Wat is er nieuw

vinnen worden wit

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
123,285
Leeftijd
59
Locatie
Groningen
Ik heb in de 80 cm een Rasbora en een Tetra waarvan 1 van de voorvinnen ahw wit kleurd en het lijkt alsof het samengeknepen en hard is.
Het is geen mooi gevormde doorzichtige vin meer. Een foto maken lukt me niet door het snelle zwemmen.
Heeft iemand een idee wat dat kan zijn??
Het is dus de voorvin aan 1 kant bij de kieuwen die dus ahw verkleurd en hard lijkt te zijn.
Het is moeilijk te beschrijven maar het lijkt wel of de vin is veranderd in een plastic stukje ipv een mooi gevormde doorzichtige vin.
Zijn er mensen die weten wat dit kan zijn??
 
Hier toch een foto zo goed en kwaad als het kan. het is de onderste vis zijn voorvin die ook wittig lijkt.

233491_0_82_dsc02537.jpg


Edit: Als ik goed kijk hebben 3 of het en het rare is dat het alleen bij de voorvin zit bij de kieuw. Verder op geen andere vin. Ze knijpen de vin samen zodat het een stokje lijkt en vanaf de punt gaat het wit kleuren.
 
Volgens mij schimmel John. Esha 2000 werkt hier vaak (nog wel) tegen. Denk ook even meer water verversen!
 
Ik ververs wekelijks de helft ivm de EI. De vin lijkt wel een plastic stokje te worden dus.
 
Ik heb ook van Colombo tegen schimmel staan nog. Femsee of Cerpofor heet dat. wat zal beter werken?/
Wel vreemd dat het bij alle 4 bij de voorvinnen zit en verder nergens dus.
Moet ik tijdens de kuur de filter door laten lopen of even die dagen in een andere bak doen voor nood??
Dit ivm de bacterien.
 
Er zit overigens niets pluizigs op zoals ik weleens met schimmel heb gezien. Het is net of het hard lijkt os samengeknepen dus.
 
Je zou Kim ( miss Poodle) eens kunnen vragen.
Die heeft het ook al een gehad dat de vinnen verkleefd lijken met een soort kaarsvetachtige substantie, ik weet niet hoe ze dat heeft opgelost. :S
 
Ik heb dit eerder met Heteromorphas gehad. Volgens mij is dit echt een schimmel die dit veroorzaakt.
Als het echt een anti-schimmelmiddel is, laat het de bacterien met rust.
 
Een schimmelinfectie, hoeft niet pluizig te zijn. Ik denk dat Aad, het bij het rechte eind heeft.
 
Ok dank je voor je oordeel. kan ik het beste de hele bak behandelen of die 4 uit vangen en afzonderen?/
En zal de Esha2000 ook veel schade aan de bacteriecultuur aanrichten??
ik heb het nooit in een bak gebruikt namelijk.
 
AadMec zei:
Ik heb dit eerder met Heteromorphas gehad. Volgens mij is dit echt een schimmel die dit veroorzaakt.
Als het echt een anti-schimmelmiddel is, laat het de bacterien met rust.

Op de Esha2000 lees ik net dat het ook tegen bacterien is namelijk.
 
Esha is een breedbandmiddel die biologisch afbreekbaar is, na de kuur een goede waterwissel en dan is het wel grotendeels weg.
Ik denk niet dat het je cultuur om zeep helpt.
Je kan ook nog 24 uur over kool filteren, maar dat haalt ook de goede stoffen weg voor b.v. je planten.
Ik zou een waterwissel doen van 40% en daarna gewoon je onderhoud, aangezien jij 50% verwisseld volgens ei, moet dat voldoende zijn.
 
Ok dan moet ik dat maar eens proberen. Ik zie dat je 3 dagen moet doseren dus de vierde dag een wissel van 50%.
 
Ja, gewoon volgens het recept doseren, 4de dag idd een waterwissel, komt vast goed!
 
Ik heb een Betta gehad waarbij de vinnen ook samenkleefde, waarschijnlijk door een bacteriele infectie. Ik heb de vis toen apart gezet met catappa-blad en een kuur Sera Baktopur gedaan. Na de kuur ging het wat beter en ben ik over gegaan op Sabbactisun om hem verder te laten aan sterken.

Dit was halverwege maart 2013 en deze Betta zwemt nu nog steeds bij mij rond 😉

Het witte-vinnentje verhaal komt me bekend voor: ik zag in een winkel wel eens guppen, platy's, Molly's en zwaarddragers met van die witte vinnen zwemmen.

*net nog een topic gevonden wat volgens mij over hetzelfde verschijnsel gaat:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=130901
 
In het topic dat Kim aangeeft staat precies wat ik dus heb bij de vissen.
Is Bactopur dan het beste middel?? Of Esha2000??

Wat is wijsheid nu??
 
Apart zetten, baktopur direct evt met 2gr zout/liter.
 
Ik zou ook apart zetten en baktopur gebruiken
 
Ja, wat is wijsheid, vaak is het moeilijk een visje die ziek is uit te vangen, ik heb zoveel planten, ik zou echt de hele bak moeten leeghalen, maar bactopur is wel iets agressiever dan esha 2000, ook iets effectiver,maar dan zou ik wel apart behandelen, als ik batopur zou gaan gebruiken, zit antibiotica in, in esha niet, dus als uitvangen echt een probleem is zou ik het niet voor de hele bak gebruiken.
Ik hoop het nooit te hoeven moeten doen, dat zou me echt heel veel werk geven, leeghalen, vangen ( wat ook echt een kunst apart is) en daarna weer inrichten 🙄
 
Dat is een ellende ja, om de inrichting er uit te halen..🙁
 
Als het een schimmel is (zoals ik denk) is antibiotica zinloos en is Esha 2000 vaak voldoende. Als iedereen er zeker van is dat het een bacteriele infectie is, dan moet je Esha 2000 niet gebruiken, maar juist voor Bactopur (apart zetten in dat geval want anders verknal je je hele bacteriekolonies).
 
Nou ik heb bactopur in de bak, maar kon in het oerwoud de tetra s niet vangen dus de hele bak behandeld. Wel heb ik de Eheim2213 in een andere bak draaien nu.
De vin van 1 Rasbora leek mij er eerst al af en ik dacht dat er op het "litteken" iets zat dus. Nu het middel er 7 uur inzit blijkt dat de vin niet weg is en alweer wordt gebruikt en de bacterie/schimmel laat los en zit ahw fladderend nog aan de vin.
ik juig niet te hard maar het lijkt te helpen als ik het zo bekijk.
De vissen hadden precies hetzelfde als in de link hierboven die Kim mij doorgaf.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan