Vinrot staartvin betta


M

Michel1982

Guest
Beste leden,

Sinds een week merk ik iets aan de staartvin van mijn betta man, de uiteindes lijken zijn gerafeld, ook zitten er gaatjes in die groter zijn geworden. Eigenlijk lijkt het een beetje op een oude poetsdoek waar de gaten erin zijn gevallen.

Ik neem aan dat dit vinrot zou kunnen zijn, er zitten verder geen scherpe voorwerpen in het aquarium waaraan hij zich zou kunnen verwonden, ook zitten er geen andere bewoners in het aquarium. Wel zwemt hij steeds heen en weer vooraan het aquarium ( zie mijn andere topic ) dat hij doet sinds een paar weken nadat ik hem had aangeschaft, wat mij erg stressig over komt.

verdere info:

- 30-liter aquariumbak met verwarming en filterpomp
- water word wekelijks verschoont ( 50 - 60% )
- watertemperatuur 23 - 24 graden
- geen scherpe voorwerpen, plantjes zijn echt, waar hij regelmatig in / op slaapt of doorheen zwemt.
- betta eet goed, heeft een goede eetlust en komt naar me toe wanneer word gevoederd.
- water testers gekocht ( strips ), alle waardes zijn prima.

Vinrot schijnt te behandelen zijn, en hoewel het internet een mooi medium is, staat het ook vol met tegenstrijdige berichten over wat wel of niet helpt, wat allemaal enorm verwarrend is.

ik zal kijken of ik een foto kan maken, de vis is zo bewegelijk dat het vrijwel onmogelijk is, maar ik doe mijn best.

Dus de vraag is, hoe kan ik helpen om mijn betta weer te laten herstellen van vinrot ?
 
Wellicht een foto plaatsen van de vis? Heb geen ervaring met vinrot maar wellicht dat andere leden je kunnen helpen
 
van alle foto's die ik Zojuist heb kunnen maken, is dit 1 van de "beste " . Zijn bewegelijkheid en donkere kamer, lichte aquarium maakt het lastig om een duidelijke foto te maken:

70l6jq.jpg


EDIT: foto kleiner gemaakt, excuus.
 
Lijkt me inderdaad vinrot ja. Bij mij heeft behandeling met bactopur direct destijds veel succes gehad. Zorg er in ieder geval voor dat de bak (vooral bodem) schoon zijn. In de meeste betta aquaria is rottend afval/voedsel in de bodem vaak de boosdoener van dit soort problemen omdat er geen andere dieren bijzitten om de restjes op te eten. Bij betta's helpt rooiboosthee of catappa in het water ook goed ter ondersteuning en voorkoming van dit soort problemen.

Maar aangezien het in jouw geval al best ver gevorderd is, zou ik behandelen met bactopur direct. Gelukkig groeit de staart bij vissen meestal gemakkelijk weer aan bij goede behandeling.
 
De bodem maak ik ook regelmatig schoon, ik heb zo'n bodemzuiger dat alle restjes opzuigt, maar voor de rest hou ik het goed in de gaten, alle soort "afval "haal ik er meteen uit, steentjes maak ik ook regelmatig schoon. Ik heb wel een paar slakjes ( die populatie hou ik klein ).

Ik Heb catappa bladeren inderdaad al voorbij zien komen tijdens mijn zoektocht, misschien ga ik dat eens proberen. Is bactopur in elke dierenwinkel verkrijgbaar ? Dan ga ik er morgen gelijk achteraan namelijk.

EDIT: omdat ik niet te lang wil wachten heb ik bij een speciaalzaak alvast bactopur besteld, kan binnen 2 dagen binnen komen.

Overigens bijzonder bedankt voor deze tip!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
van alle foto's die ik Zojuist heb kunnen maken, is dit 1 van de "beste " . Zijn bewegelijkheid en donkere kamer, lichte aquarium maakt het lastig om een duidelijke foto te maken:

70l6jq.jpg


EDIT: foto kleiner gemaakt, excuus.
Toevallig heel recent hetzelfde aan de hand, zie hier

Ik heb gekuurd met Bactopur Direct gedurende 14 dagen. De Betta ziet er nog steeds heel gehavend uit, maar de vinrot lijkt gestopt te zijn, ik ben eerlijk gezegd niet zeker.

Houd er rekening mee dat de antibioticumkuur ook de goede bacteriën doodt en dat je de bak opnieuw moet gaan indraaien. Als je uit een ander filter gebruikt filtermateriaal kunt krijgen zou ik je dat sterk aanraden.
Om NH3/4 en NO2 pieken te voorkomen tijdens de kuur heb ik om de andere dag een deel waterwissel gedaan. Als je bv 50% water uit de bak haalt moet je ook het antibioticum weer nadoseren voor het deel dat je eruit hebt gehaald.

Succes, ik hoop dat je het tot ommekeer kunt brengen.
 
@NicoleE : dankjewel voor de tip, de waterwissel om de andere dag ga ik zeker opvolgen. Ik hoop natuurlijk op een herstel, maar als het alleen de vinrot stopt, ben ik ook allang blij ermee, kwestie van afwachten zullen we maar zeggen.

ik heb vandaag de bactopur in ieder geval binnen gekregen. In de gebruiksaanwijzing staat dat het niet over actieve kool gefilterd mag worden, echter heb ik wel zo'n filter. Is het dan beter dat er gedurende de kuur die filter op non-actief zet ( uitzetten, eruit halen ) ?
 
@NicoleE : dankjewel voor de tip, de waterwissel om de andere dag ga ik zeker opvolgen. Ik hoop natuurlijk op een herstel, maar als het alleen de vinrot stopt, ben ik ook allang blij ermee, kwestie van afwachten zullen we maar zeggen.

ik heb vandaag de bactopur in ieder geval binnen gekregen. In de gebruiksaanwijzing staat dat het niet over actieve kool gefilterd mag worden, echter heb ik wel zo'n filter. Is het dan beter dat er gedurende de kuur die filter op non-actief zet ( uitzetten, eruit halen ) ?
Kun je de kool er niet uithalen?

Als je het filter kunt laten doordraaien in de bak (en af en toe wat droogvoer erin verkruimelt als je geen andere bewoners erin hebt) en de Betta in een apart bakje behandelt, ben je denk ik nog het beste af.
Curverbak voor de Betta volstaat, ik zou er wel een verwarming in hangen als de temp in de woonkamer lager wordt dan 22 graden. Ik weet dat er ook mensen zijn die zeggen dat het een tijd op 17 graden kan :s

Maar als je een verwarmingselement erin hangt, moet je ook wat stroming hebben zodat het warme water zich verdeelt. Verdeelt dat warme water zich niet dan zal het verwarmingselement voortijdig weer afslaan.

Just my 2$cents
 
Ik heb een aquaflow 100 erin zitten, die heeft filtercassettes. Ik heb nog wel een filtercassette liggen die hiervoor er heeft in gezeten. Het kool heb ik eruit kunnen halen, als ik de rest goed afspoel, en deze cassette terug erin klik, dan zal dat ook moeten volstaan lijkt me ?

Een curverbak heb ik hier zo 1 2 3 niet staan, het zal in het aquarium zelf moeten..

Het staat inderdaad in de bijsluiter, met dat ik iets anders moest toevoegen, dacht dat het alleen daarvoor geldt.
 
Het staat inderdaad in de bijsluiter, met dat ik iets anders moest toevoegen, dacht dat het alleen daarvoor geldt.
\Hier snap ik het niet helemaal. Wat anders zou je dan moeten toevoegen?

Een curverbak heb ik hier zo 1 2 3 niet staan, het zal in het aquarium zelf moeten..
Morgenvroeg even naar de Action als je die in de buurt hebt?

Ik heb een aquaflow 100 erin zitten, die heeft filtercassettes. Ik heb nog wel een filtercassette liggen die hiervoor er heeft in gezeten. Het kool heb ik eruit kunnen halen, als ik de rest goed afspoel, en deze cassette terug erin klik, dan zal dat ook moeten volstaan lijkt me ?
Ja dat zou je kunnen doen. Maar dan wel heel goed verversen tussendoor, het liefst zelfs de NH3/4 en NO2 meten (als geleide voor je verversbeleid).

Je start met de 'reserve' cassette zonder goede bacteriën. Je kunt ook de huidige cassette blijven gebruiken, hoe dan ook eindig je met dood filtermateriaal :( tenzij je de kuur doet in een aparte bak.
In het geval van de huidige cassette, daar zit de kool dus nog in? Hoe lang zit die er al in? Na enige tijd raakt de kool verzadigd en filtert er niks meer uit. Je zou dan ook de kool uit de huidige cassette kunnen verwijderen.

Maar je hebt mijn bakje gezien he, met de strooibus cacao en de erg dikke kaamlaag. Dat ondanks dat ik in het filter na de kuur ingedraaid filtermateriaal in had gezet. Als je de kans hebt, zou ik zeggen, doe het in een aparte bak. Ik geloof wel dat de schade in mijn bak erg extreem is maar dit wil je echt niet :(
 
Ah, het ging over de verwijdering van de resten van het geneesmiddel ( zou dan sera super carbon toe moeten voegen, heeft dus niks te maken met extra toevoegingen, het stond er een beetje vaag op de gebruiksaanwijzing ).

De cassette die er nu in zit, zit er bijna een maand in, ik doe deze elke maand vervangen zoals voorgeschreven. Op zich kan deze wel uit elkaar plukken en het kool eruit halen, maar ik pakte een "droge "cassette zodat het niet zo'n kliederboel gaat worden :).

Ik zal dan eens kijken voor een bak, en proberen wat ruimte te maken hier. De verwarming zet ik over van het aquarium naar de plastic bak zodat de temperatuur mooi hetzelfde blijft.
 
Ah, het ging over de verwijdering van de resten van het geneesmiddel ( zou dan sera super carbon toe moeten voegen, heeft dus niks te maken met extra toevoegingen, het stond er een beetje vaag op de gebruiksaanwijzing ).

De cassette die er nu in zit, zit er bijna een maand in, ik doe deze elke maand vervangen zoals voorgeschreven. Op zich kan deze wel uit elkaar plukken en het kool eruit halen, maar ik pakte een "droge "cassette zodat het niet zo'n kliederboel gaat worden :).

Ik zal dan eens kijken voor een bak, en proberen wat ruimte te maken hier. De verwarming zet ik over van het aquarium naar de plastic bak zodat de temperatuur mooi hetzelfde blijft.
Klopt dat je aan het einde van de kuur 1 of 2 dagen moet filteren over actieve kool, dat mag ook actieve kool zijn van een ander merk hoor. Ik gebruikte die van Sera omdat ik die nog had, brrr stofzooi. Ik heb eerder die van Superfish gebruikt, was minder stoffig en dus fijner in gebruik.

Het is een heel ander onderwerp, maar die cassettes moet je, in tegenstelling wat de fabrikant beweert, nooit vervangen. Of beter gezegd vervang je ze als het schuim van ellende uit elkaar valt - en dat kan wel jaren duren. Pas als de doorstroming minder wordt maak je zo'n cassette open, haalt de spons eruit en knijpt die lichtjes schoon in aquariumwater dat je bv in een emmer hebt gedaan, dat is alles!
Het is nergens goed voor om ze steeds te vervangen (enkel voor de portemonnee van de fabrikant en verkoper), het is zelfs schadelijk omdat als de bak net is ingedraaid (na 4 weken), met het vervangen van de cassette ook alle goede bacteriën weggooit - en opnieuw met indraaien gaat beginnen.

Jij koopt een nieuwe cassette... die zit er 4 weken in, filter is daarmee in gedraaid (duurt 3-4 weken) en juist dan ontdoe je je van de goede baccies en ga je weer opnieuw indraaien.
Tijdens het indraaien ontstaan de giftige stoffen NH3/4 en NO2 (Dat laatste is nitriet).

En wat betreft het standaard gebruiken van kool, niet doen hoor. Het haalt ook goede voedingsstoffen voor je plantjes uit het water. Kool is in mijn ogen enkel goed op het moment dat je medicijnresten wil verwijderen. Eerst bv een 50% water wissel en dan voor 2 dagen kool in het filter.
 
Dat is ook een handige tip, de dierenwinkel vlakbij heeft veel superfish spullen, dus ga ik daar de actieve kool wel halen.

Dat van de cassettes wist ik ook niet :eek:, omdat ik er toen geen verstand van had, deed ik braaf wat er in de gebruiksaanwijzing stond. Ik deed wel altijd bactostart op het sponsje van een nieuw filter ( je raad het al, ook omdat het me zo verteld werd ). Ik ga me hier eens verder in verdiepen :thumbs:.
 
Dat is ook een handige tip, de dierenwinkel vlakbij heeft veel superfish spullen, dus ga ik daar de actieve kool wel halen.

Dat van de cassettes wist ik ook niet :eek:, omdat ik er toen geen verstand van had, deed ik braaf wat er in de gebruiksaanwijzing stond. Ik deed wel altijd bactostart op het sponsje van een nieuw filter ( je raad het al, ook omdat het me zo verteld werd ). Ik ga me hier eens verder in verdiepen :thumbs:.
Op die bactostart kun je ook besparen hoor, maar met vis indraaien geeft toch vaak wat problemen. Dat is wel op te vangen met waterwissels.

Vragen staat vrij.

Ps: eenmaal de bak is ingedraaid heb je nooit meer iets als bactostart nodig. Zelfs bij het indraaien niet.
 
Ik kreeg net van een absolute kenner het dringende advies de hele bak te behandelen zodat ook in de bak alle slechte bacteriën gedood worden . En licht uit tijdens de kuur omdat door licht het antibioticum wordt afgebroken.
Verder alle hulpmateriaal ontsmetten, dus bv netjes, slangen etc.
 
Ik kreeg net van een absolute kenner het dringende advies de hele bak te behandelen zodat ook in de bak alle slechte bacteriën gedood worden . En licht uit tijdens de kuur omdat door licht het antibioticum wordt afgebroken.
Verder alle hulpmateriaal ontsmetten, dus bv netjes, slangen etc.

Ik had inderdaad ook gelezen om de hele bak te behandelen ( wat ik ook op het moment nu doe ). Hulpmateriaal word altijd goed gewassen na gebruik ( iets wat ik altijd doe ). Kwa licht heb ik gehoord dat het alleen UV verlichting betreft, in mijn bak zit alleen standaard verlichting.

@Contact : catappabladeren ga ik zowiezo ook in huis halen. Kwa behandeling met jodiumvrij zout heb ik nog geen ervaring mee dus dat durf ik nog niet aan.

UPDATE: Even een update na 1 week behandeling. De vis oogt rustiger, niet meer dat onrustige heen-en-weer gezwem, hij maakt nu ook bubbelnestjes ( terwijl ik dit typ is hij ermee bezig ), iets wat hij voor de behandeling nooit deed omdat hij te onrustig was. Water word nu zeer regelmatig ververst zoals mij eerder was aangeraden hier in dit topic en de waardes worden ook regelmatig gecheckt. Tot zover ben ik best tevreden, het gedrag van mijn betta is erg vooruit gegaan ( merkte het al na anderhalve dag ).
 
@patty776 Die tip zal ik noteren, had er zelf niet van gehoord, maar kan alle tips gebruiken, of in ieder geval als backup, thanks !
 
week 2, update: Zojuist werd ik opgeschrikt door watergespartel ( echt luid ). Omdat ik de aquarium op mijn kamer heb, ging ik gelijk polshoogte nemen en deed de lamp aan. Ik zie nu dat het koppie van mijn betta wit uitgeslagen is ( is normaal zwart ) en zijn oogjes zijn ook wit ( op de pupil na ), die normaal ook donker zijn. Hij zwemt verward rond op de bodem, alsof ie blind is. ook lijkt zijn buikje en koppie een beetje opgezet. een aantal uur geleden heb ik nog even gecheckt ( rond 12 uur snacht, toen bleek er niks aan de hand te zijn). Ik maak me nu ernstige zorgen...
 
Overdag nog steeds deze kleur? Ik weet wel dat de vissen hier vrijwel kleurloos zijn als je de lamp in de nacht aandoet, wellicht bij kempvissen ook het geval. Die van mij is al wit dus geen idee verder :juggle:
 
Ik ben er inmiddels achter wat er is gebeurt, want vlak daarna gebeurde het nog eens terwijl ik hem in de gaten hield: Hij schijnt nu uit het water te springen, s'nachts. Gisteren sprong hij tegen de deksel van het aquarium aan, wat hem blijkbaar zo heeft verwond, dat zijn koppie was opgezwollen, en was verkleurd van zwart naar een witte waas.

Ik heb gelijk wat water uit het aquarium gehaald, mocht hij weer springen ( wat ook gebeurde ), dan raakt hij het deksel in ieder geval niet.

Overdag was de zwelling minder, zijn oogjes keken ook weer normaal, en de witte waas was nog enigzins aanwezig. Ook heb ik de uitstroompositie van de pomp enigzins verandert zodat er minder ( maar nog steeds genoeg ) stroming in het water komt. Overdags was ie redelijk rustig, zwom lekker rond, en heeft goed gegeten, en reageert als ik bij hem ben / kom.

Waarom hij dit ineens doet is mij een raadsel ( ik weet dat ze wel kunnen springen, maar deze heeft het nooit gedaan, vooral niet in de nacht ).
 
Ik heb dat springen bij de Betta ook nog niet echt opgemerkt hier. Zijn de waterwaarden verder in orde?

Heb je een foto van de vis op dit moment?
 
De waterwaarden check ik regelmatig ( ik heb van die strips ), deze zijn ok ( zelfs gedurende de kuur ). De kuur is inmiddels gestopt, de 2 weken zijn voorbij. Sinds ik het waterniveau ietwat heb verlaagd, en de pomp heb verplaatst, afgelopen vrijdag, heeft ie 1 keer een klein sprongetje gemaakt, maar heeft niks geraakt. Sindsdien geen gespring, maar zwemt ie weer vrolijk rond.

De zwelling is veel minder geworden ( 95% verdwenen ), het koppie heeft weer zn normale formaat en van de witte waas is niks meer van over, hij heeft zijn eigen kleur weer terug. Ik heb een foto van vlak na het "ongeluk "waar duidelijk de zwelling en de witte waas te zien is, deze zal ik zsm uploaden.


EDIT: ( voor de duidelijkheid, deze foto is gemaakt een aantal minuten na het "spring-ongeluk ")

Bekijk media item 1470
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou een 2e behandeling raadzaam kunnen zijn ? Ik zie weinig tot geen verschil eigenlijk.

Ook het springen gebeurt met regelmaat, ik denk dat ie dit doet vanwege zijn staartvin dat "uit mekaar valt " ( ik kwam sliertjes tegen die tegen het bovenste droge rand van het aquarium, en tegen het plafond van het aquarium, deze hebben dezelfde kleur als zijn staartvin, die zijn daar beland door het springen) en dat irriteerd, of hij wil er vanaf en dat ie daarom springt ?
 

Terug
Bovenaan