Wat is er nieuw

vijverpomp 12V

erwin2

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2005
Hallo allen ,

Weet iemand of er vijverpompen zijn die rechtstreeks op 12V draaien ?
Ik heb een generator gemaakt (3 fase) welke wordt rechtgetrokken naar 12-13V DC .
Nu heb ik die op een fiets aangesloten en als ik heel rustig trap heb ik in principe genoeg vermogen (Watt) om een flinke pomp te laten draaien .
Nu dacht ik dat het wel leuk zou zijn om die naast een van mijn vijvers op te stellen en als ik dan ga fietsen dat er een flinke fontein gaat werken .
Gewoon voor de fun .

Ik heb al een 12-24V stromingspomp (welke wordt omgezet vanuit 220V) opgeofferd uit de zeewaterbranche , maar dat werkt volgens mij niet , transformator ertussenuit gehaald ,echter zit daar altijd een regelkastje tussen en dus 3 electra-draden en zonder dat derde draadje wil het niet echt werken heb ik het idee .

Iemand toevallig een idee waar ik dat kan kopen ?

Moet wel een flinke pomp zijn , toch zeker 5 tot 10 kuub per uur .
Mooiste zou zijn een pomp die hoe harder ik trap hoe meer water ie gaat verzetten , echter weet ik niet of dat bestaat .
Mijn gelijkrichtertje zet AC om naar DC 12V .

Alvast bedankt .

De uitleg is een beetje lastig te begrijpen.
Je hebt een generator die van 3x400v, 3x12v maakt?
Dan moet je dus een sterpunt gebruiken die de negatieve pool wordt (voor de gelijkspanning dan) en 1 fase voor de +.
Uiteraard is er bij wisselspanning, een wisselende spanning en is er dus geen + of -, en moet je die gelijkrichten.
Maar wat ik niet snap, je kan toch gewoon een dynamo van 12v kopen, en die op je fiets monteren??

Verder denk ik niet dat er een pomp op 12v bestaat om 10000l/u te verpompen, het gaat hier dan om zulk groot vermogen dat gezien de lage spanning, de stroom zo hoog wordt, de pomp gewoon doorbrandt (indien deze zou bestaan).

Een beetje meer uitleg is denk ik nodig .

Het is een axiale flux (3 fase spanning , 4 polen per fase , 32 magneten) die ik zelf heb gemaakt .

Op 12V start ie met laden op +_100 toeren/minuut in een delta aansluiting .
In ster stuk sneller , maar minder vermogen .

Ik heb het daartstraks efkens provisorisch getest en dan heb ik zo 50W te pakken zonder enige moeite te moeten doen (dat is nog makkelijker dan normaal fietsen op de weg) , dus 12V , 4 ampere .

Iets kopen is makkelijk ja , ik heb verschillende commerciele generators liggen hoor van diverse typen (axial , radial) , maar dat is mijn beweegreden niet , ik wil het zelf in elkaar geprutst krijgen 🙂 (met de nodige hulp van jullie) dat geeft me veel meer voldoening . Ik heb alleen weinig verstand van elektriek .

Klopt, maar als je de schakeling in driehoek maakt, hebt je geen massapunt. En dat is volgens mij wel nodig om bij gelijkspanning een negatieve aansluiting te kunnen krijgen.
4A is overigens wel vrij veel voor een DC component.

Heb jij trouwens een idee welke aansluitmogelijkheden er allemaal zijn .
Ik heb eens gezien dat er een slijpschijf wordt aangesloten op de generator , zonder deze eerst gelijk te richten .
Werken trouwens onze standaard pompen op 110V wisselspanning ? Dat zou haalbaar moeten zijn als ik alle fases zou kunnen optellen op een of andere manier .
30 - 60V per fase is haalbaar , wellicht meer .

Ik heb van de week de generator wat verbeterd , de neodynium magneten op 1 schijf eraf en vervangen door goedkopere ferriet magneten (op papier veel minder sterk , in de praktijk stukken sterker in magneetkracht ??????) en met betere afmetingen 60X40X15. Die sluiten iets beter aan aan de coilvorm .
Ook de staalplaten voor fluxvorming gewisseld naar een S235 6mm dik ipv van een zaagblad van cirkelzaag (verkeerde staalsoort)
Nu werkt het generatorke stukken beter en laad de batterij vanaf 50-60rpm .
Met de hand kan ik nu over de 100W draaien :smitten:

Gloeilampen 12V 40W en 60W met de hand laten branden 🙂

Dan nog wezen zoeken naar dompelpompen 12V en ik ga deze eens testen denk ik .
Alleen zouden die ingesteld zijn op een vast op te nemen vermogen of zouden die op 12,5 V ook draaien op een lager amperage ?
Iemand een idee of inschatting hierbij ?
Dus lager aangevoerd amperage , dat het pompje gewoon stuk minder water verzet .

Deze heb ik gedachte :
https://www.eijlander.nl/pompen/pmp452-dompelpomp-12v-5-5a-4200l-uur-a-485583-4495.htmlof deze :
https://www.eijlander.nl/pompen/pmp453-dompelpomp-12v-8a-8400l-uur-a-485584-4495.htmlof deze ;
https://www.eijlander.nl/pompen/pmp454-dompelpomp-12v-13a-12600l-uur-a-485585-4495.html
Daar zou ik wel een fonteintje mee kunnen maken denk ik .

