Vinrot?


E

Ennazus

Guest
Hallo,

Is de vinrot weer toegeslagen? Ik twijfel..
Een aantal dagen geleden zag ik een soort witte plekken midden op de staart zitten dus niet aan de rand, maar ik dacht dat dit een soort kneuzing was. Nu zie ik echter dat er scheurtjes in de vinnen komen, welke ook wel weer dichtgroeien maar het lijkt toch verdacht veel op vinrot.

Nu zijn die witte plekken (wat ik dacht dat het een kneuzing was), ook wat op de oppervlakte van de staart komen te liggen, alleen deze krijg ik niet goed op de foto (op de een na laatste foto zie je het een beetje).

Ik heb nog Bactopur direct tabletten in huis. Dus ik kan er in principe zo mee beginnen.


IMG_6470.JPG
IMG_6473.JPG
IMG_6474.JPG
IMG_6475.JPG
IMG_6482.JPG
IMG_6486.JPG
IMG_6488.JPG
IMG_6490.JPG
IMG_6491.JPG


Ik hoor het graag!
 
Nee toch niet weer he :'(Hoe ziet ontlasting van vissen eruit? Zie je lange witte slierten? Heb je nog het voer die donkere en lichte korrels? vergelijk eens foto de ogen van kleine toen en nu. Staan ogen meer uit kop?
 
Nee toch niet weer he :'(Hoe ziet ontlasting van vissen eruit? Zie je lange witte slierten? Heb je nog het voer die donkere en lichte korrels? vergelijk eens foto de ogen van kleine toen en nu. Staan ogen meer uit kop?

Denk het wel... De ontlasting zijn donkere lange slieren, geen doorzichtige. De ogen staan ook niet meer uit de kop.. echt puur alleen die vinnen. Bij de kleine had ik pas wel het idee dat de ogen wat naar buiten kwamen. En de grote is wat schrikachtig. Het voer heb ik nog.
Toch maar met de baktopur beginnen in combi met het voer?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En mocht ik beginnen, gewoon in het aquarium behandelen? Zodat de eventuele bacterien bij die kleine en de rest van het aquarium ook meteen meegenomen worden?
 
Ik zou eerst beginnen met alleen maar het voer icm zoutbadjes 3 dagen achter elkaar. De bactopur tast weer je biologisch evenwicht aan. 10 dagen alleen het medicinaal voer en dan nog 4 dagen afbouwen met gewoon voer en erwten. Kijken of het aanslaat. Al het erger gaat worden dan pas de bactopur. Zie je de vissen ook veelal gapen of 1 kieuwdeksel dicht houden?
 
Ik zou eerst beginnen met alleen maar het voer icm zoutbadjes 3 dagen achter elkaar. De bactopur tast weer je biologisch evenwicht aan. 10 dagen alleen het medicinaal voer en dan nog 4 dagen afbouwen met gewoon voer en erwten. Kijken of het aanslaat. Al het erger gaat worden dan pas de bactopur. Zie je de vissen ook veelal gapen of 1 kieuwdeksel dicht houden?

Oke. Gapen wel, en af en toe voor de filteruitlaat. De kieuwdeksels blijven allebei werken.
 
Kan kieuwworm zijn of andere parasieten bij kieuwen. de lichte korrels is daarvoor en de zoutbadjes moet ook het een en ander verwijderen. Donkere korrels voor bacterieel en licht voor parasieten dus moet alles aanpakken. 2x per dag he. Bij afhevelen goed over bodem waaien en planten uitschudden. Weer wat vaker en wat meer gaan verversen. Hevel je weer een hoop ellende het riool in.

Als je na dag of 3 zie dat de vinnen meer gaan rafelen aarzel dan niet de bactopur erin te doen.
 
Kan kieuwworm zijn of andere parasieten bij kieuwen. de lichte korrels is daarvoor en de zoutbadjes moet ook het een en ander verwijderen. Donkere korrels voor bacterieel en licht voor parasieten dus moet alles aanpakken. 2x per dag he. Bij afhevelen goed over bodem waaien en planten uitschudden. Weer wat vaker en wat meer gaan verversen. Hevel je weer een hoop ellende het riool in.

Als je na dag of 3 zie dat de vinnen meer gaan rafelen aarzel dan niet de bactopur erin te doen.

Zal ik doen! Dankje voor de tips
 
Ik ben toch met de Baktopur begonnen omdat de vinnen verder gingen rafelen. De vinnen zijn alweer aan het dichtgaan, alleen het witte op de vinnen zit er nog wel.

Alleen nu merk ik nog wat vreemds op.. dit zag ik een aantal weken geleden ook al maar dit is toen weer over gegaan, maar nu weer hetzelfde, namelijk
die grote die 'grondelt' zeg maar maar dan duikt ie een soort van op de bodem af. Ziet er best raar uit, maar weet niet of dit ook een 'symptoom' is van iets.. of dat dit normaal is dat ze dat doen.

Wel merk ik dat die grote nu al een stuk minder schrikachtig lijkt te zijn.
 
Bedoel je met het duiken dat hij als ware met zijn lichaam over de bodem schuurt?

Het schuren is vaak een teken dat ze teveel parasieten op de huid hebben. Die parasieten dringen in de huid van de vis wat ze irriteerd en door middel van dat duiken schrapen ze over de bodem om te trachten ze kwijt te raken Maak eerst maar weer de bactopur kuur af en kijk het aan of dit zo blijft. Als bacterieel probleem opgelost is en hij word weer sterker dan kan hij zelf wat parasieten afweren. Zoutbadje stript ook het een en ander eraf.

Tracht in der loop der tijd een fles manuas manacil te hebben. Dit is voor allerhande parasieten en heeft geen gevolgen voor je biologisch evenwicht.

Nu de bactopur weer goed je NH3 en NO2 in de gaten houden.

Zou de donkere korreltje niet meer geven omdat je nu de bactopur gebruik en het niet heel ernstig is. Kun je dan bewaren voor als het onverhoopt ooit eens heel ernstig is.
 
Bedoel je met het duiken dat hij als ware met zijn lichaam over de bodem schuurt?

Het schuren is vaak een teken dat ze teveel parasieten op de huid hebben. Die parasieten dringen in de huid van de vis wat ze irriteerd en door middel van dat duiken schrapen ze over de bodem om te trachten ze kwijt te raken Maak eerst maar weer de bactopur kuur af en kijk het aan of dit zo blijft. Als bacterieel probleem opgelost is en hij word weer sterker dan kan hij zelf wat parasieten afweren. Zoutbadje stript ook het een en ander eraf.

Tracht in der loop der tijd een fles manuas manacil te hebben. Dit is voor allerhande parasieten en heeft geen gevolgen voor je biologisch evenwicht.

Nu de bactopur weer goed je NH3 en NO2 in de gaten houden.

Zou de donkere korreltje niet meer geven omdat je nu de bactopur gebruik en het niet heel ernstig is. Kun je dan bewaren voor als het onverhoopt ooit eens heel ernstig is.

Nee, hij schuurt niet, alleen hij zwemt met zijn bek met een hele vaart op de grond af.

Ik dacht, ik pak het gelijk goed aan, omdat ik niet hetzelfde verhaal wil als de vorige.. Misschien dan iets te enthousiast geweest met de baktopur kuur inzetten, maar op zijn rugvin begonnen ook hapjes uit te komen, dus ik dacht ik begin voordat het dalijk uit de hand loopt.

Ik denk dat ik de 7 dagen wel gewoon af maak, want als ik eerder stop, dan heb je kans dat er resistentie optreedt denk ik he?
 
Je moet de hele kuur afmaken zodat het medicijn lang genoeg in het lichaam zit zodat je zeker ben dat de bacterie weg/dood is. Aangeraden 7 dagen, zie je dat er meer rafels komen gewoon doorgaan want anders word het weer erger. je moet zien dat het stil staat of aangroeit. In dit geval beter langer dan korter staat ook in gebruiksaanwzijing.

Inderdaad is er kans op resistentie vandaar nu alleen de bactopur zodat je het voer nog heb als ooit de bactopur niet meer werkt. Het voer heeft een andere werkzame stof.

Het is een hele nare kant van de mooie sluiers. Zijn echt zorgenvisjes. Goed verversen en preventief goed afhevelen bij bodem etc. voorkom je wat mee maar mijn ervaring is dat ze toch regelmatig wat mankeren. Is ook een gefokte vis en gewoon een zwak soort.

Is ook altijd het dilemma. Medicijnen of niet maar ik ben in 3 jaar al wat vissen verloren en bij mij gaat ook bij tekenen van bacterieel meteen een middel erin omdat het anders te triest gaat worden. zwemblaas etc. je heb er al ervaring mee en dat is echt niet leuk. Dat geneest gewoon niet zo eventjes met een zoutbadje.

Succes en leuk om te horen hoe het verloopt en hij weer gezond word.
 
Je moet de hele kuur afmaken zodat het medicijn lang genoeg in het lichaam zit zodat je zeker ben dat de bacterie weg/dood is. Aangeraden 7 dagen, zie je dat er meer rafels komen gewoon doorgaan want anders word het weer erger. je moet zien dat het stil staat of aangroeit. In dit geval beter langer dan korter staat ook in gebruiksaanwzijing.

Inderdaad is er kans op resistentie vandaar nu alleen de bactopur zodat je het voer nog heb als ooit de bactopur niet meer werkt. Het voer heeft een andere werkzame stof.

Het is een hele nare kant van de mooie sluiers. Zijn echt zorgenvisjes. Goed verversen en preventief goed afhevelen bij bodem etc. voorkom je wat mee maar mijn ervaring is dat ze toch regelmatig wat mankeren. Is ook een gefokte vis en gewoon een zwak soort.

Is ook altijd het dilemma. Medicijnen of niet maar ik ben in 3 jaar al wat vissen verloren en bij mij gaat ook bij tekenen van bacterieel meteen een middel erin omdat het anders te triest gaat worden. zwemblaas etc. je heb er al ervaring mee en dat is echt niet leuk. Dat geneest gewoon niet zo eventjes met een zoutbadje.

Succes en leuk om te horen hoe het verloopt en hij weer gezond word.

Oke ,dat ga ik doen. Ik moet het tot en met zondag volhouden.
Ja daar was ik dus ook bang voor, daarom het zekere voor het onzekere genomen, aangezien er meer vinnen begonnen.

Ik denk dat ik vanaf nu ook structureel preventief zoutbadjes ga geven. Moet even opzoeken hoevaak en ik dacht 25 gram per liter.

En mijn verversingsbeleid is 70% per week, dat is ook echt wel nodig en soms nog een keertje extra in de week.

Dankjewel!
 
3 dagen 20 tot 30 gram zout per liter voor het badje. Ik doe 1 keer per ong. 6 maanden preventief wormen cypricil en de manacil of zoutbadjes ong 3 maanden. Dan nog geen vrijwaring…..
 
Hi Suzanne,

Hoe gaat het nu? Hoop dat je al resultaat zie en het niet uit de klauwen is gelopen :stop:Als je twijfel morgen gewoon even langer aanhouden hoor. ververs groot deell telkens bij een doseerdag.
 
Hi Suzanne,

Hoe gaat het nu? Hoop dat je al resultaat zie en het niet uit de klauwen is gelopen :stop:Als je twijfel morgen gewoon even langer aanhouden hoor. ververs groot deell telkens bij een doseerdag.

Hoi, de vinnen zien er goed uit! Ook de witte pluizige vlek begint minder te worden zie ik. Ik was van plan vandaag de medicatie eruit te halen. Het zit er dan 7 dagen in (volgens voorschrift). Als je langer aan houdt, moet dat dan perse 7 dagen weer?
 
nee je kan ook 10 dagen doen voor de zekerheid dan beter aan een gesloten houden niet met ruimte ertussen zodat het kan vermeerderen
 
nee je kan ook 10 dagen doen voor de zekerheid dan beter aan een gesloten houden niet met ruimte ertussen zodat het kan vermeerderen

Dan ga ik nog even door tot woensdag eind van de middag. De witte vlek is inmiddels helemaal verdwenen. De vinnen groeien nog niet aan, maar lijken niet erger te worden.
 
Wel verversen en bij doseren dan he. Zit er weer nieuw meds in. Anders uitgewerkt.
 
Vandaag wilde ik de kuur stoppen, maar nu zag ik vanmorgen tot mijn verbazing dat er opnieuw twee scheuren in zijn vinnen zitten. Een grote in het midden van zijn vin en 1 kleine aan het einde. Dit hebben ze wel vaker en het groeit wel dicht, maar ik vraag me toch af of dit nog vinrot is of dat het een beschadiging is.. Die kleine heeft geen scheuren in vinnen.

Iemand die dat ook heeft dat de sluiers vaak scheuren in vinnen hebben? die dan ook wel weer dichtgroeien? Of is dit altijd een teken van vinrot? Dit vraag ik me nu af omdat die kleine dat nog niet heeft gehad. Toen ik die andere grote sluier nog had (die ook regelmatig scheuren in de vinnen had), dacht ik dat het er gewoon 'bij' hoorde.

Twijfel of ik nu moet doorgaan met de kuur.
 
Hieronder een aantal foto's van de vinnen nu. De ene vin is altijd nog korter zoals je op de foto ziet. Deze is nooit meer helemaal aangegroeid net zoals de andere kant. Op de laatste foto zie je duidelijk de gespleten vin welke ik vanmorgen zag. Deze 'spleten' heeft hij dus vaker, maar wat daarvan de oorzaak is weet ik niet..

IMG_6837.JPG
IMG_6839.JPG
IMG_6842.JPG


Hieronder nog een totaalplaatje (lastig om op de foto te krijgen:foto:):

IMG_6849.JPG
IMG_6850.JPG
IMG_6851.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Suzanne, Als je die grote scheur bedoel dat is geen vinrot. Door het lompe zwemmen ontstaan nu eenmaal beschadigingen. Soms groeit het wel aan en soms ook niet. Vooral beschadigingen aan vin stralen zeg maar die dikkere graat achtige dingen dat groeit nooit meer aan. Ik heb ook een telescoop met een zeer gehavende staart. Zijn hele stukken weg wat nooit meer terug is gekomen. Dat is het vrouwtje en krijgt het soms zwaar te verduren.

Is bij jou ook een beetje rot te zien omdat hij/zij z on doorzichtige/witachtige rand om staart en vinnen heeft.

Ziet er verder goed uit, oogjes mooi in de kop en je kleintje heeft zo te zien ook nergens last van dus ik zou nu stoppen met de kuur en zorgen voor wat meer verversingen omdat de bactopur ook je filter heeft aangetast.

Rafelen van vinnen is ook niet altijd vinrot. Bij huidparasieten en flagelaten kan je dit verschijnsel ook tegen komen. Bij parasieten zie je ze altijd veelvuldig over de bodem schuren. Ook zie je ze dan met hun onder en rugvin trillen. Soort van uitklapperen.

Bij flagelaten moet je naar de drollen kijken. Als je veelvuldig lange witte draden zie of witte puspuistjes of kraters in kop /of zijlijn of gaten midden in staart of vinnen of rare vergroeiingen moet je hier aan denken. Op een gegeven moment willen ze dan ook niet meer eten.

Die draden poep ontstaat ook bij stress dus altijd beetje afwachtend hiermee zijn. Bij verversen en de uren erna zie je het ook wel eens.

Weer voorzien van lekker vers watertje en afwisselend eten en weer aankijken.

Kleintje groeit ook goed he;)
 
Hi Suzanne, Als je die grote scheur bedoel dat is geen vinrot. Door het lompe zwemmen ontstaan nu eenmaal beschadigingen. Soms groeit het wel aan en soms ook niet. Vooral beschadigingen aan vin stralen zeg maar die dikkere graat achtige dingen dat groeit nooit meer aan. Ik heb ook een telescoop met een zeer gehavende staart. Zijn hele stukken weg wat nooit meer terug is gekomen. Dat is het vrouwtje en krijgt het soms zwaar te verduren.

Is bij jou ook een beetje rot te zien omdat hij/zij z on doorzichtige/witachtige rand om staart en vinnen heeft.

Ziet er verder goed uit, oogjes mooi in de kop en je kleintje heeft zo te zien ook nergens last van dus ik zou nu stoppen met de kuur en zorgen voor wat meer verversingen omdat de bactopur ook je filter heeft aangetast.

Rafelen van vinnen is ook niet altijd vinrot. Bij huidparasieten en flagelaten kan je dit verschijnsel ook tegen komen. Bij parasieten zie je ze altijd veelvuldig over de bodem schuren. Ook zie je ze dan met hun onder en rugvin trillen. Soort van uitklapperen.

Bij flagelaten moet je naar de drollen kijken. Als je veelvuldig lange witte draden zie of witte puspuistjes of kraters in kop /of zijlijn of gaten midden in staart of vinnen of rare vergroeiingen moet je hier aan denken. Op een gegeven moment willen ze dan ook niet meer eten.

Die draden poep ontstaat ook bij stress dus altijd beetje afwachtend hiermee zijn. Bij verversen en de uren erna zie je het ook wel eens.

Weer voorzien van lekker vers watertje en afwisselend eten en weer aankijken.

Kleintje groeit ook goed he;)

Oke, dankjewel voor de heel duidelijke uitleg. Hier kan ik zeker wat mee.
Dan ga ik nu een groot deel van het water verwisselen en kool in het filter doen.

Dan weet ik dat het geen vinrot is, dat stelt me gerust. En inderdaad die soort hardere graatachtige vin, is nooit meer aangegroeid.

Ik heb testdruppels NH3 en NO2 in huis, dus ik ga het water in de gaten houden.

Het kleintje groeit erg goed inderdaad :thumbs:
 
witte plekjes op kop is niet altijd flagelaten he. Die oranda van jou met die dikke kop zal ook veel wen groei krijgen. Dat is heel normaal. Ik bedoel echt een puist waar geel achtige substantie uitkomt soort van vulkaantje zeg maar. wengroei lijkt beetje schimmelachtig. Ook krijgen mannetjes witte stippen op kop met name bij kieuwdeksels dat zijn dan weer paai pukkels. Dus niet meteen paniek als je witte toestanden op kop zie.
 
witte plekjes op kop is niet altijd flagelaten he. Die oranda van jou met die dikke kop zal ook veel wen groei krijgen. Dat is heel normaal. Ik bedoel echt een puist waar geel achtige substantie uitkomt soort van vulkaantje zeg maar. wengroei lijkt beetje schimmelachtig. Ook krijgen mannetjes witte stippen op kop met name bij kieuwdeksels dat zijn dan weer paai pukkels. Dus niet meteen paniek als je witte toestanden op kop zie.

Die oranje heeft inderdaad regelmatig een soort witachtige pluisjes op de wen, maar ik begreep al dat dat geen kwaad kon dus heb dat altijd zo gelaten.
 

Terug
Bovenaan