Wat is er nieuw

Vinrot?

sjoukjuuh

Member
Lid geworden
12 mei 2012
Hallo iedereen,

Sinds een hele lange tijd (8 jaar) weer begonnen met een aquarium (klein circa 50l).
3 weken leeg opgestart, getest, planten en 10 garnaaltjes gekocht(garnalen circa 60 min langzaam over gezet op ander water. Oude water weggegooid). Daarna weer circa 2-3 weken gewacht, ondertussen meerdere malen getest. Toen 12 endlernguppen gehaald (met zelfde methode als garnalen overgezet(3 man 9 vrouw).
Alles was prima in orde en we zijn nu weer ruim 3 weken verder en nou heb ik in de afgelopen 2-3 weken 3 dode visjes eruit gehaald. En ook nu zie ik weer 3 vissen met het zelfde probleem.
Zelf gok ik op vinrot? Eerst dacht ik misschien vinden ze de ruimte te klein en jagen ze op elkaar, maar dit is niet opgevallen tijdens het opserveren.
Zelfs een wat ouder babygupje heeft het. De mannen gelukkig (nog) niet.

Wat denken jullie?

Bijlagen

• 20220131_193148.jpg
    20220131_193148.jpg
    124.2 KB · Weergaven: 131
  • 20220131_193151.jpg
    20220131_193151.jpg
    125.9 KB · Weergaven: 129
  • 20220131_193321.jpg
    20220131_193321.jpg
    114 KB · Weergaven: 129
  • 20220131_193512.jpg
    20220131_193512.jpg
    171.7 KB · Weergaven: 123
Vinrot vermoedelijk inderdaad, en ja ze zitten te klein, guppen (dus ook endlers) zijn ware adhd'ers en hebben echt de ruimte nodig en dat ontbreekt hieraan

Hoe vaak voer je, en hoeveel ongeveer / hoe lang doen ze erover het op te eten? En welk filter / welke filterinhoud / hoe onderhoud je het filter?

Er spelen hier bacteriële infecties ben ik bang. De waterkwaliteit zal (qua bacterie-aantallen) niet optimaal zijn. Dat is iets wat normale tests niet oppakken.

Zijn weinig goede middelen voor beschikbaar. Je kunt evt sera (koi) baktotabs proberen, die in stukjes geven. Is een gok. Bovenaan staat nu dat het water weer fris moet worden.

Laatst bewerkt:
Hoe vaak voer je, en hoeveel ongeveer / hoe lang doen ze erover het op te eten? En welk filter / welke filterinhoud / hoe onderhoud je het filter?

Er spelen hier bacteriële infecties ben ik bang. De waterkwaliteit zal (qua bacterie-aantallen) niet optimaal zijn. Dat is iets wat normale tests niet oppakken.

Zijn weinig goede middelen voor beschikbaar. Je kunt evt sera (koi) baktotabs proberen, die in stukjes geven. Is een gok. Bovenaan staat nu dat het water weer fris moet worden.
Ik voer zoveel dat ze in een paar min. op hebben en eigenlijk maar om de dag. Dus voer ze in principe vrij sober.
Ik heb van de week zoieso 1/3 water ververst.
De keren ervoor bij elke waterverversing aquasafe toegevoegd.
Ik gebruik als filter superfisch aquaflow 50 filterschuim en Crystal Clear. Oftewel een combinatie van actieve kool en zeoliet.
Het filter spoel ik nooit af onder de kraan maar maak ik schoon in het aquarium water (in een ander bakje).
Ik durf eigenlijk het complete filter te vervangen, aangezien het er nu wel goed uit ziet.

Ik heb ondertussen de zieke vissen apart gezet en tot nu toe gaat het super met de andere vissen.

Hoe gaat het er nu mee?

Hoe gaat het er nu mee?
Ik heb de zieke visjes apart gezet. Met de rest gaat het goed. Ik heb 30% waterwissel gedaan en zout toegevoegd op aanraden van een aquariumspeciaalzaak.
De andere 'zieke' guppen gehandeld met Esha 2000. 1 van de 4 is overleden maar daar ging het al niet zo goed mee. De rest doet het goed en heb bij 1 echt het idee dat de staart aan het herstellen is.
Vanmiddag 50% waterwissel in mijn standaard bak zodat ook het zout weer wordt gereduceerd.
Daarna zet ik de 'zieke' vissen weer terug denk ik omdat ze goed reageren op de medicatie.
De medicatie kan ik in mijn standaard bak niet gebruiken, ivm de garnalen.

Super om te horen! Heb je de normale dosering van ESHA 2000 aangehouden of overgedoseerd? Ik hoor namelijk vaak dat het niet werkt…

Dat is een dom advies van je LFS zout en zeoliet in je filter 😱

Kool en zeoliet in je filter absorbeerd alles wat je toevoeg. Medicatie, plantenvoeding nu ja alles eigenlijk.

Met zout renegeer je zeoliet en door zout laat de zeoliet alle giftige stoffen vrij.

Super om te horen! Heb je de normale dosering van ESHA 2000 aangehouden of overgedoseerd? Ik hoor namelijk vaak dat het niet werkt…
Iets overgedoseerd

Dat is een dom advies van je LFS zout en zeoliet in je filter 😱

Kool en zeoliet in je filter absorbeerd alles wat je toevoeg. Medicatie, plantenvoeding nu ja alles eigenlijk.

Met zout renegeer je zeoliet en door zout laat de zeoliet alle giftige stoffen vrij.
De vissen en garnalen in mijn gewone bak krijgen geen esha 2000 omdat die er nu goed uitzien. Daar heb ik het zout toegevoegd. En ook is mij verteld over kool en zeoliet dus die uiteraard verwijderd.
Mijn 'zieke' vissen zitten in een aparte bak. En die behandel ik met medicatie.

Ook jullie zullen ongetwijfeld weten hoe lastig het is een vis te fotograferen 😂 heb geprobeerd 1 van de 'zieke' vissen weer op foto te zetten. Dit is hoe het er op dit moment uit ziet.
Ik ben niet ontevreden, staart is toch deels wel wat aan het groeien en verder bewegen ze wel gezond.

Bijlagen

• 20220209_215013.jpg
    20220209_215013.jpg
    278 KB · Weergaven: 103
  • 20220209_215318.jpg
    20220209_215318.jpg
    252.1 KB · Weergaven: 106
  • 20220209_215902.jpg
    20220209_215902.jpg
    307.3 KB · Weergaven: 102
Help Users

You haven't joined any rooms.