Wat is er nieuw

Vinrot (?) Borstvinnen Betta

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Madvillain
  • Startdatum Startdatum
M

Madvillain

Guest
Mijn Betta lijkt last te hebben van vinrot op de borstvinnen. Een paar dagen geleden kreeg de ene borstvin in het midden al een soort wittig plekje. De volgende dag was het gedeelte van de vin onder het witte weg. Nu is hetzelfde aan de hand met de andere borstvin.

Ik kan niet een twee drie de waterwaardes doorgeven, maar afgaande op zo'n verkleuringsstrip zit dat wel goed. Ik heb verder ook geen vinrot, witte stip of andere narigheid geconstateerd bij de overige vissen in de bak. Er zitten ook wat garnaaltjes in en die doen het ook prima.

Iemand die dit herkent en mij kan vertellen hoe ik hier het beste mee kan omgaan?

Bij voorbaat dank.
 
Het is een 80cm bak. Juwel Rekord 800.

Andere vissen:
2x Honing goerami
6x Rode rio
6x Zwarte fantoomzalm
5x Oto Vitatus

Net iets aan de drukke kant denk ik met name op die middelste waterlagen. Zit er al over te denken de rode rio's wellicht voor gratis af te halen te zetten op marktplaats.

Water verversen doe ik overigens elke week. Ververs dan ongeveer 18 � 20 liter.

Zal zo even een foto maken.
 
Hoe is de stroming in je bak? Betta's houden niet van harde stroming.
 
Stroming is sinds de afgelopen weken wel weer sterker nadat ik de grootste filters weer had vervangen. De ene begin december, de ander eind december. Zullen wel weer verder dichtslibben in de komende weken. Zal dat de oorzaak zijn?

Foto proberen te maken, maar moeilijk te zien.

madvillain1.jpg
 
Lastig te zien, maar ik denk dat het wel eens mee kan vallen.
Heb je toevallig catappa bladeren liggen? Een klein waterwisseltje en daarna een catappablad wilt wel eens wonderen doen.
Zijn er aan het oppervlak ook plekken zonder stroming? Heb je drijfplanten?

~ Ivo
 
Ligt de afgelopen weken al een catappablad in, is nu voor het grootste gedeelte al 'vergaan' dus ik moet de resten er nog even uithalen. Wellicht dat het dus geen werking meer heeft.

Ik heb wel drijfplantjes, maar het zijn er niet zo veel. Die zitten zo'n beetje verspreid over het oppervlak. Is er een manier om de groei ervan te stimuleren buiten het standaard plantenvoer? Ik doe daar namelijk niet te veel van in i.v.m. de garnaaltjes.

Oppervlakte zonder stroming of met een hele milde stroming is er wel. De stroming is gericht richting de voorkant en bodem van de bak. Dus in feite het onderste zwemgedeelte en niet achter bij de planten.

EDIT: Het honing goerami mannetje maakt ook regelmatig schuimnesten, zo ook nu op dit moment (waar het vrouwtje dan weer weinig mee doet, maar goed). Neem aan dat dat ook problematisch zou zijn als er te veel stroming zou zijn.
 
Zou het niet kunnen, dat de Ri�'s de Betta aanvallen?
Daarover heb ik op het forum namelijk wel eens verhalen gelezen....

Hoe gedragen de vissen zich tegenover elkaar (ook de goerami's, aangezien ze in 'dezelfde laag' zwemmen?
En zitten de dieren allemaal al lang bij elkaar?
 
kouwtje zei:
Zou het niet kunnen, dat de Ri�'s de Betta aanvallen?
Daarover heb ik op het forum namelijk wel eens verhalen gelezen....
Geldt niet alleen voor de Rio's, maar ook voor de fantoomzalmen.

~ Ivo
 
Ik heb nog nooit gezien dat een vis de Betta zou aanvallen, hooguit de honing goerami die hem wegjaagt bij een schuimnest. De Rode rio's zijn soms wel wat agressief naar elkaar toe, maar ik heb er nog nooit een iets zien proberen bij de Betta.

De rode rio's waren de eerste vissen die ik had. Die zitten er nu denk ik een half jaar in.
De honing goerami's kwamen ongeveer een maand later, met niet veel later de Betta.
De Oto's heb ik denk ik nu twee maanden en de zwarte fantoompjes een week of 3.
 
Ok�, dus je hebt de vissen al best lang in deze combinatie, op de fantoomzalmen na. (Oto's zie ik niet als mogelijke 'dader')
Als ik naar Ivo's reactie kijk, zou het dus kunnen, dat de zalmpjes dit doen.

Lastig om te beoordelen of het gaat om 'vechtschade' of vinrot vanachter een schermpje.
Maar ik zou zeker op dit moment niet uitsluiten, dat hij wordt aangevallen.....
 
Het hoeft ook zeker niet te gebeuren, maar sommige visjes hebben een beetje een dergelijke reputatie.

~ Ivo
 
Om terug te komen op TS' vraag: wat nu te doen?
Dat catappablad sowieso vervangen, want dat is een goed advies van Ivo, en had je zelf ook al gedaan.

Maar verder: afwachten, of toch medicijnen erin? Hoe lang moet je dit 'aankijken"?
Want daar weet ik geen antwoord op, en ben daar wel benieuwd naar....
 
Als het blad helpt, zou je na een dag of twee dagen al verbetering kunnen zien.

~ Ivo
 
Heb de resten van het oude blad er uit gehaald en het nieuwe blad drijft inmiddels weer op het oppervlak. Zal de thread wel updaten als er ontwikkelingen zijn.

Thanks voor de input.
 
Als je de stroming omlaag brengt, zul je zien dat de vinnen zich gaan herstellen.
 
Madvillain zei:
EDIT: Het honing goerami mannetje maakt ook regelmatig schuimnesten, zo ook nu op dit moment (waar het vrouwtje dan weer weinig mee doet, maar goed). Neem aan dat dat ook problematisch zou zijn als er te veel stroming zou zijn.
Ik zie je edit nu pas. Logische gedachte.

Al moet ik wel zeggen: je een schuimnesten en schuimnesten. Heb je heel toevallig ook de mogelijkheid een foto van het schuimnest van de gourami man te maken? Als dat namelijk een kwalitatief hoogwaardig schuimnest is, duidt dat er wel op dat het qua stroming niet te problematisch zou hoeven zijn. Een betta is intelligent genoeg om een rustige plek op te zoeken als daar behoefte aan is.

Heb je verder misschien een foto van de gehele bak? Dat is ook altijd wel goed voor de beeldvorming.

~ Ivo
 
Hoe is het afgelopen/verder gegaan?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan