Wat is er nieuw

Vinrot en parasiet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ankedb
  • Startdatum Startdatum
A

Ankedb

Guest
goedendag allemaal

Ik merkte 2 weken geleden dat 1 sluierstaart een beetje rafelige vinnen kreeg. Gelijk opgezocht wat het zou kunnen zijn en baktopur gehaald. 2 x herhaald omdat ik zag dat de andere vinnen van de andere vissen ook werden aangetast. Na 3 dagen constante waterwissels gedaan. En even een week gewacht op verbetering. Maar het word maar niet beter. Vandaag bij de waterwissel zag ik iets op een vin zitten kon het niet helemaal goed zien dus de vis uit het water gehaald en gekeken. Hierop zag ik een beestje beetje doorzichtig met zwarte stipjes. Nadat ik op internet had gezocht dacht ik dat het wel eens kieuwkreeftjes kunnen zijn. Dat beestje van de vin gehaald en alle andere vissen nagekeken en ik vond nog 2 andere beestjes op de vinnen.

Op de laatste foto zie je het beest wat ik van een vin heb afgehaald. Kieuwkreeftje?

Hoe kan ik dit het beste behandelen?
IMG_1032.JPG
IMG_1033.JPG
IMG_1035.JPG
IMG_1036.JPG
IMG_1037.JPG
IMG_1038.JPG
IMG_1039.JPG
IMG_1040.JPG
IMG_1042.JPG
IMG_1047.JPG
IMG_1062.JPG

Visluis/karperluis.

Sera pond cyprinopur, Colombo lernex of sanikoi paratex.

Zelf nog nooit ervaring mee gehad dus weet niet wat het beste.

Ff Google op koi en karperluis. Zal je wel info tegen komen.

Géén colombo lernex gebruiken bij sluierstaarten! Ze verdragen het stofje flubendazole niet, dat zit in dat medicijn..

Ik had ook vinrot bij mijn sluierstaarten heb toen ook baktopur gebruikt en het klopt dat je na die 3 dagen niks ziet maar als het goed is wordt het niet erger bij mij begon het toen langzaam te helen die kuur betekent niet dat de staart na 3 dagen ook gelijk weer mooi is het dood alleen de schimmel/bacterie en dan moet je de vis goed in de gaten houden. Ook moet je de waterwaardes goed in de gaten houden dit ondat baktopur alles dood ook de bacterien in je filters waardoor je weer in een soort opstart komt

Géén colombo lernex gebruiken bij sluierstaarten! Ze verdragen het stofje flubendazole niet, dat zit in dat medicijn..

Dat is goed opgemerkt. Inderdaad geen flubendazole. Check ook even de andere middelen of er geen flubendazole inzit want de medicatie heb ik van een koi site. Die kunnen hier wel tegen.

De bactopur gaat niet werken want dat is voor vinrot. Het gefotografeerde beesje wat van de vis is afgehaald is karper/ visluis.

Dat is goed opgemerkt. Inderdaad geen flubendazole. Check ook even de andere middelen of er geen flubendazole inzit want de medicatie heb ik van een koi site. Die kunnen hier wel tegen.

De bactopur gaat niet werken want dat is voor vinrot. Het gefotografeerde beesje wat van de vis is afgehaald is karper/ visluis.

Dat op de staart is toch echt vinrot?

Dat op de staart is toch echt vinrot?

Eigenaar geeft aan al twee maal bactopur kuur te hebben ingezet en werd niet beter.

Bij nader te bekijken heeft hij beestjes op de vinnen gespot. staat een foto van het beestje bij. Is vis/karperluis die de sluier langzaam aan opvreten is. Vinrot is iets bacterieels en kun je niets geen beestjes zien, ook onder de microscoop is dit niet te zien. De luis is met het blote oog te zien. zie foto dat groene dingetje

Eigenaar geeft aan al twee maal bactopur kuur te hebben ingezet en werd niet beter.

Bij nader te bekijken heeft hij beestjes op de vinnen gespot. staat een foto van het beestje bij. Is vis/karperluis die de sluier langzaam aan opvreten is. Vinrot is iets bacterieels en kun je niets geen beestjes zien, ook onder de microscoop is dit niet te zien. De luis is met het blote oog te zien. zie foto dat groene dingetje

bedankt weer wat geleerd 😉

Ik heb het ook nog nooit aan de hand gehad gelukkig. Ben het wel eens op koi sites tegen gekomen. Sluiers en koi veel over eenkomsten. Veel te veel nare bacterieen, parasieten, bacterieen etc. Op de wereld. Ik zou ook in eerste instantie denken aan vinrot want die luizen kom je zelden tegen. Moet je ook maar net zien zitten op je vis.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan