Wat is er nieuw

Vijver aanleggen zonder folie

Lid geworden
27 januari 2023
Leeftijd
24
Een hele goeie avond,

Wij hebben een tuin die bij flinke regenbuien onder water komt te staan, vanwege een leemlaag in de bodem.
Nu hebben wij tot een aantal jaren terug altijd een vijver gehad en deze bracht veel leven in de tuin: allerlei libellen, kikkers, kleine watersalamander, waterkevertjes, en meer.
Ik wil graag weer een vijver aanleggen, deels voor een diversere tuin met meer wildlife en deels voor waterberging.
De plek waar ik m wil gaan aanleggen is het laagste punt van de tuin. Het is ongeveer 4 bij 2,5 tot 3 meter. Aan drie kanten ligt een paadje en aan de andere kant staan bessenstruiken.
De bedoeling is om een vijver aan te leggen die het regenwater opvangt en jaarrond vasthoudt zónder folie!
We hebben leem in de bodem en ik las dat leem gebruikt kan worden als natuurlijke vervanger van folie.

Nu heb ik echter verder helemaal geen ervaring met het aanleggen van vijvers. Mijn vraag is: weet iemand hier hoe je zo'n vijver aanlegt en of het ook echt werkt zonder folie?
Wat zijn dingen waar ik voor moet uitkijken (bijv. troebel water voorkomen en hoe, of hoe dik die leemlaag moet zijn).
Of wordt een vijver zonder folie sterk afgeraden?

Ook zijn tips qua planten die lekker veel insecten aantrekken, zowel in als rondom te vijver welkom 🙂

Het leek me een zeer leuke uitdaging en ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en advies hierover!

Groetjes, Anne

Laatst bewerkt:
Zal ondanks leem in een zomer met weinig regen het peil niet flink zakken?

Dan kun je ook nog altijd in het middelste gedeelte onderin wat zeil of plastic laten, zo droogt het niet stuk en hou je nog wat over zo.

Zorgen dat je zo diep graaft dat het verdampende water door grondwater wordt aangevuld. Als het grondwater tenminste niet te diep zit.

Dat kan een cm of 20 is voldoende daarna afdekken met een laagje zand.

in de zomer droogt hij op maar dat is ook zo al je folie gebruikt en het verdampende water niet vervangt

Bedankt voor alle tips!
Dan kun je ook nog altijd in het middelste gedeelte onderin wat zeil of plastic laten, zo droogt het niet stuk en hou je nog wat over zo.
Dat is ook wel een goed idee. Dan heb je ruimte voor schommeling door regenwater, maar wel altijd een vijver.
Zorgen dat je zo diep graaft dat het verdampende water door grondwater wordt aangevuld. Als het grondwater tenminste niet te diep zit.
Hier zal ik misschien ook even naar kijken door een gat te maken!
Dat kan een cm of 20 is voldoende daarna afdekken met een laagje zand.

in de zomer droogt hij op maar dat is ook zo al je folie gebruikt en het verdampende water niet vervangt
Hmm ja, dan is het voordeel van leem versus folie geen eens zo groot als je het toch af en toe blijft bijvullen.
We vangen zelf een deel regenwater op waarmee we de vorige vijver ook altijd bijvulde.
Ik denk dat ik dan rond de 10 cm onder de bodem laat ophouden, dan aanvul met grond, zodat het water uit de tuin gemakkelijk de vijver in kan stromen.

Wat ik hieruit haal is dat leem niet heel veel voordelen heeft in vergelijking met (deels) folie. Ik las in een ander onderwerp dat karton onder folie als beschermende laag kan werken, ook een goeie tip!
Wanneer het zover is, stuur ik wellicht even wat foto's van het eindresultaat 😉

Zoek anders ff wat op over 1 waterkerende laag.
Leuk met leem

Bedankt voor alle tips!

Dat is ook wel een goed idee. Dan heb je ruimte voor schommeling door regenwater, maar wel altijd een vijver.

Hier zal ik misschien ook even naar kijken door een gat te maken!

Hmm ja, dan is het voordeel van leem versus folie geen eens zo groot als je het toch af en toe blijft bijvullen.
We vangen zelf een deel regenwater op waarmee we de vorige vijver ook altijd bijvulde.
Ik denk dat ik dan rond de 10 cm onder de bodem laat ophouden, dan aanvul met grond, zodat het water uit de tuin gemakkelijk de vijver in kan stromen.

Wat ik hieruit haal is dat leem niet heel veel voordelen heeft in vergelijking met (deels) folie. Ik las in een ander onderwerp dat karton onder folie als beschermende laag kan werken, ook een goeie tip!
Wanneer het zover is, stuur ik wellicht even wat foto's van het eindresultaat 😉
Geen bestrijdimgsmiddelen en kunstmest in je tuin verwerken! Het spoelt allemaal uit in je vijver.

Ik las in een ander onderwerp dat karton onder folie als beschermende laag kan werken, ook een goeie tip!
Daar heb je wel speciale beschermdoeken voor. En voor die tijd zoveel mogelijk uitstekende voorwerpen verwijderen.

Met epdm rubberfolie heb je normaal gesproken geen extra bescherming nodig.

één stukje glas kan genoeg zijn, ik zou niet durven garanderen dat er niet ergens nog een scherfje in de aarde verborgen zit....

Aahh dankjewel. Jullie advies heeft mij denk ik enorm veel lekkage in de toekomst bespaard!
Enige voorkeuren voor beschermingsdoeken? Of juist merken die ik níet moet hebben?

Hallo nog een vraagje. Ik zit nu toch maar naar folie te kijken (omdat ik begrijp dat je bij beide varianten toch water moet aanvullen
en een vijver van folie ook als wateropslag kan dienen) en nu heb je allerlei variaties in dikte.
Is 0,5mm dik genoeg? Er staat namelijk bij deze advertentie (Praxis) dat dit folie alleen geschikt is voor vijvers tot 50cm diep.
Hebben jullie enig idee of dit klopt of ervaring hiermee?
Onze vijver wordt op het diepste punt 80cm diep namelijk, zodat amfibieën er ook in kunnen overwinteren.

Hangt ook een beetje van je ondergrond af. Als ik het goed begrepen heb, heb je 'schone' leem, dwz zonder stenen en takken. En dan kun je wat dunnere folie pakken,maar 0,5 mm is wel het minimum.

ga even naar wildkamp ofzo voor dat soort dingen

Dat denk ik.ook, koop goede vijverfolie. Het zou balen zijn als je vijver volgend jaar lek zou zijn omdat de folie van mindere kwalitiet is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan