Wat is er nieuw

Vijver / 'buitenaquarium' in speciekuip 60L

De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Leeftijd
29
Ik heb een zwarte speciekuip van 60L, ik wil deze binnenkort buiten zetten en kijken of ik hier aquariumplanten buiten in kan kweken. Ik ben niet van plan kunstmatig licht, een filter of heater te installeren. Ook zal ik de kuip niet ingraven, maar komt deze in de hoek tegen een muur op tegels te staan.

De bak komt op een plek in de tuin met in de periode april - oktober tussen de 3 en 4,5 uur direct zonlicht. Rondom zal ik gaatjes maken op 3cm onder de rand als overloop voor wanneer het regent. Over de kuip wil ik gaas spannen tegen de katten van mijn buren.

In de speciekuip wil ik een laag onbemeste tuinaarde (3/4cm) als voeding en daaroverheen een laag zand (5/6cm) om het af te dekken. Hier wil ik aquariumplanten in zetten en ik zat zelf te denken aan in ieder geval:
- Limnophila Sessiflora
- Hoornblad
- Waterpest
- Amazone Kikkerbeet
Daarnaast zou ik bij wijze van experiment ook Vallisneria, Rotala Rotundifolia en misschien een crypto variant willen planten.

Als de planten zijn ingegroeid ben ik van plan een aantal guppen of Japanse rijstvis (Medaka) toe te voegen. Deze zouden dan ook ervoor moeten zorgen dat eventuele muggeneitjes of larven zullen worden opgegeten.

Is bovenstaande mogelijk, of zal ik tegen bepaalde dingen aanlopen waar ik niet goed over heb nagedacht? Mocht men hier ervaring mee hebben, of tips hebben hoor ik het ook graag!

Groet,
De Leidse Glibber

Zou persoonlijk geen bodem erin doen.
Hoornblad, waterpest en kikkerbeet hebben dit niet nodig (lekker laten drijven groeit het ook beter is mijn ervaring).
Potje vullen met klei en grind voor wat echt gepoot moet worden is denk ik minder werk en minder belastend dan een hele bodem zonder filter (bewegend water).

Hier 5 kuipjes buiten staan met hoornblad,waterpest en guppygras (overleeft ook de winter) en krabbescheer er in.

Heb met zwarte pvc (electra buis gamma) en van hetzelfde materiaal hoekjes een framepje gemaakt en hier gaas overheen gespannen met tywraps. Voor gewicht een metalen pen met tywraps eraan vastgemaakt.

In 1 bak zitten medakas van vorig jaar (test of het in de winter ook goed gaat, deze leven nog, ondanks dat de bovenkant dichtgevroren was).
Bedoeling is dat 2 bakken sowieso gevuld worden met een aantal medakas voor nieuw nageslacht, deze zitten nu nog gezellig binnen.

Andere denk ik wat garnalen en misschien trio ringbandsnoekjes...

Dank voor je snelle reactie!

Goede tip van de bodem, denk dat het inderdaad gedoe scheelt om er geen bodem in te doen. Dan kan ik ook zelf experimenteren met verschillende (stengel)planten in losse potjes, zonder de hele bodem te verstoren.
Ik vraag me alleen af wat wijsheid is met al die drijfplanten, en of ze niet te weinig licht zullen doorlaten voor de stengelplanten? Als ik hoornblad, waterpest, kikkerbeet, guppygras en krabbescheer vrij laat drijven, denk ik dat dit het hele oppervlakte zal bedekken (of gaat dit niet zo snel?). Is het dan soms raadzaam om bijv de waterpest, krabbescheer en hoornblad met een knijploodje, keramieke ring of met een steentje naar beneden te laten zinken? Dan staan ze niet in substraat, maar drijven ze ook niet alleen op de oppervlakte.

Ik denk dat ik het qua visbestand houd bij guppen of medakas. Hoe zou jij het doen met ringbandsnoekjes en garnalen? Haal je die weer naar binnen in een aquarium als de temperatuur onder de 18 graden zakt?

Valt hier opzich wel mee, de krabbescheer werkt zichzelf wel naar boven (in de winter zakken ze in de vijver naar de bodem en bij mooi weer komen ze weer omhoog) maar laat wel licht door. De overige kun je geregeld snoeien en een deel weghalen.

Ringbandsnoekjes komen wel weer naar binnen, garnalen zouden buiten kunnen blijven (overleven in mijn kleine vijver ook in de winter) maar laat ze zelf niet in de kuipjes.

Lood i.c.m. garnalen zou ik niet doen, dit kan je garnalen kosten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan