Wat is er nieuw

Vijverfilter..???

• Onderwerp starter Onderwerp starter 160981
  • Startdatum Startdatum
1

160981

Guest
Hier een brandende vraag...

Ik heb sinds kort een nieuw aquarium met een inhoud van 250 liter en ik ben op zoek naar een geschikt filter.
Nu werd er op een andere website over aquascape de tip gegeven om een filter te nemen die +- 10 X je aquarium inhoud per uur filtert.
Als ik dan ga kijken naar geschikte filters met de juiste capaciteit zijn de aquariumfilters vaak in een prijsklasse van rond de 300euro en vijverfilters vaak met meer capaciteit en vele malen goedkoper, zo rond de 130 heb je mijn inziens al een hele behoorlijke.
Nu ben ik vast niet de enige die zich dit heb afgevraagd maar waarom worden vijverfilters die vaak met het zelfde principe werken niet vaker gebruikt in aquaria?

Zelf denk ik misschien aan dat deze filters misschien wat minder geluidsarm zullen zijn, maar ik ben zelf pas een half jaartje ongeveer met aquaria bezig en weinig ervaring met deze zaken..

Wie kan mij uitleggen waarom het prijsverschil zo groot is en wat dan wel de echte verschillen zijn.. Op dit moment twijfel ik toch echt om een vijverfilter te nemen.

Uiteraard hangt aan dit soort nieuwe filters, vaak met een zeer futuristisch uiterlijk, wel een behoorlijk prijskaartje.

Tuurlijk heb je goedkope filters.
Maar,ook dure.

Wil je het verschil weten? Zoek het dan gewoon op.

Vijverfilters - Schonevijver.nl

Lees hier alles over vijverfilters. De verschillende soorten, de werking,
filtermateriaal, opstelling, installatie, enz.
www.schonevijver.nl/contents/nl/d67_vijverfilters.html

Sorry Bertus, stom van mij om te denken dat ik op een forum zomaar kan vragen naar de ervaring, mening dan wel kennis van andere .... Stom stom stom...

Wel een leuke link dat dan weer wel...

Tja,die ervaringen zijn er weinig,he.
Helemaal niet stom,stomst,stommer.

Ik ga geen vijverfilters bij mijn aquariums zetten.

Misschien zijn anderen een andere mening toegedaan.

Er zijn er nu weinig op het forum,die kunnen reageren.

160981 zei:
Sorry Bertus, stom van mij om te denken dat ik op een forum zomaar kan vragen naar de ervaring, mening dan wel kennis van andere .... Stom stom stom...

Wel een leuke link dat dan weer wel...

Google Afbeeldingen staat er vol van.
Zijn haast allemaal drukfilters,en ook prijzig,hoor.
Moet nog wel een vijverpomp bij.

Aquariumfilter zit alles in 1.
En 1 prijs.

Oei , miste een stuk van je bericht....

Niets, je moet alleen nog een pomp in de vijver hebben.

De rest zijn als (druk)filters bedoelt.
Wil je een waterval ,gaat het water door de pomp naar het filter en hoger naar de waterval.
Daar komt dus druk op.

De pomp op zich zit dus al in ONS filter.

En anders in je aquarium.

Ahh... Beter lezen dus...

(Zich schamend in een hoekje kruipt)

Niet doen!!.
We zijn mensen,die maken fouten.
Ook ik, hoor.
Ben ook niet alles wetend.

Voor een goed filter hoef je niet de hoofdprijs te betalen.

Ik kwam nooit hoger dan 25-30 euro.

http://link.marktplaats.nl/m810793506

Dit is een prima filter.
Heb zelf de 3. Deze is groter .

35 euro,is toch het matje.

Ik kan me voorstellen dat een vijverfilter wat meer herrie maakt,
Over het algemeen staan die in een schuur en dan maakt het niet uit dat ze wat meer herrie maken,
Voor in de woonkamer is het en ander verhaal.
En waarom zou je 10x de inhoud per uur moete filteren,
Als je 5x de inhoud filtert lijkt me ook genoeg.

Vijverfilter hoor je niet.
Ligt de pomp in het water.
Je hoort hoogstens de doorstroming in het drukfilter.

Is een gewoon filter toch makkelijker te ondrhouden.

Nog bedankt voor de linkjes Bertus, ik heb ze gezien. Je heb gelijk wat de filters betreft, maar wat ik eigenlijk zoek is een filter waar bijvoorbeeld het verwarmingselement ingebouwd zit. Ik wil mijn aquarium zo "schoon" mogelijk houden. Wat ik tot dus ver ben tegengekomen zijn de filters van eheim in de professional 3 serie. Als iemand ander alternatieven heeft hou ik me graag aanbevolen.

Een externe verwarming een idee? Hydor heeft ze bijvoorbeeld, niet in je filter maar tussen de aqauriumslangen.

mark100186 zei:
Ik kan me voorstellen dat een vijverfilter wat meer herrie maakt,
Over het algemeen staan die in een schuur en dan maakt het niet uit dat ze wat meer herrie maken,
Voor in de woonkamer is het en ander verhaal.
En waarom zou je 10x de inhoud per uur moete filteren,
Als je 5x de inhoud filtert lijkt me ook genoeg.

In andere fora over aquascape heb ik vaak mensen horen spreken over de richtlijn wat betreft de filtercapaciteit en hier wordt dan gesproken over 10x de aquariuminhoud. Ik heb inmiddels al begrepen dat filters er een bruto en netto capaciteit is. In de praktijk zal het dus nooit de 10x halen. Waarom zo veel?? Ik weet het niet, is mij nog niet helemaal duidelijk, wat ik kan bedenken en heb begrepen is dat hoe vaker het water gefilterd wordt hoe helderder het zal blijven en hoe groter de doorstroming hoe beter de voedingstoffen de planten zullen bereiken.

Omdat het mijn eerste serieuze bak gaat worden wil ik eigenlijk niks aan het toeval overlaten en goed beginnen. Zelf wil ik gaan werken met voornamelijk makkelijke planten en mossen die weinig licht en weinig CO2 nodig hebben maar wie weet wat er in de toekomst gebeurd.

Fozzy zei:
Een externe verwarming een idee? Hydor heeft ze bijvoorbeeld, niet in je filter maar tussen de aqauriumslangen.

Ik duik er boven op 😉

300 euro? !? Ja voor een pro model met verwarming misschien.... Voor 250 liter kun je bv de Super Fish Aqua-pro 3SP (tweedehands) of nieuw Tetratec EX1200 nemen. Bv bij zooplus (.nl of beter nog .de) is de tetratec met wat korting rond de 100 euro te vinden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan