Wat is er nieuw

Vinrot behandelen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anneke_m
  • Startdatum Startdatum
A

Anneke_m

Guest
Helemaal nieuw hier!

Ik heb een 3-tal weken geleden een bak van iemand overgenomen, incl. vissen, bodem, planten, filter,... zo goed als alles.
70% van het oorspronkelijke water mee kunnen nemen en de bak snel weer opgestart (na schoonmaken zonder producten). Al de dag nadien zaten mijn waarden perfect (door de winkel laten testen en na een weekje nog eens zelf getest, opnieuw alles goed). Het was een bak (100l) die al jaren goed draaide.
Aangezien de neontetra's maar met z'n 3'en waren, heb ik enkele nieuwe toegevoegd.
Helaas, toen begon de miserie: vinrot, die zich snel leek te verspreiden. (1 tetra sneuvelde al)
Ik heb nu op aanraden van de winkel op dag 1 behandeld met Baktopur en dag 3 opnieuw.
De dag erna 50% van het water ververst en gefilterd over actieve kool, bacteri�n toegevoegd en waterverbeteraar.
Nu zie ik echter op dag 5 nog veel vissen met witte randjes op de vinnen (tetra's, hockeysticks en guppy's), hoe kan ik zien of er verbetering komt / of de vinnen weer aangroeien?
Moet ik de bak nog eens behandelen met zo'n kuur?
Iemand raadde Esha 2000 aan, maar er zitten ook 3 garnalen in de bak, misschien overleven die dit niet. Intussen hebben al een 8-tal vissen van die witte randen aan de uiteinden van hun vinnen en zijn sommigen al stukjes kwijt, dus isoleren wordt moeilijk...
Misschien kan hier iemand helpen, ik ben nog een aquarium-groentje. :-(

Vervelend zeg..

Oorzaak kan een nitrietpiek zijn..
Heb je bij de verhuizing ook het bodemmateriaal meegenomen? En de filterpomp? Inclusief het filtermateriaal? Met name in bodem/filtermedium zitten de bacteri�n die je biologische filtering doen.

Edit: Wat ik me dan hardop afvraag is of behandelen met anti-bacteri�le middelen dan niet tegen je gaat werken (omdat het je toch al kwetsbare bacteriecultuur schaad), dat de problemen bij de dieren dus eerder het gevolg zijn van verminderde weerstand vanwege de nitrietpiek.
Dit is dus een vraag voor diegenen die er meer verstand van hebben 😉

Zou je eventueel wat foto's kunnen plaatsen van deze bak en de visjes?
kan zo..
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1011307
Of applicatie in mijn handtekening als je Windows gebruikt.

Welkom op het forum. Foto's van de vissen kan wel handig zijn. Het middel Esha 2000 zou niet zo veel uithalen, er wordt wel gezegd dat het niet zoveel meer doet doordat de receptuur sinds de jaren 70 ongewijzigd is.

Mogelijk is de behandeling niet goed aangeslagen, dan lijkt het mij wijs om nog een keer te behandelen (Wel eerst het kool uit het filter halen).

EC42F2F7-9936-483C-89EC-347A62EFF292.jpg

Een foto van het aquarium, hoe ie er nu uitziet.
Toen ik hem haalde en alles in grote bakken deed, merkten we op dat de bodem zwart zag van het vuil. Het zand hebben we dus 10 keer gespoeld, zodat het nu terug wit zit. Het grof grind heb ik eruit gehaald, was erg vuil.
75% van de Anubias heb ik er ook uit gehaald, de bal was volledig overgroeid.
De vissen heb ik overgenomen, ik had helaas geen andere plaats voor hen, dus moesten ze jammergenoeg meteen de bak in hier na opkuis, zonder te laten indraaien :-(. Kon moeilijk alle visjes eerst laten doodgaan en ik ken niemand met een extra bak.
Het aquarium moest plots erg snel afgehaald worden, anders ging ie de container op en de vissen naar de vissenhemel.

Ik heb zo goed als ik kon, alles overgenomen:
Nieuwe temperatuurregelaar gekocht, deze was niet meer optimaal.
Filterwatten zagen helemaal zwart, dus deze heb ik 'uitgewrongen' in de bak en vervangen. Achteraf gezien had ik dit beter niet gedaan.
Ik heb dus heel wat fouten gemaakt :-(.
Met de vinrot als gevolg.

Ik heb nog een stuk kienhout wat er in zou moeten, waar ze onderdoor kunnen zwemmen (in de hoogte), maar dat lijkt me geen ideaal moment nu.

Ik weet ook niet of er misschien te veel vissen in zitten: gewoon overgenomen wat er in zat + 3 extra Neons gekocht (om de visjes gelukkiger te maken - dacht ik).

Ik heb dinsdag Baktopur gestart, woensdag rustdag, donderdag Baktopur, vrijdag 50% ververst, zaterdag Baktopur (aangezien de witte randen aan de vinnen blijven en er echt stukjes weggerot blijken), vandaag - zondag - rustdag of verversen?

Tijdens de Baktopur actieve kool verwijderd. Na verversen gefilterd over nieuwe actieve kool, dan nu weer kool weggenomen.
Gaan de witte randen snel weg?
Ik heb ook tijdens de kuur het licht uitgelaten in de bak.

Er zat een doosje met van die keitjes in de filter, deze was erg vies en die heb ik er op aanraden van iemand uit genomen. De cilindervormige witte buisjes in een netje heb ik in de filter gelaten, deze zijn ook niet langer dan 30sec uit water geweest.

Alle tips zijn welkom, om mijn fouten te proberen goedmaken.
Ik wist dat een bak 2-3 weken moest indraaien, maar met de vissen die mee overgenomen werden, was dit geen mogelijkheid.
(Ik kreeg de bak trouwens gratis.)

Het aquarium ziet er mooi uit, ik zie dat je veel Anubias hebt staan. Deze plant haalt zijn voedingstoffen uit het water, wanneer je hem in de bodem zet kunnen de wortels afsterven. Deze plant kun je dus beter op hout of iets dergelijks binden (Met visdraad bijvoorbeeld). Overigens lees ik wel eens dat de plant het bij sommige mensen wel doet wanneer deze in de bodem staat, mogelijk is de bodembedekking dan wat grof (Grind misschien).

Hoeveelheid vis, valt wel mee.
Zou er wel ook Zuurstofplanten bijzetten.

Wat er nu in staat ,zie ik alleen maar Anubias.
Beetje van Hoornblad, Cabomba en waterpest, zou wel goed zijn.

Dat zwarte van de bodem, is door het zand, dat er geen zuurstof onderop komt.
Krijg je dood water.

Hou dat in de gaten, bij de voorrand van de bak.

Ik heb zo'n zuurstofpompje erin gezet wat kleine belletjes blaast.
Zuurstofplant werd me ook al aangeraden, maar door de vinrot durf ik nu niet veel te wijzigen.
Ik had gisteren ook al gelezen dat de Anubias idd niet in de bodem moeten, vandaar dat ik nog een extra stuk kienhout heb, om deze op vast te maken. Dit ligt nu te weken (in bad) en hierna overgiet ik het met heet water. Maar ik durf het nu met de vinrot niet aan te passen...
Of zou dit w�l mogen bij bv de waterverversing?

Trouwens, bij de vorige eigenaar stonden de Anubias vreemdgenoeg allemaal in de bodem.

In elk geval al heel erg bedankt voor de nuttige tips!!!
Hopelijk zijn mijn vissen snel van de akelige witte randjes verlost.
Aangezien het licht tijdens de Baktopur kuur niet aan mag, kan ik geen duidelijke foto nemen van de aangetaste visjes...

Anubias kan ook wel in de bodem, maar dan wel alleen als de wortelstok boven de bodem uit komt.

Sommige vissen (oa neons) hebben ook can nature witte vinstralen he !!!

Heb je niet een duidelijke foto van een vis met de aandoening??

Crappy pics, vissen zitten niet stil:
C2B736B4-9C11-4E82-94F8-DEC905D962F3.png

4509C935-4660-4D1D-8870-91352F70D85A.png

Hier al een heel stuk van de bovenste vin weg:
D36A115E-FA1C-4953-B971-2B559239F4D2.png

Bij hoeveel zijn de vinnen zo??

Bij een stuk of 8! :-(
Sommige tetra's en ook bij de 2 mannetjes guppy's.
De naaldalgeneter en 2 bodemkuisers hebben niets.

Ik hoop maar dat ik snel een goede oplossing vind :-(.
Alle tips welkom!!

Ik heb onlangs vinrot onder de knie gekregen met baktopur direct, dat schijnt toch net wat effectiever te zijn dan de gewone baktopur. Bij mij ging het wel maar om 1 vis, die heb ik dus apart behandeld.
Soms wil het toevoegen van wat zout (of ectopur) de werking van het geneesmiddel bevorderen.
Hou er wel rekening mee dat de werking van je filter na zo'n kuurtje Baktopur echt een stuk minder is en je dus kans hebt op een nitrietpiek.

Succes!

Dat is foute boel idd. Ik zou idd Bactropur Direct of JBL Ektol Bac gebruiken.

Esha 2000 zal weinig uitrichten.

Na de Bactopur Direct lijkt de vinrot onder controle...
Helaas, daar is het volgende drama al!
Al 3 dagen op rij ligt er 's ochtends een neon tegen de filter aangeplakt, dood.
Aan de eerste merkte ik niets, ik dacht dat dat misschien te maken zou hebben met de 50% water verversing (en toedienen van nitrivec, Aquatan etc.) die ik moest doen na de Bactopur kuur. (Waterwaarden waren nochtans ok, enkel ph aan de hoge kant: 8, leidingwater suckt hier.)
Dag 2 merkte ik aan de overleden neon dat zijn buikje precies kapot was... Visjes bestudeerd en enkelen hadden inderdaad een dikkere buik. Maar met foto's op internet vergeleken en het leek niet echt abnormaal.
Dag 3: dit kon geen toeval meer zijn: neon dood met opnieuw kapotte buikwand.
Paniek! Wat nu?
Is dit een besmettelijke vorm van buikwaterzucht?!

Ik had echt beter geen bak overgenomen van iemand en zelf eentje van nul opgestart. Wat een vreselijk moeilijk begin op deze manier!
Vandaag moet er weer 50% ververst worden.
Moet ik nu opnieuw die kuur opstarten? Of valt hier niets meer aan te doen? :-(

In de bak zitten nu nog:
3 kleine garnalen
2 neon tetra's (zielig!)
5 vuurneons (die misschien ook wel een dikker buikje hebben, of zie ik nu spoken...)
3 roze tetra's
8 pristella maxillaris
2 kleine cory's
3 glasmeervallen
1 iets grotere meerval (waarvan ik de naam niet ken)

This sucks :-(,
Je probeert zo hard je best te doen om alles zo goed mogelijk te houden... Moeilijke 'hobby'.
(Heb minder stress met het onderhoud van mijn paarden.) ;-)

Wat raden jullie aan?

Ik zou alleen even blijven verversen en even je vissen goed in de gaten houden.
Het lijkt dus neon-specifiek te zijn.

Ok, straks ga ik opnieuw aan het verversen, 50% again.
Na hoeveel tijd is het best om opnieuw de waardes te testen?
(Mijn test-kit draait overuren...)

Het lijkt idd neon-specifiek te zijn, hopelijk sneuvelen er niet nog meer.
De neons in de winkel zagen er ook niet allemaal even goed uit, als ik het nu achteraf bekijk.
Een mens zou schrik krijgen om nieuwe vissies in z'n aquarium bij te plaatsen.

Helaas zitten mijn neontetra's nu maar met 2 meer, binnen enkele weken (als alles hier eindelijk onder controle is!) zouden er dus toch best opnieuw een paar bijkomen. Zijn kardinaaltjes sterker? Vormen zij ��n school met de neon tetra's? Of houd ik heb best gewoon bij neons?

Bedankt alvast voor de tips!

Alles lijkt goed te gaan! Vissen zwemmen we een pak gelukkiger rond, je merkt het echt aan ze!
Waarden van het water zijn weer goed. Oef! Na een paar weken miserie eindelijk rust hier!

Mooi dat het nu beter gaat zeg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan