Vijfstreepbarbeel ( Desmopuntius pentazona ) vragen

Z

Zora

Guest
Ik heb een aantal vragen over de Vijfstreepbarbeel. ( Desmopuntius pentazona ).


- Zijn het gemakkelijke eters?

- Eten ze ook voer van de bodem af?
( voertablet of stukjes vlokvoer die naar beneden gedwarreld zijn, of bijvoorbeeld rode muggenlarven uit de diepvries weg).

- Hoe reageren ze op andere medebewoners?

- Zijn ze te combineren met bijvoorbeeld Guppy-mannen? ( i.v.m. de lange staartvin).
Ik lees namelijk dat Barbelen graag aan lange vinnen en/of voelsprieten willen knagen.

- Wat geef je ze het beste te eten, behalve Tropische vlokken?

- Hoe is hun karakter ( zijn ze erg schuw) en wat is jullie ervaring met dit visje?

- In welke verhouding kun je ze het beste nemen, dus hoeveel mannen en hoeveel vrouwtjes?
En met hoeveel moeten ze minimaal zijn zodat ze zich op hun gemak voelen?

- Zijn ze erg territoriaal of zijn het gezellige scholenzwemmers, of gaan ze allemaal hun eigen gang?

- Laten ze planten met rust en ook de fijnbladige planten?


Jullie lezen dus wel, genoeg vragen.
Ik lees heel veel op internet, maar iedereen zegt weer wat anders en lang niet alles klopt denk ik.
Dus vandaar mijn vragen hier op het forum.
 
Wat gedrag aangaat is dit een beetje een vreemde eend in de barbelen bijt. DWZ dat het juist erg rustige visjes zijn goed te combineren met andere , rustige vissen.

Het zijn allesetertjes die vlokvoer dan wel nemen maar ik ben ervan overtuigd dat een afwisselend dieet van allerlei klein diepvriep en klevend voor het beste is.

Met hoeveel ja hoe meer ho ebeter maar dta moet allemaal maar in je bak passen minimun zou ik er een stuk of 8 inzeten liever meer.

Ze komen uit van origine uit zogenaamd zwart water biotopen uit Azie maar. Dei kenmerken zich door zacht zuur water maar dit visj eheeft zich heel behoorlijk weten aan te passen aan de normale waarden voor een gezelschapsbak. Maar echt hard water zou ik toch vermijden.
 
- Zijn het gemakkelijke eters?
Ja, ze eten alles, zelfs komkommers :p

- Eten ze ook voer van de bodem af?
( voertablet of stukjes vlokvoer die naar beneden gedwarreld zijn, of bijvoorbeeld rode muggenlarven uit de diepvries weg).


Jazeker, na het voeren zie je ze nog een tijd op zoek naar voer op de bodem :p

- Hoe reageren ze op andere medebewoners?

Ze zijn erg rustig naar andere bewoners.

- Zijn ze te combineren met bijvoorbeeld Guppy-mannen? ( i.v.m. de lange staartvin).
Ik lees namelijk dat Barbelen graag aan lange vinnen en/of voelsprieten willen knagen.



Dit is een uitzondering, de vijfstreepbarbeel knaagt niet aan lange vinnen en sprieten.

- Wat geef je ze het beste te eten, behalve Tropische vlokken?

Ze lusten alles :p. Er kan dus veel gevarieerd worden.

- Hoe is hun karakter ( zijn ze erg schuw) en wat is jullie ervaring met dit visje?

Ze zitten bijna de hele dag tussen de planten te hangen en als ze voer krijgen worden ze erg actief. Ook als het avond wordt gingen ze bij ons in een school de hele tijd zwemmen :)

- In welke verhouding kun je ze het beste nemen, dus hoeveel mannen en hoeveel vrouwtjes?
En met hoeveel moeten ze minimaal zijn zodat ze zich op hun gemak voelen?

Meer vrouwtjes is beter, maar als je een school van minimaal 7 hebt zit je wel goed.

- Zijn ze erg territoriaal of zijn het gezellige scholenzwemmers, of gaan ze allemaal hun eigen gang?

Overdag gaan ze hun eigen gang, 's avonds zwemmen ze samen.

- Laten ze planten met rust en ook de fijnbladige planten?

Ze laten planten met rust
 
Ik lees wel dat ze voor deze vis minimaal een bak van 60cm lengte adviseren dus zal een Superfish60 met een lengte van 47cm niet geschikt zijn Zora.
 
Ik zou zelfs 70 cm adviseren
 
AquaVISie zei:
Ik zou zelfs 70 cm adviseren

Omdat?? Lekker rustige vissen die als ze hun plekje gevonden hebben daar een groot deel van de dag vertoeven. Mijn inziens en van de meest ideale vissen voor de wat kleinere bak ;)
 
Ik ga met AquaVISie mee. Heb ze als grote groep (20) in mijn 150 cm en blijven bij elkaar gedurende de middag in het midden van mijn bak, maar ze gaan ook regelmatig door de hele bak. Hebben , naast hun rustige gedrag, ook momenten dat ze stevig doorzwemmen....mooi om te zien!
Zou ze dus niet te krap huisvesten!
 
Ben ik het niet mee eens dan ;) Alle vissen hebben zo wel hun momenten ik vind dat je uit moet gaan van het gedrag in het algemeen, en dan zijn het toch rustige vissen. Daarbij is 10x de lengte van de vis toch geen slechte maatstaaf voor 'rustigere' vissoort. Maar goed dat is een eeuwige discussie ;)
 
roy_c zei:
Ben ik het niet mee eens dan ;) Alle vissen hebben zo wel hun momenten ik vind dat je uit moet gaan van het gedrag in het algemeen, en dan zijn het toch rustige vissen. Daarbij is 10x de lengte van de vis toch geen slechte maatstaaf voor 'rustigere' vissoort. Maar goed dat is een eeuwige discussie ;)


Kijk, een sint bernard hond is ook vrij rustig maar die wil ook af en toe de benen wel even strekken :p
 
ik vind dit echt mooie en makkelijke visjes! Alleseters.
Heb zelf een groepje van 8 stuks zwemmen, nooit problemen met deze vissen.
als ze op hun gemak zijn zijn de strepen diepzwart met een beetje groene gloed, bij stress worden de kleuren wat vager. mannetjes hebben een wat meer rode gloed.

Heb ze in een 80cm bak. en ze laten andere vissen met rust.
 
Ik heb hier schurberti barbelen en de vijfstreep barbeel en het zijn super rustige vissen er zwemmen hier in totaal 20 bij elkaar in 260 liter ! Ze eten alles en laten mijn andere vissen met rust ( mosgroene Sumatraan 10 stuks).
 
Terug
Bovenaan