Vijverpomp


J

JosJos

Guest
Ik heb problemen met mijn vijverpomp.

Ik heb een tweetal pompen geprobeerd, waarbij de eerst pomp (Met een "apart" schoepenrad,met kleine openingen, al erg snel stopte met draaien, mede vanwege het ontbreken van een filter.
De tweede pomp bezit wel een filter en draaide ongeveer 2 dagen tot het filter verstopt zat met gras ed.
Dus heb ik het filter verwijderd in de hoop dat het goed zou komen, maar helaas, ook dan blijft hij niet draaien.

Ik heb een waterbak, precies naast mijn grasveldje. hartstikke mooi (vind ik :) ) en de vogels genieten er nog meer van dan ik.
Er zit een "waterval" bij die het water als een "film" moet laten vallen.
Dat doet hij ook, als het pompje maar voldoende kan draaien.

Het is een waterbak van 2 x 0.6 meter en 3 tot 10 cm diep.
Daaronder heb ik een speciekuip ingegraven wat dus het waterreservoir is, en waar eerder genoemde pomp in zit.
Kost me dus steeds nogal wat moeite om de pomp schoon te maken.

Nou heb ik allerlei "vuilwater pompen" gezien, maar ik weet niet of dit voldoende zijn werk doet. En om een pomp te kopen en te hopen dat hij doet wat ie moet doen vind ik ook nogal risicovol.
Vandaar mijn vraag of iemand ervaring heeft met een vijverpomp die ongeveer 2.5 M3/uur verpompt en zich niets aantrekt van gras, blubber, of zelfs kleine steentjes.
En omdat het zomaar een "waterornament" is, zoek ik een pomp van minder dan €100,= en niet teveel wattage.



Jos
 

Bijlagen

  • 2020-08-07 15.45.54.jpg
    2020-08-07 15.45.54.jpg
    211.6 KB · Weergaven: 128
  • 2020-08-09 11.35.51.jpg
    2020-08-09 11.35.51.jpg
    215.5 KB · Weergaven: 133
  • 2020-08-09 11.35.59.jpg
    2020-08-09 11.35.59.jpg
    239.6 KB · Weergaven: 122
Ik begrijp niet zo goed waar al dat vuil (gras etc) vandaan komt. Is het niet handiger om een grof voorfilter (denk bijvoorbeeld aan een meshplastic van bijvoorbeeld een vijverpot) ergens te plaatsen dat er in de cementkuip onderop geen grof vuil terecht komt? Of wellicht een vijverpot op z'n kop over je filterpomp heen als grof voorfilter? Dan kun je met de pomp die je al hebt denk ik prima uit de voeten.
 
spons in de inlaat douwen wel touwtje aan doen dat je nog uit kan halen?
 
Kijken of je de aanzuiging kan bedekken met een vijver planten mandje en anders een grote over de totale pomp.
Ook de pomp in een afgesloten emmer doen en een x aantal gaatjes boen in het deksel
 
Allen bedankt voor jullie reacties.

Ik maak uit de reacties wel op dat ik niet gelijk een nieuwe pomp moet aanschaffen. :)
Ik denk dat ik idd de pomp in een een emmer ga leggen en deze emmer ga voorzien van kleine gaten. (bovenzijde emmer gelijk met bovenzijde specikuip)
Tevens zal ik de afvoer afdekken, maar dat is wel "risicovol", want als die het water niet kan afvoeren, vanwege een verstopping, dan loopt mijn gehele bak over en het reservoir zal snel leeg zijn. :(

Jos
 
Ik kom zojuist bij dit topic uit toevallig. Ik heb dan wel geen vijver maar wel iets anders wat er niet op lijkt. Een ander doel op zich. Maar als gras of iets dergelijks in draaiende delen komt dan loopt het vast, ook bij een vuilwaterpomp, ook bij een maaikop van een bosmaaier. Zaak is dus het gras en dergelijke wat meer en beter verwijderen en verwijderd houden..
 
Ik vind die afvoer nu een groter risico eigenlijk. Wat als er een kikker of muis in komt? Die kunnen er nooit meer uit en gaan daar dood en lekker uit het zicht liggen ontbinden met kans op vervuild water / botulisme zonder dat je het zelfs maar door hebt (tenzij het gaat ruiken) ;)

Ik zou die afvoer zeker beschermen zoals je ook bij putjes in de badkamer en gootsteen doet. Wellicht past een gootsteenafvoerbeschermer er zelfs wel op of in. Ideaal gezien zou je dan ook ergens een nood overloop maken die net iets hoger zit dat mocht het niveau stijgen je alsnog een tweede buis hebt waar het water door kan. Maar je hebt zeker een punt het is wel belangrijk om te zorgen dat die afvoer goed vrij blijft van afval.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind die afvoer nu een groter risico eigenlijk. Wat als er een kikker of muis in komt?
Wellicht past een gootsteenafvoerbeschermer er zelfs wel op of in.

Dat is een goeie...
Ik heb die bak voor eigen plezier, maar vooral voor het plezier van de vogels. (drinken en wassen)
Er zit niets levends in, in de vorm van vissen oid.
Maar je hebt wel een punt dat er een kikker of iets dergelijks in kan vallen.
ik zal eens kijken of ik er een sifon in kan maken. Heb ik gelijk een "filtertje" :)


Zaak is dus het gras en dergelijke wat meer en beter verwijderen en verwijderd houden..
Daar had ikzelf ook al aan gedacht en ik dek de vijver/vogelwas-drinkplaats nu af voordat ik het gras ga maaien.
 

Terug
Bovenaan