmer en vul deze met 10liter water doe daar 10% (c.a 100-200ml bleek werkt het beste) of 100ml Easy-carbo/floracel in met water en zet het filter zonder filtermedia inelkaar inclusief trays en slangen en laat het filter een paar dagen met dit water draaien op deze emmer. (wel eerst het potfilter vullen met water)
Na een paar dagen is hij brandschoon van binnen zonder de rubbers aan te tasten, goed alles naspoelen onder de kraan en je hebt een schoon filter als nieuw.
 
Laatst bewerkt:
Je zult er wel aan gewend zijn, maar dat lukte vast niet in een weekje
Ik was één van die gelukkigen die één of twee nachtjes nodig had om te wennen.
Snap het ook niet, maar ik had de slag maar zo te pakken.

Maar: we topicen off...
Ik wil geenszins beweren dat azijn niet slecht zou zijn voor rubber, maar waarom beveelt een fabrikant van medische apparatuur het dan aan als schoonmaakmiddel?
(En waarom gebruikte mijn moeder het dan te pas en te onpas??)

Net als John weet ik nu ook niet meer of het nou goed of slecht is
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik al jaren azijn voor zo een beetje alles in het huishouden en heb nog nooit nadelen ontdekt bij rubber delen. (Ik gebruik zelfs azijn in de wasmachine als wasverzachter)
Gebruik maar eens een drukspuit om schoonmaak azijn te spuiten. Zo'n ding wat je hieronder ziet. Wanneer je niet naspoelt is je pomprubber zeer snel verdwenen!

 
Gebruik maar eens een drukspuit om schoonmaak azijn te spuiten. Zo'n ding wat je hieronder ziet. Wanneer je niet naspoelt is je pomprubber zeer snel verdwenen!

Precies Ben, en ik kan het weten...is mij ook een keer gebeurt. Gelukkig was het een goedkoop ding vd Blauw/Grijze bouwmarkt.
 
Heeft het wellicht iets te maken wat voor rubber het is of dat je natuurazijn of schoonmaakazijn gebruikt? Bij zeewater gebruikt men soms een mengsel met natuurazijn voor het verhogen van de koolstof en dat heeft zover ik weet geen invloed op de techniek maar goed dat is dan ook in geringe hoeveelheden natuurlijk.
 
Ik denk dat het toverwoord ergens in het midden te vinden is..
want ja de schoonmaakazijn heb ik al dus die moet het eerst maar es gaan doen
Niet te puur, *check
Goed spoelen , *check

En ik ben behoorlijk allergisch voor chemische rotzooi in de buurt van de bak
ook vanuit die optiek kwam ik op azijn..

En de winkels zijn nog steeds niet open.. grrrrrrrrrrrrrr
dus heb ik nog steeds geen slangen

:help:
 
Voor de zekerheid kan je de rubbers nog even ligt insmeren met zuurvrije vaseline voor dat je het weer monteert, is overigens wel aan te bevelen.
 
Het hele zwikje staat tevreden te knorren
Ik ben alleen bang dat ik 1 dingetje fout heb gedaan

Tsja gebrek aan keuze op zondag, er zit nu JBL slang op de Eheim pomp, als dat maar goed blijft gaan..

:DD:DD
 

Terug
Bovenaan