vijver en "proper water"


Nopanic

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
39
Hallo Iedereen,

2jaar geleden zijn we gestart met een lange zitbank met daarin een lange strook water met waterval en klein fonteintje.
de buitenkant moet nog bekleed worden.

ik zit met een 1000 liter dus een klein vijvertje van 45cm diep 40cm breed en 5.7meter lang. Hier zitten enkele goudvisjes in maar niet veel,
ik werk met een oase 4500liter pomp naar drukfilter en dan via een waterval terug.

op het einde van de vijver staat een plantenbakje, maar weinig planten voor de rest, wel een klein fonteintje, en een opp skimmer, ik denk dat mn circulatie wel goed zit maar in de zomer veeel last van draadalgen...
nu ik me wat meer bezig hou ook met aquariums heb ik zo mijn bedenkingen bij de drukfilter met UV. is de uv nodig, want die breekt ook goede bacterien af... en in de filter zitten enkel een paar van die "plastieke ballen" als media en dan voor de rest allemaal dezelfde sponsen.
is het niet zo dat ik wel voldoende mechanische filtering heb, maar bitterweinig biologische? zou een extra "vat" tussen drukfilter en waterval met filtermedia(welke?) niet een "upgrade zijn van de filter? of denk ik teveel na?


20200721_110631.jpg
20200809_213648.jpg
 
In een aquarium en ook in een vijver vormt zich biofilm op alle in het water ondergedompelde oppervlakken, dus in je filter, maar ook in je bodem, de wanden van de vijver, de planten. Je hebt 1000 liter, dus een beste plas water voor een paar goudvisjes. Je vijverpomp brengt het water in beweging, en zo wordt er ook zuurstof in het water gebracht. Op zich zou je zo een evenwichtig ecosysteempje op kunnen bouwen. Je visbestand is ook niet zo groot dat het water teveel vervuilt. Ik heb zelf geen ervaring met UV, maar lees hier en daar dat mensen niet 24/7 een UV-lamp aanzetten, omdat dit alleen wordt ingezet tegen schadelijke bacterien.
 
Leuk tuintje!

is het niet zo dat ik wel voldoende mechanische filtering heb, maar bitterweinig biologische? zou een extra "vat" tussen drukfilter en waterval met filtermedia(welke?) niet een "upgrade zijn van de filter? of denk ik teveel na?
Ik denk dat je al prima bezig bent zo. :) Ander filtermateriaal gaat geen wonderen verrichten. Spons en biobal is prima. En zoals @Giebeltje zegt, heb je verspreid over aaaaaal die meters oppervlak ook bacteriĆ«n zitten. Alleen die zouden al ruim voldoende moeten zijn. Is de watercirculatie goed, dan redden die vissen zich wel. šŸ‘
 
Hoe vaak vervang je de lamp? Tussen oktober en begin maart kan die sowieso uit. Er tussen zou ik hem aanzetten omdat er door de temperaturen omhoog schieten in zo een kleine bak je biologie in de vijver het niet kan bijbenen. Zo deed ik het in mijn koi vijver van 6 kuub. Wel een mooi vijver trouwens
 
Verschil met aquarium en de vijver is de duur en intensiteit van het licht nu kort en weinig straks lang en veel
 
zou er wat drijf planten in doen zul je geen draad alg zien dit jaar
 
Ja de uv staat nu continue aan van mei vorig jaar... Kan idd uit... Drijfplanten ja maar die zullen door het fonteintje en waterval weggeblazen worden denk ik. Ik heb er een mini leli ingezet voor wat schaduw maar die moet deze zomer zich nog bewijzen... Ik had ook gedacht aan hoornblad ofzo, maar is kostelijk als je dit voor n vijver moet kopen vrees is...
 
Ja de uv staat nu continue aan van mei vorig jaar... Kan idd uit... Drijfplanten ja maar die zullen door het fonteintje en waterval weggeblazen worden denk ik. Ik heb er een mini leli ingezet voor wat schaduw maar die moet deze zomer zich nog bewijzen... Ik had ook gedacht aan hoornblad ofzo, maar is kostelijk als je dit voor n vijver moet kopen vrees is...
Uv zou dus uitkunnen kan je er weer wat langer mee doen.... voorblad zou ik tot mei mee wachten dan kan je emmers vol halen voor een prikkie op mp
 

Terug
Bovenaan