Vijver in de jungle van M. altispinosus


M.altispinosus

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2013
Berichten
260
Locatie
Valkenswaard
Hallo,

Tijdens mijn digitale speurtocht naar meer informatie voor mijn Rhizophora mangle projectje ben ik beland op een tropisch tuinieren forum. Het duurde niet lang of ik was besmet met het "tropenvirus".

Dit "virus" heeft ervoor gezorgd dat de afgelopen maanden gehele achtertuin op de schop is gegaan. Een waarschuwing voor wie al vatbaar was voor het aquariumvirus. Dit virus is veel gevaarlijker :D

Een kleine samenvatting van de werkzaamheden vanaf maart dit jaar en het resultaat tot nu toe.

Veel kijk en scrol plezier

mvg Ronald

xcw2fb.jpg

2 jaar geleden zomer 2014


8zkx88.jpg

vorige winter 2015/16

16iv4mr.jpg


mei 2015


t854s6.jpg


tegels eruit en begin gemaakt met greppel voor water, gas, elektra en riool naar de schuur

42wye.jpg


gedempte vijver weer uitgegraven, oude betonnen schutting eruit, leidingwerk in de grond en naar de schuur
i87Q4lzk8qR_5l48_Cb1Uo6u-pYd880e.jpeg


ruim 3 kuub zwart zand afgevoerd om vervolgens de gehele tuin 2 schoppen diep om te spitten.

i87Q4lzk8qR_5l48_Cb1Uo6u-pYd880e.jpeg


nieuwe schutting en ondertussen groeit mijn zaaigoed flink door

Diezelfde avond werden Someren, Luyksgestel en Valkenswaard getrakteerd op wat hagel :(

kc1g0x.jpg


2hxw1s2.jpg



Bladvanger werd een hagelvanger, nadat zowat alle bladeren van mijn planten kapot waren was er ook goed nieuws; de schutting kan iig tegen een (hagel)stootje :regen:

i87Q4lzk8qR_5l48_Cb1Uo6u-pYd880e.jpeg


2 kuub compost terug in de tuin.

i87Q4lzk8qR_5l48_Cb1Uo6u-pYd880e.jpeg


vijver uitgegraven en wat verplaatst tbv het terras.

Ik vond mijn achterwand in de tuin maar erg lelijk en voegde niks tropisch toe. Die stenen muur werd daarom maar eens aangepakt.

i87Q4lzk8qR_5l48_Cb1Uo6u-pYd880e.jpeg

i87Q4lzk8qR_5l48_Cb1Uo6u-pYd880e.jpeg


bfibg3.jpg


een kleine 400 bamboe stokken, 2k nietjes en een paar honderd meter sisal touw later

i87Q4lzk8qR_5l48_Cb1Uo6u-pYd880e.jpeg


Vervolgens doet de zon en de temperatuur enkele weken zijn werk en alles groeit als kool.

i87Q4lzk8qR_5l48_Cb1Uo6u-pYd880e.jpeg


66jchx.jpg


Wat resteert is het leggen van het terras om vervolgens de vijverrand en het beekloopje of te werken.

2s83bb9.jpg


Werkzaam heden gaan verder zodra de temperaturen wat gedaald zijn.

Voordat er naar namen van planten gevraagd wordt ...... :book:

i87Q4lzk8qR_5l48_Cb1Uo6u-pYd880e.png



wordt vervolgd ...
 
zow das geen half werk erg benieuwd wat het gaat worden, wel nieuwsgierig welke vissen je dan gaat houden?
 
zow das geen half werk erg benieuwd wat het gaat worden, wel nieuwsgierig welke vissen je dan gaat houden?
Goudvissen :D:D:D

xanpxi.jpg


Niks bijzonders. Vijf kleine exemplaren (2 oranje, 2 geel en 1 wit)

Zoals ik elke jungle sluipt er ook hier een tijger rond :eek:


fUkSrjKYKPahGkS3SNE425pvbsDunqsV.jpeg

fUkSrjKYKPahGkS3SNE425pvbsDunqsV.jpeg


nou ja sluipen, het is veel slapen, zonnen en als ze dan de gekke 5 minuten heeft, jaagt ze op boomschors. Voor de vissen toont ze (nog) geen interesse :engel:

mvg
 
Wat een geweldig tuinproject!
 
Dat ziet er erg mooi uit, en vooral met die luie tijger maakt het helemaal af.
 
Bedankt, voor jullie reacties :)

Op dagen als deze waan ik me bijna in de tropen. De planten zijn alle klein aangekocht moeten dus allemaal nog groeien. Het heeft nog wel een paar jaar nodig voordat er bananen groeien.

Vandaag maar eens werk gemaakt van het terras en de stenen muur deels weg gewerkt.
Nieuw overzichtje van zo juist.

2gx0741.jpg



Morgen weer een nieuwe dag, nu :koffie:
 
Zeer mooi geslaagd nu al. Benieuwd als de planten gegroeid zijn. :petjeaf:
 
+/-1200l cedrix

Gisteren en vandaag de vijverrand afgewerkt en deels beplant.
dniu7a.jpg


Tegen de schutting staat een rijtje gele lissen. Slaapkamergeluk (linksvoor) wil ik over/tussen de leistenen laten groeien. Peningkruid voor aan de achterzijde (uitstroom beekloop)


Beekloop gevuld en de randen afgewerkt met lavastenen.

2z83pqt.jpg


Totaal van slaapkamer

e8lgrr.jpg
 
Top!
Vraagje, hoe doe je dat 's winters met de (sub)tropische planten?
 
Dat overwinteren zal een eerste uitdaging worden van deze nieuwe hobby ;)

Het meeste is winterhard (bamboe, albizia, tomentosa, eucomis, hosta's) en kan buiten blijven.
Een deel van de planten maakt knollen rhizomen, (canna's, colocasia's) die moeten voor de winter uitgegraven worden en koel en droog overwintert worden. Om ze dan in het voorjaar binnen weer voor te trekken en na de vorst weer in de volle grond.

Sommige planten (trachy's) krijgen een paraplu, kunnen tegen een paar graden vorst maar niet zo goed tegen regen. De musa's krijgen naast een paraplu ook een mulch laag bij de voeten en de schijnstam wordt ingepakt. De maurelli zal de grootste uitdaging worden. Die moet naar binnen en in winterrust. droge kluit weinig voeding en koel. Nu is ie nog klein en lukt het tillen naar de studeerkamer wel, maar binnen een paar jaar groeit ie enorm en is naar boven geen optie omdat ie dan gewoon weg niet te tillen is. Tegen die tijd hoop ik mijn schuur verbouwd te hebben.

Er is er maar een die ik in de tuin moet gaan bijverwarmen op koude dagen/nachten met een lichtslang en het bouwen van een hokje. Dat is de W. robusta. Bewust voor gekozen om er nu met een te beginnen en te kijken of dit lukt. Echter zal ie deze winter verder groeien in een pot in de huiskamer, zodat ie met een gezonde kluit in het voorjaar de grond in kan. Er komen wel meerdere kleinere pups van de musa en colocasia's in de huiskamer te staan, deze zijn nog klein en kunnen dan de winter rustig doorgroeien.

Zoals gezegd is het de eerste winter voor me in deze hobby en ik probeer verschillende manieren van over winteren. Ik zie wel wat me het beste ligt. Daarnaast heb ik nu al meer zaden van de canna's geoogst dan ik dit voorjaar heb gezaaid. dus als de knollen niet lukken heb ik nog vele zaailingen.

mvg
 
Wordt nog een klusje komend najaar dus.:p;)
 

Terug
Bovenaan