Vijvermandjes in aquarium


Gdeleeuw

Well-known member
Lid geworden
13 april 2019
Berichten
199
Leeftijd
35
Goedemiddag, weet iemand of vijvermandjes bruikbaar zijn in het aquarium, of geven die bepaalde stoffen af? Lijkt me niet, maar toch even vragen voor de zekerheid.

Dank alvast!
 
Moet kunnen. Specifiek voor de vijver ontworpen (geen willekeurige "Månda" van de Ikea) zal dat geen probleem zijn.

Wat ben je voor spannends van plan? :D
 
Lijkt mij geen punt vwb waterwaarden. Ze lijken me wel nogal in het oog springen en daarom minder wenselijk.
 
Het kan wel, wortels, lelieaarde (ik weet niet wat je erin gaat stoppen), zullen erdoorheen komen. Je kan ook alles in potten stoppen, bijvoorbeeld de standaard rode bloempotten. Daar komt niets doorheen.
 
Nou, spannend , tja laten we het bijzonder noemen;). Ik werk al een aantal maanden thuis, aangezien mijn aquarium naast mijn bureau staat heb ik het genoegen gehad om mijn kreeft zo'n 12 uur per dag te kunnen observeren. Het valt me op dat ze echt puur op de bodem leeft en vrijwel nooit op de decoratie klimt. In ieder geval niet hoog. Ze zit een paar uur op een mooi beschut plekje, loopt af en toe eens een rondje door de bak, bedreigd mij weer eens met opgeheven scharen etc. Aangezien er op wat garnalen na geen dieren in de bak zitten geeft dat natuurlijk een prachtige optie om de waterhoogte wat te verlagen en een kruising tussen een paludarium en vivarium te maken. En ja, als je dan een paludarium filmpje van serpadesign op youtube bekijkt ben je verkocht.

Het idee is tot nu toe om een lavastenen achterwand te maken. Dragonstone was leuker geweest maar mijn vriendin vindt t aquarium al duur zat. Heeft ze stiekem ook wel gelijk in, een meterbak vullen met dragonstone is een duur grapje. De vijvermandjes worden op een aantal gestapelde stenen (met daaronder verstopplaatsen en spannende gangetjes voor de kreeft) geplaatst zodat er landgedeeltes ontstaan. Aan de buitenkant lijm ik aan de zichtkanten lavasteen tegen de mandjes. Vanbinnen worden de mandjes bekleed met worteldoek en gevuld met substraat + voedingscapsule. De droge en natte gedeelten worden gekoppeld door boven water "overhangende takken " uit de achterwand. Ik heb wel een lage bak (30 cm), dus 15 cm water en 15 cm voor de plantjes, afgedekt met een plexiglas plaat.

Zou dat wat kunnen worden?
 
Laatst bewerkt:
Vergeet niet , als je het water gaan verlagen je ook minder liter hebt voor je kreeft en de waterwaardes anders kunnen worden. Er zal ook voor een kreeft een minimaal aantal liters per kreeft nodig zijn, net als voor vissen. ;))
 
Vergeet niet , als je het water gaan verlagen je ook minder liter hebt voor je kreeft en de waterwaardes anders kunnen worden. Er zal ook voor een kreeft een minimaal aantal liters per kreeft nodig zijn, net als voor vissen. ;))

Dat vermoedde ik inderdaad ook, ik heb de afgelopen maanden steeds na de waterwissel wat minder water terug in gedaan. Waterhoogte is nu 17 cm en nog geen verschil kunnen meten. Met een waterhoogte van 15 cm blijft er 60 liter over, daar gaat nog ongeveer 10 liter vanaf wegens de decoratie(schatting). Heb een JBL e902 erop staan + amper vervuiling dus denk dat het wel stabiel te houden is.
 
Bij mij werd het één grote draadalgellende.
Bovendien moesten de mandjes gecamoufleerd worden met opgestapelde stenen, hetgeen heel onnatuurlijk leek.

Ik doe het niet meer.
 
Dragonstone was leuker geweest maar mijn vriendin vindt t aquarium al duur zat. Heeft ze stiekem ook wel gelijk in, een meterbak vullen met dragonstone is een duur grapje.
Hobbies mogen geld kosten, toch ;) Kunst is alleen om niet je jaarbudget er in 1 maand doorheen te jassen :DD
 
Bij mij werd het één grote draadalgellende.
Bovendien moesten de mandjes gecamoufleerd worden met opgestapelde stenen, hetgeen heel onnatuurlijk leek.

Ik doe het niet meer.
Thanks, ik ga iets anders verzinnen!
 

Terug
Bovenaan