Vinrot?


Kjell..

Well-known member
Lid geworden
15 maart 2017
Berichten
432
Leeftijd
29
Volgens mij heeft mn platy vinrot. Wat kan ik het beste gebruiken. Zeezout of esha?

20190409_164408.jpg


20190405_214126.jpg


20190409_164055.jpg


20190405_214130.jpg
 
De schubjes van deze vis laten nu ook los. Ik ben sinds vandaag aan het behandelen met bactopur direct. Maar wat zou dit kunnen zijn? Ze is ziek uit de winkel gekomen. Ik vind t zo zielig hoe kan ik het beste zorgen dat ze snel beter is?

20190413_205531.jpg


20190413_205515.jpg


20190413_205151.jpg


20190413_205542.jpg
 
Dit is wel een hele vreemde zaak. Schubben uitstaan ja, maar schubben verliezen heb ik nog nooit gezien of van gehoord. Wel dat schubben beschadigen door schuren maar zomaar spontaan eruit vallen :S

Hij is niet opgeblazen en de vinnetjes en de staart zien er ook nog goed uit.

Zie je de vis ook schuren?
 
Ik heb dr heel af en toe langs een plant zien schuren maar niet noemens waardig.
 
Maar afwachten of de bactopur aanslaat. De schubben zijn de eerste verdediging van vissen dus hij is nu wel erg bevattelijk voor het een en ander. Wellicht toch wel raadzaam om elke dag het water 100 % te verschonen. Zo gooi je eventuele parasieten het riool in. Heb je wel een luchtpompje of filtertje in die 3 liter ivm zuurstof? Wat meer water zal wel wat beter zijn, heb je geen emmer met een liter of 10? Geen licht erop doen hoor, breekt de bactopur af. Je zou ook een zoutbadje per dag kunnen overwegen.
 
Ben toch benieuwd wat het kan zijn! Iemand een idee? Ik ververs nu 3 x per dag met zelfde temperatuur. Zal eens kijken of ik iets heb met meer liters. Ben helaas op dit moment zelf niet mobiel dus afhankelijk van anderen. Zou een luchtpompje veel schelen?
 
Oei, ja tijdens een kuur krijgen vissen moeilijkheden met zuurstof opname. In gebruiksaanwijzing staat ook goed beluchten. Filtertje of luchtpomp maakt niet uit, als bovenkant van water maar flink beweegt. Beweging van oppervlakte water is zuurstof, is een must.

Kun je niets vinden met de zoek functie van het forum? Ik ben al een tijd lid van het forum maar schubben spontaan verliezen ben ik zover ik weet nog nooit tegen gekomen. Wel beschadigd door schuren of springen, uitstaande schubben ivm waterbuik zucht maar zoals bij jouw nog nooit.

Ik lees veel info van koi. Hier is meer info over ziektens te vinden omdat sommige koi wat duurder zijn en eigenaars vaak een koi arts in de hand nemen maar daar ben ik het ook nog nooit tegen gekomen. Wel even goed kijken als je naar info ga zoeken hoe betrouwbaar info is. Je heb ook veel die maar wat doen op goed geluk.
 
Ik heb inderdaad het hele forum al afgezocht maar is niets te vinden. De andere vissen hebben ook totaal nergens last van, ze is er wel snel uitgehaald maar toch. Ook engelse info is amper te vinden. Ik hoop maar dat ze geen pijn heeft.
 

Terug
Bovenaan