vijver helder krijgen, filter of niet?


S

Sallander

Guest
Hoi,

Wij wonen "op het platteland" en hebben 3 jaar geleden een flinke vijver aangelegd ( 42m3). De vijver ligt in de volle zon ( weilanden rondom, het is niet anders....). In het voorjaar is hij mooi helder, maar zodra de zon komt is het erwtensoep. Nu hou ik best van erwtensoep ( 1 bakje in de winter op zijn tijd) maar voor de vijver hadden we wat anders in gedachten. De groenalg tiert welig. Tot nu toe wilden we het met nul techniek doen, er zit geen filter in de vijver. Enkel veel lissen, zuurstof planten en overplanten. Ik heb de water kwaliteit laten testen, alles was tip top volgens het tuincentrum ( en gezien de ca 40 kikkers die er rondzwemmen ga ik er vanuit dat het niet heel slecht kan zijn) dus het is waarschijnlijk puur een kwestie van te veel licht en te veel voeding aanwezig in de vijver. dat licht kunnen we niet zo veel aan doen, wellicht wel wat aan die voeding. Zodra het blad van de eiken verderop er in waait vissen we dit er meteen zoveel mogelijk uit. In het najaar knippen we het dode blad weg. Maar we zijn er nog niet. Hoe kunnen we dit oplossen???

We zitten nu in dubio; enerzijds willen we het simpel (zonder techniek) houden en denken aan nog meer oeverplanten om voeding uit de vijver op te nemen. Aan de andere kant denken we om toch van ons geloof af te stappen en maar een filter te plaatsen, maar wat voor filter moet dat worden? Volstaat een UV lamp, of alleen een meerkamer filter of moet het een combinatie zijn? Op het gebied van die techniek zijn we leken dus alle input is welkom.

Alvast bedankt,
Jeroen.

IMG_6859.JPG

IMG_6860.JPG
 
Dag streekgenoot. Voor zo’n vijver ben je wel een groot filter nodig vrees ik om helder te houden.
machtig mooi aangelegd trouwens, links op 1e foto kun je een plantenfilter maken natuurlijk.
 
Zijn er echt geen mogelijkheden om iets van een "scherm" boven de vijver aan te brengen zodat de zon minder invloed heeft?
Voor een vijver van 42m3 heb je ook best wel een flink filter nodig.Geen techniek betekent dat ook dat er ook geen water circulatie is?
 
Mooie vijver met zeer veel potentieel .
De volle zon maakt niet uit , dat is het probleem niet .
Ga hier eens kijken :

Zijn zeer goede produkten . Enige nadeel is dat u straks veel moet gaan snoeien ;)

Dit is veruit de goedkoopste oplossing en de beste in uw geval .
Een filter aansluiten op dit soort vijver heeft geen zin .
Ik zou wel beluchting en stroming voorzien .
 
Zit er vis op ? Enige belasting op je water zou ik toch wel voorzien .

Ga er toch even op terugkomen ,wat betreft de zon .
Hoe diep is de vijver ? Toch wel minstens 1,0 meter hoop ik .
Ondieper kan ie wel eens te warm worden als hij zo open blijft , dan moet je drijfplanten inzetten en laten woekeren , dan kan de zon het water niet opwarmen .
 
Laatst bewerkt:
Hoi Albert,

bedankt voor de link, mooi duidelijke uitleg over dat Helofytenfilter. wel een flinke stap om 25% van onze inhoud aan helofytenfilter te maken.... dan is een "gewoon" filter misschien sneller te realiseren. Om op de opmerking van Koirac te reageren; op dit moment inderdaad nul techniek dus ook geen enkele circulatie. Misschien dat een deel van jullie opmerkingen al verbeteringen laten zien: een pompje om water uit de vijver op het reeds aanwezige ondiepe deel te pompen en daar ee stel extra lissen te planten. Dat gaat minder ver dan de "echte" helofytenfilters waar je het water door het substraat trekt, maar wellicht laat het al wat verbetering zien. het past in ieder geval bij onze wens om het zo natuurlijk mogelijk te houden...
 
Watervlooien zouden ook al veel doen tegen de erwtensoep
 
je dak op je vijver aan sluiten Zodat je grote water versing kreigt zou je vijver kraak helder moeten houden ik snap niet waarom je planten niet groeie zou gewoon een set filter planten halen bij tuin centrum hier is heel me vijver begroeit met gele lis etc
 
je dak op je vijver aan sluiten Zodat je grote water versing kreigt zou je vijver kraak helder moeten houden ik snap niet waarom je planten niet groeie zou gewoon een set filter planten halen bij tuin centrum hier is heel me vijver begroeit met gele lis etc
Met zweefalg is het vrij normaal dat planten niet groeien. De alg gaat namelijk met elke voeding gaan lopen.
Als je water meet met zweefalg in ga je ook zelden tot nooit nitraat meten.
 
Zweefalg kan ook gevaarlijk zijn als het water niet wordt rondgepompt .
Dan krijg je verschillende zuurstoflagen in je water .
Jaren terug hier uitvoerig getest met een hach-lange toestel .
Bovenste 30-40cm oververzadigd , op de bodem drastisch laag <2mg/l !
Als je dan geen mineralen op je bodem hebt , dan krijg je een slecht milieu onderin .
Dus ik raad aan om te beluchten of rond te pompen .
Het is zelfs zo dat de vissen in een stilstaand putje dan in bepaalde waterlagen blijven .
 
Zolang het water groen is, drijfplanten plaatsen. Daarna zuurstof planten. Een vijver in de zon is geen probleem.
 

Terug
Bovenaan