Hallo allen ,

Weet iemand of er vijverpompen zijn die rechtstreeks op 12V draaien ?
Ik heb een generator gemaakt (3 fase) welke wordt rechtgetrokken naar 12-13V DC .
Nu heb ik die op een fiets aangesloten en als ik heel rustig trap heb ik in principe genoeg vermogen (Watt) om een flinke pomp te laten draaien .
Nu dacht ik dat het wel leuk zou zijn om die naast een van mijn vijvers op te stellen en als ik dan ga fietsen dat er een flinke fontein gaat werken

Moet wel een flinke pomp zijn , toch zeker 5 tot 10 kuub per uur .

5 tot 10 duizend liter... dat is geen fontein, maar meer een waterval...

5 tot 10 duizend liter... dat is geen fontein, maar meer een waterval...

Dat valt wel mee hoor , zo een straal water is dat nu ook weer niet .
En zal waarschijnlijk straks weinig druk kunnen opbouwen denk ik .
Stromingspomp zou ook nog een alternatief zijn , heeft een even goede eigenschap als de fontein .
We zien het wel straks wat het wordt . Zou het graag opstellen op mijn andere vijver van 18 kuub .
Zou helemaal mooi zijn als het later door een windmolen rechtstreeks wordt aangedreven zonder batterij ertussen .
Alleen moet ik dan even de kortsluiting die er is bij opstart te zien overbruggen (= extra weerstand)
Geen idee of mijn huidige wieken dat kunnen trekken .

Vandaag 12V pompjes gaan halen in de buurt . totaal debiet dik 6 m3/h .
En het werkt uitstekend . pompen beginnen te draaien vanaf dat er maar iets van ampere wordt aangevoerd (dat is 50rpm) , vol vermogen rond 150rpm geschat . Al eens getest met wieken , maar daar heb ik nog wel wat werk mee (weerstand overwinnen kortsluiting)

Dat vraagt toch wel om een video Erwin!

Gaaf man, kleine windmolen voor een vijver fontein?

Dat vraagt toch wel om een video Erwin!

Ik zal beginnen met een foto van de generator in testopstelling en de bouw er wat van , daar heb ik wel wat beeld van .
Filmpje van met water pompen heb ik nog niet , morgen misschien efkens tijd voor .

koperen stator als eerste en 2de, 12 polen , 4 coils per fase .
testopstelling in houten frame als 3de, dat wordt nog anders als ie de lucht in zou gaan , dat ding krijg ik met moeite opgetild .
4de is de stalen schijven met magneten .

Bijlagen

• coils.JPG
    coils.JPG
    37.1 KB · Weergaven: 170
  • DSCF6381.JPG
    DSCF6381.JPG
    25.2 KB · Weergaven: 154
  • generator 1.JPG
    generator 1.JPG
    39.6 KB · Weergaven: 147
  • magneten.JPG
    magneten.JPG
    28.3 KB · Weergaven: 170
Gaaf man, kleine windmolen voor een vijver fontein?

Dat is wel het uiteindelijke plan , maar het is allemaal niet zo makkelijk als je aanvankelijk denkt .
Ik ben daar al een jaar mee bezig om iets uit de wind te halen , vanalles geprobeerd .
Ik wil alles zelf doen/maken , en dan is met vallen en opstaan letterlijk .
Nu is het volgende struikelblok , wieken uit een balk hout snijden die flink kracht kunnen overwinnen op een lage rotatiesnelheid .
Ik heb al wat sneldraaiende houten wieken gemaakt , maar daar werd ik soms letterlijk bang van .
Als het boven de 300/400 toeren per minuut draait , hoop je maar dat er niks afvliegt .
Dus nu maar wat proberen te maken dat iets minder hard draait . de generator is er alvast wel wat op ontworpen .

Dat is wel gaaf als het lukt, maar om het langzamer te laten draaien zou je misschien wel kunnen gaan voor dikkere bladen waardoor je iets meer luchtweerstand hebt.
Maar Opzich als je de bladen in paren maakt uit 1 deel kan er niet veel mis gaan, zolang ze maar niet supersoon gaan

Ik heb even snel filmpje gemaakt . Het kleine pompje is niet aangesloten .
Pomp is 7A , op 10-11A draait het wel iets harder 🙂 dan normaal .
Pompje begint echt snel te werken , eerst even de slang gevuld krijgen en dan gaat het wel lekker denk ik .
Je kan ook wel wat zien wat de snelheid op de generator maar is .

Link naar youtube :

Te gek Erwin!

Je hebt er niet veel aan, maar het knutselen en laten werken is natuurlijk geweldig

Te gek Erwin!

Je hebt er niet veel aan, maar het knutselen en laten werken is natuurlijk geweldig

Klopt is leuk om te maken (en best wel een werkje geweest eer alles in elkaar zit) , maar het doel is wel om er wat mee te gaan doen .
Rechtstreeks aansluiten als hier zal moeilijk worden , omdat alle aangeleverde stroom direct wordt opgenomen en dus de weerstand altijd verhoogd .
Alhoewel ik wel denk dat het kan met een wiekenpatroon van een amerikaanse windmolen (high torque)
Maar dat moet je ook weer zelf maken , hier niet te koop in een grotere diameter en duur trouwens voor de prestaties .
Ik denk eens ga testen met de magneten iets verder uit elkaar , dan begint het laden later , maar neemt wel de torque toe volgens mij .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan