Hoewel je prachtige foto s maak is het wat moeilijk te zien.

Het witte zou het geen extra aanmaak zijn van slijmhuid? Is het echt de schub die wit worden of zie je ook tussen de schubben een dikkere witte laag?

Op die laatste foto s heeft ie ook een witte rand om de bek?

Ik lees dat de ectocel tevens tegen parasieten is. Op elke vis zit wel wat aan ellende. Door de medicatie gaan deze even extra hun best doen om dieper in de vis te geraken om buiten schot van de medicatie te blijven. Dit irriteert de vis en gaat zich zelf beschermen dmv aanmaken van extra slijmhuid. Wellicht is hier sprake van.
 
Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Het lijkt er op dat het echt de schubkleur is die verandert. Ik zie verder geen gekke randen of ruimte tussen de schubben. De lip wordt ook wit inderdaad, dit is ook niet dikker of iets dergelijks. Het lijkt echt een pigment verandering te zijn. Ik zal vanmiddag proberen met een fototoestel wat close ups te maken, dan kun je het hopelijk beter inschatten zo vanaf het beeldscherm.

Groetjes Sam
 
De foto’s met het fototoestel doe ik later (moet even uitleg krijgen over de functies…) wel heb ik hier nog wat foto’s van Jessy van boven af:
F5D5776E-8DD3-47C7-93B0-FF06F953AB17.jpeg
E4F4C6A6-3416-4683-9F66-B78B4026EBEF.jpeg
ACB8E7BC-02D4-4559-8723-F08AFF37F4A1.jpeg
2D3F90BD-31DF-43C0-9D76-8E15AAEEC4C6.jpeg
 
Ja zo veel duidelijker te zien. Is inderdaad geen dikke slijmhuid aan het aanmaken. Je krijg gewoon een witte Betta :DD Ik heb sluiers en die staan bekend als toverbal qua kleur maar van de Betta wist ik dit niet. Hoewel best apart wel balen soms. Ze worden er niet per definitie mooier van, tenminste bij sommige die ik had;)
 
Ik heb toen dit alles begon heeeeeeel veel op internet gelezen over betta ziektes en onverklarbare veranderingen van kleur. Daar heb ik gelezen dat Betta’s door de fok een “marble gen” kunnen hebben, die van chromosoom naar chromosoom kan springen. Hierdoor is dit gen in de ene situatie wel dominant en de andere keer niet. Het resultaat; een betta die meerdere keren in zijn leven van kleur kan veranderen.

Fijn dat jij nu ook geen gekke dingen meer ziet. Ach minder mooi weet ik bij Jessy niet zo, vind dat hij nu een erg mysterieuze kleur heeft. Zoals je ziet is hij van bovenaf meer rood dan wit/blauw en wanneer je vanaf de zijkant direct op zn schubben kijkt is ie weer parelmoer blauw ofzoiets haha. Wie weet welke kleur hij over een maand heeft! I’ll keep you posted…
 
Nieuwe wending…

Meneer zijn staart is weer gerafeld. En bij nadere inspectie viel mij op dat zijn borstvinnen (ik weet het niet zeker, maar de middelste op zijn lijf) wat klonterig en rood waren. Ik dacht dit al eerder te zien, maar doordat meneer vrijwel nooit stil zit en het uiteinde van zijn vinnen ook rood is, viel dit niet op. Ik ben er van overtuigd dat dit dus nu wel op vinrot duid.
Ik ben dan ook nu een tablet bactopur direct aan het oplossen om toe te voegen aan de gehele bak.
Ik ga de waarden veel testen komende dagen, om de eventuele krimpende bacterie kolonie in mijn filter in de gaten te houden. Een nitriet piek is het laatste waar mijn visjes op wachten.


Ill keep you posted…
 
Ja wat een gedoe zeg, dit zou dan toch ook een uiting kunnen zijn van een onderliggend iets waardoor zijn kleur misschien toch is gaan afnemen ofzo?

Ik ga zo in ieder geval alle waterwaarden weer meten. Ik wil toch eigenlijk wel een oorzaak vinden. Stress kan ik me op de waterwaarden na eigenlijk niet voorstellen, hij heeft een rustige dicht beplantte bak met een lage bezetting (lees 5 corydoras pygmaeus als medebewoners) en een trage stroomsnelheid.

Ik hoop in ieder geval met een bactopur kuur al het naars uit zijn lijfje (en mn bak) te krijgen…

To be continued
 
Ooorzaak is soms lastig te achterhalen maar als dit de enige vis met deze symptomen is dan had ik hem in quarantaine behandeld zodat de nuttige bacterien geen klap gaan krijgen. Maar goed dat moet wel kunnen natuurlijk.
 
Daar heb ik inderdaad ook nog over nagedacht. Ik heb hier echter twee redenen voor om dit niet te doen.
1. Ik heb de cory’s zien schuren langs bladeren, iets wat ik Jessy zo nu en dan ook heb zien doen (al twijfel ik of dit gewoon agressie is… XD). Dus om zeker te zijn dat het na de kuur weer terug komt, pak ik de hele bak aan.
2. Ik lees dat vinrot vaak door stress wordt veroorzaakt, om stress tegen te gaan behandel ik hem liever in de bak.

Verder hier wat beelden waar jullie hopelijk de symptomen kunnen zien. In het geel omcirkeld de borstvin (korter en minder puntig dan de ander rechts hier van) en in het blauw het gerafelde stukje achtervin.
25298273-871D-4390-99A1-3A658B3C0ACF.png


En hier nog twee foto’s van zijn andere zijde waar je die borstvin als een soort klompje aan het uiteinde ziet zitten.
E186BB67-B8F3-432B-8A68-52C34F0D2B3D.jpeg

53D47422-27CD-4670-8FB6-B37AECEC0495.jpeg


Groetjes Sam
 
Beste allemaal,

Hier nog even de waterwaarden van voor de kuur:
Ph: 7,5
Kh: 5
Gh: 8
Nitriet: 0,0 mg
Ammonia: 0,0 mg
Nitraat: 10 mg

Niets geks mee toch?

Verder lijkt de kuur aan te slaan. Het loszittende sprietje staart lijkt al voor de helft vast gegroeid. Ook het “klompje” borstvin lijkt wat beter te vormen. En ik geloof dat meneer ook weer wat blauwer lijkt te kleuren! Dan toch geen marble Betta? We will see…
 
Watertje prima voor de kuur. Tijdens de kuur ook even blijven meten vooral de NH 3/4 en NO2. Bij verhoging verversen en bijdoseren. Vooral de kuur afmaken is antibiotica. Licht uit he!!

Fijn dat je zie dat hij opknapt en ben toch wel erg benieuwd wb de marbeling
 
Ik las iets over UV verlichting uit… ik heb alleen LED, die kunnen wel aan toch (Hoop ik nu)?
Verder ververs ik om de 2 dagen de helft van het water met een nieuwe dosering voor due helft, zodat de dosis gelijk blijft.

Groetjess
 
Licht gaat uit! Laat ik het kuurtje wat langer doorlopen, mag worden verlengt tot de problemen zijn verholpen. Bedankt allemaal!
 
Update,

Meneer krijgt een steeds helderdere en grotere blauwe plek op zijn “voorhoofd” over het algemeen vind ik hem er ook steeds gezonder uit zien. De recentste rafel in zijn staart wordt steeds kleiner en de buikvin begint steeds beter te spreiden. Ik heb net tijdens het water verversen en toedienen van het laatste halve tabletje het licht even aan gedaan en wat foto’s gemaakt van zijn voortgang!
FEC1E212-9EFD-469C-A90C-534BD6B258CA.jpeg
801C5A71-2752-4CD6-9C42-7D9E245FA5B1.jpeg
659BB253-FA9D-4106-AE3F-FA18B5812DCC.jpeg
 
Vind ik als baasje ook, bedankt voor het fijne meedenken! Ik heb veel geleerd en vind het top dat deze medicatie uiteindelijk de goede keus is geweest. Morgen doe ik een flinke waterwissel zonder bactopur en filter ik twee dagen over actieve kool.
Ik heb een klein visbestand van 5 cory’s en 1 betta, dus ik heb hoop dat de nitrietpiek uit blijft… to be continued!
 
Fijn om te lezen dat je het idee heb dat hij het beter doet en uit ziet. Beter het kuurtje een dagje langer dan korter, is antibiotica. Als goed is heeft vis er weinig tot geen last van.

Hij is inderdaad erg mooi van kleur laat dat witte maar weg met de marbeling ;)
 
Update van een steeds blauwere Jessy!
81383C33-4310-4E8A-B536-E5EB9CC928D0.png
CDE183FA-641B-4EF2-9341-7358F30E1BEE.png


Verder wordt dagelijks de Nitriet waarde gemeten. Om de 2 dagen meet ik een kleine hoeveelheid nitriet ivm de verloren gegaan bacteriekolonie. Er hangt een klein ingedraaid 50l filtertje bij, dit verzacht de pieken iets. Elke keer dat ik ook maar iets van nitriet meet, doe ik een waterwissel van zo’n 30-50%

So far so good… groetjes!
 
Beste leden,

Hier ben ik weer met een update over meneer Jessy. Toen ik van de zomer onder de veronderstelling was dat Jessy beter was, vond ik het een leuk idee om wat otocinclus erbij te doen, zo had ik ook wat algeneters in de bak. Dit bleek echter geen succes, Jessy werd kortgezegd helemaal lijp van de drukke visjes, iets wat ik niet had voorzien helaas. Jessy begon zijn blauwe kleur weer op de zelfde manier te verliezen, eerst een zwarte rand met een steeds grotere uitbreidende bleke plek.
Dus ik meneer uit de bak gehaald en in quarantine met Bactopur direct in pilvorm behandeld, deze keer met het licht uit. De bleekwording leek te stagneren dus na de aanbevolen 7 dagen behandelen, met twee dagen extra meneer weer terug gezet in de bak. In de tussentijd had ik een ander onderkomen gevonden voor de otocinclussen, dus ik dacht das verholpen, hij zal vatbaar zijn geworden door stress en de bacterie zou vast nog in kleine mate aanwezig zijn geweest in zijn systeem, die nu weer de overhand had gekregen.
Helaas bij het terugzetten in de bak ging het verbleken weer verder…
Het werd van kwaad
45C15BFC-2362-45B3-BEAA-E7B422BF6773.jpeg

Tot erger
75034717-1C6B-4D78-9E79-F461B97BC9A7.jpeg

En nu is meneer al 2 maanden bleek en heeft al die tijd al een klein beetje vinrot aan zijn buikvinnen:
D16F0FCF-FB7A-4A52-B1BF-BF50F1A31588.jpeg
B5019A86-68EE-4151-BD76-F34E1B0F7009.jpeg



Ik heb hem nu al een tijd alleen in zijn bak en krijgt nu al voor 3 weken een behandeling met Ectocell Forte, dit lijkt niet te helpen.
Op de kleur en de vinrot na gedraagt hij zich energiek en aanwezig. Het enige wat mij opvalt is dat hij enorm agressief is en soms zelfs de bladeren van mijn planten lijkt aan te vallen (of is dit schuren?)
Ik heb de temperatuur sinds gisteren op 28 graden gezet en hij heeft 4 catappa bladeren gekregen. Ik stop nu met de kuur tegen bacteriën, dus ik gok nu op een parasiet.

Mijn vraag aan jullie is of jullie nog ideeën hebben, ik raak uitgespeeld. Gelukkig lijkt hij nergens last van te hebben, die blauwe kleur maakt mij ook niet uit. Vooral die vinrot zou ik graag weg willen hebben, ik ben bang dat dit alsnog een keer verergerd.

In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn lange bericht, ik kijk uit naar jullie reactie!

Groetjes Sam
 
Ikzelf zou nu zijn weerstand boosten door easylife voogle toe te voegen aan het aquarium, dit is geen medicijn maar ondersteunt de weerstand en het herstellend vermogen van de vis
 
Net tijdens een meting van mijn waterwaarden nitriet tegen gekomen, +-0,2mg/l. Nu ik dit meet bedenk ik me dat ik hier wel vaker last van heb gehad, omdat meneer zelfs japonica garnalen vermoord. Nu ben ik in de veronderstelling dat alle garnalen vermoord en uit de bak zijn. Het lijkt me aannemelijk dat de nitriet een oorzaak kan zijn van meneer zijn kleur en vinrot?

Groetjes Sam
 

Terug
Bovenaan