Vis heeft pop eye, witte waas en zuurstoftekort


A

Alisa

Guest
Er komt een hoop info aan, dus be prepared!

Ik heb sinds juni al 4 jaar een telescoop sluierstaart. In die 4 jaar ben ik al aardig wat informatie rijker, maar dus nog niet genoeg om onderstaande op te lossen.

Wat algemene info:
Ik filter over actieve kool en heb een superfish aquaflow 100
2x per week ververs ik 3 liter water. Dit hevel ik van de bodem af.
1x per week spoel ik het filter, met koud water en 1 keer in de maand vernieuw ik het actieve kool Dit doe ik niet tegelijkertijd met het verversen.
Waterwaardes weet ik op dit moment niet.
De lamp staat 8 uur per dag aan en is een 5,7 watt led lamp van diversa.
Ik geef hem zinkend voer
Als ik het heb over medicatie dat ik heb toegevoegd, heb ik het actieve kool natuurlijk uit de filter gehaald

De situatie:
Alles ging goed. Hij zat in een 20 liter samen met een andere sluierstaart. Veel te klein, daar ben ik inmiddels wel achter!! In december is hij verhuist naar een 25 liter bak en is hij dus in z'n eentje. (Nog steeds te klein. Ja, dat weet ik)
In maart ontdekte ik dat hij witte stippen op de kieuwen en voorste vinnen had. Snel naar een dierenwinkel gegaan (vanwege de witte stip, vermoedelijk) en daar werd dat bevestigd. Exit geprobeerd, werkte niet. Naar een andere dierenwinkel gegaan en toen behandelt met cerpofor femsee van Colombo. Hielp ook niet. Afgelopen juni ben ik erachter gekomen dat dit geen witte stip was, maar paaipukkels. Ik heb hem dus voor niets medicatie voorgeschoteld!!!!
Sindsdien is mijn aquarium niet meer zoals die was. Een aantal pieken nitriet gehad, veel planten die het loodje legde en wat last van bruin alg.

2 maanden geleden ontdekte ik een witte waas over hem en dat zijn oog aan de rechterkant wat dikker was. Eerst sera ectopur toegevoegd en daarna esha 2000. Zijn oog werd weer normaal, maar de witte waas was er nog.
5 weken geleden trof ik hem, na mn werk, op zijn kop aan -> te veel lucht gehapt (zuurstoftekort). In nood heb ik hem toen in mijn 16 liter aquarium gezet, met vers water en 3 liter van zijn 'eigen' aquarium. Ook gelijk een zeezout tablet van 15 gram opgelost en toegevoegd, net als een halve theelepel sera actopur. Met het zuurstoftekort ging het weer goed. De witte waas verdween bijna helemaal. Behalve op de kop.
3 dagen geleden was de witte waas weer helemaal terug! Hij heeft weer zuurstof te kort en zie hem te vaak aan het water oppervlakte happen. Ook heeft hij een enorme pop eye, maar nu aan de linkerkant. Gelijk 50% water ververst en het gaat weer iets beter, dan die dag.
In die 5 weken heb ik niet over actieve kool gefilterd en heeft hij inmiddels ook al weer zijn 3de koudwaterbosje (geen loodje of schuim aanwezig). De bacteriecultuur is niet in orde.

De pop eye is inmiddels wel weer wat geslonken, maar nog steeds erg groot.
De 25 liter bak heb ik 5 weken geleden gelijk helemaal schoon gemaakt. Die is nu aan het indraaien en zit in de bruine algen fase. Heeft een kaamlaag, die al wat minder aan het worden is. Heb in die 5 weken tijd alleen 3 liter water toegevoegd, ivm verdamping.

Samenvattend:

- Hoe zorg ik ervoor dat mijn vis weer beter wordt?
- Hoe zorg ik voor meer zuurstof? Heb al rimpeling op mijn wateroppervlakte
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn planten niet zo snel afsterven? Meer afval, is natuurlijk meer nitriet/nitraat en dat willen we niet
- En denk dat ik wel wat meer grind moet toevoegen.

Ik weet 25 liter is niet groot, maar wil mn vis eerst in een wat betere gezondheidsstaat hebben, voordat ik spullen daarvoor ga aanschaffen.
Heb op dit moment geen goede foto's van de situatie nu. Zal deze morgen maken. Foto van hem is van voor de ''witte stip'''ontdekking.

Vis oude situatie.jpg
aquarium's.jpg
Rimpeling.jpg
 
Net weer 5 liter water ververst en weer een zouttablet toegevoegd. Zat namelijk op zn zij/rug, tijdens het zwemmen zwemt hij nog wel 'gewoon'. Hij zit nu rustig onder het pompje. Goede kant naar boven en heb net een losse schub uit het aquarium gevist. :help:
 
k filter over actieve kool en heb een superfish aquaflow 100 ?????? waarom niet gewoon, dat er bacterie in gaat?

2x per week ververs ik 3 liter water. Dit hevel ik van de bodem af. . Dus daar ook geen bacterie.
1x per week spoel ik het filter, met koud water en 1 keer in de maand vernieuw ik het actieve kool ????????? Waarom niet met aquawater. en dan sponzen erin. Geen actieve kool. !!!!!!
Dit doe ik niet tegelijkertijd met het verversen.

Ga dat eens veranderen. en een groter filter. hoef je niet elke week schoon te maken.
Waterwaardes weet ik op dit moment niet.
 
En, Met 4 jaar , dan koop je toch een grotere bak?

Laat je hem toch nit in zo,n klein bakje zwemmen?
 
Ik weet 25 liter is niet groot, maar wil mn vis eerst in een wat betere gezondheidsstaat hebben, voordat ik spullen daarvoor ga aanschaffen.
Hier denk je verkeerd naar mijn mening. Je moet zorgen voor een groter aquarium waardoor de waterwaardes beter zullen blijven en dus grotere kans op genezing is. Voor nu zou ik elke dag een grote waterverversing doen.
 
Er komt een hoop info aan, dus be prepared!

Ik heb sinds juni al 4 jaar een telescoop sluierstaart. In die 4 jaar ben ik al aardig wat informatie rijker, maar dus nog niet genoeg om onderstaande op te lossen.

Wat algemene info:
Ik filter over actieve kool en heb een superfish aquaflow 100
2x per week ververs ik 3 liter water. Dit hevel ik van de bodem af.
1x per week spoel ik het filter, met koud water en 1 keer in de maand vernieuw ik het actieve kool Dit doe ik niet tegelijkertijd met het verversen.
Waterwaardes weet ik op dit moment niet.
De lamp staat 8 uur per dag aan en is een 5,7 watt led lamp van diversa.
Ik geef hem zinkend voer
Als ik het heb over medicatie dat ik heb toegevoegd, heb ik het actieve kool natuurlijk uit de filter gehaald

De situatie:
Alles ging goed. Hij zat in een 20 liter samen met een andere sluierstaart. Veel te klein, daar ben ik inmiddels wel achter!! In december is hij verhuist naar een 25 liter bak en is hij dus in z'n eentje. (Nog steeds te klein. Ja, dat weet ik)
In maart ontdekte ik dat hij witte stippen op de kieuwen en voorste vinnen had. Snel naar een dierenwinkel gegaan (vanwege de witte stip, vermoedelijk) en daar werd dat bevestigd. Exit geprobeerd, werkte niet. Naar een andere dierenwinkel gegaan en toen behandelt met cerpofor femsee van Colombo. Hielp ook niet. Afgelopen juni ben ik erachter gekomen dat dit geen witte stip was, maar paaipukkels. Ik heb hem dus voor niets medicatie voorgeschoteld!!!!
Sindsdien is mijn aquarium niet meer zoals die was. Een aantal pieken nitriet gehad, veel planten die het loodje legde en wat last van bruin alg.

2 maanden geleden ontdekte ik een witte waas over hem en dat zijn oog aan de rechterkant wat dikker was. Eerst sera ectopur toegevoegd en daarna esha 2000. Zijn oog werd weer normaal, maar de witte waas was er nog.
5 weken geleden trof ik hem, na mn werk, op zijn kop aan -> te veel lucht gehapt (zuurstoftekort). In nood heb ik hem toen in mijn 16 liter aquarium gezet, met vers water en 3 liter van zijn 'eigen' aquarium. Ook gelijk een zeezout tablet van 15 gram opgelost en toegevoegd, net als een halve theelepel sera actopur. Met het zuurstoftekort ging het weer goed. De witte waas verdween bijna helemaal. Behalve op de kop.
3 dagen geleden was de witte waas weer helemaal terug! Hij heeft weer zuurstof te kort en zie hem te vaak aan het water oppervlakte happen. Ook heeft hij een enorme pop eye, maar nu aan de linkerkant. Gelijk 50% water ververst en het gaat weer iets beter, dan die dag.
In die 5 weken heb ik niet over actieve kool gefilterd en heeft hij inmiddels ook al weer zijn 3de koudwaterbosje (geen loodje of schuim aanwezig). De bacteriecultuur is niet in orde.

De pop eye is inmiddels wel weer wat geslonken, maar nog steeds erg groot.
De 25 liter bak heb ik 5 weken geleden gelijk helemaal schoon gemaakt. Die is nu aan het indraaien en zit in de bruine algen fase. Heeft een kaamlaag, die al wat minder aan het worden is. Heb in die 5 weken tijd alleen 3 liter water toegevoegd, ivm verdamping.

Samenvattend:

- Hoe zorg ik ervoor dat mijn vis weer beter wordt?
- Hoe zorg ik voor meer zuurstof? Heb al rimpeling op mijn wateroppervlakte
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn planten niet zo snel afsterven? Meer afval, is natuurlijk meer nitriet/nitraat en dat willen we niet
- En denk dat ik wel wat meer grind moet toevoegen.

Ik weet 25 liter is niet groot, maar wil mn vis eerst in een wat betere gezondheidsstaat hebben, voordat ik spullen daarvoor ga aanschaffen.

Je zegt dat je het allemaal weet maar dan blijf je nog tegen beter weten in heel verkeerd bezig,dat is jammer natuurlijk.
De vis is na 4 jaar inmiddels zo vergroeid door de veel te kleine huisvesting dat deze waarschijnlijk nooit meer echt gezond wordt maar zo laten martelen in een klein bakje is helemaal niks iig!
 
Oke, dus filter en filtermedium aanpassen. Groter bak, maar die moet dan gaan indraaien en wat in de tussentijd doen? Alvast naar mn 25 liter bak verhuizen, zodat ie al wat groter zit? En qua waterverversing, hoeveel?
En dat van 4 jaar, tja blijkt maar weer eens onvoldoende info te hebben verzameld en verkeerde info winkels. Dus ja daar ben ik erg laat achter gekomen.
 
Hij gaat dood als je hem zo klein blijf houden. Je krijg 25 of 50 liter nooit goed qua balans met z on grote vis, liters water, filtertje.

Ik ga je hier advies geven maar als je niet zorg dat je binnen korte tijd geen groter huisje voor hem kan regelen is het eigenlijk beter om de vis dood te laten gaan want dit is op deze manier gewoon een lange lijdensweg. Ga desnoods op zoek naar een vijver voor de mooie vis. In een emmer overdag buiten zetten en nacht koel zodat hij kan wennen aan koude tempratuur en dan een vijver in.

De vis heeft last van een bacterieel probleem. het oog. Je gebruik zout en parasietenmiddelen. De vis gaat extra slijmhuid aanmaken vandaar de witte waas. Dit kost de vis allemaal energie en geneest bacterieel niet!!

Totdat je geschikt huis voor hem heb moet je hem zoveel mogelijk liters geven. elke dag de vis met een emmertje/pannetje uitvangen en al het water verversen. Zorg dat de tempratuur hetzelfde is. Dus waar hij in zit tempraturen. Stel 22 graden dan eruit gooien en vers water 22 graden erin doen en vis met pannetje terug erin. Dit is de enige manier om hem enigzins te laten bijkomen. Je filter zet je erin zodat je op het wateroppervlak flinke golven zie. Dit geeft zuurstof. Indraaien, filter capaciteit, kool etc. is zinloos. Dat filtertje trekt dat nooit dus je krijg nooit biologisch balans. Niets meer erin doen behalve vers water.

1 dag niet meer voeren en dan een paar dagen alleen doperwten voeren. Diepvries erwten in kommetje met wat water. magnetron ff kook erover, harde velletje eraf pellen en voeren. Vind ie lekker en blaast darmen schoon. Als het op de rug liggen door de darmen komt moet hij binnen een week op deze wijze opknappen. Knapt hij niet op en ligt hij vaak op de rug of zij dan is euthanasie de enige oplossing. Dan zwemblaasprobleem. niet op te lossen.

Knapt hij op en het oog slinkt niet dan bactopur direct tabletten. Elke dag vers water en bij doseren. Dat is voor bacteriele problemen. Niet verversen en deze kuur is echt te zielig dus wel elke dag vers water geven. tijdens kuur geen licht.

Beetje tegen beter weten in maar ik hoop dat je mooie sluier het gaat overleven :eek: Succes!!!!!

Bij action hele grote curvers voor weinig. Bij bouwmarkt grote speciekuip ook niet te duur.

Filter wat je ga gebruiken NIET meer schoonmaken. 5 weken is genoeg ingedraaid voor een deel. Niet meer elke week schoon spoelen. Dan spoel je elke week de bacterieen die wat doen weg!! Alleen telkens vers water geven.
 
Laatst bewerkt:
Super bedankt voor de tips michelle1! Maandagochtend nog snel filterwatten en ook wat bacto ring gehaald + weer wat nieuwe waterplantjes. Merk gelijk dat hij minder naar lucht hapt, zwemt nog wel vaak bovenin en een enkele keer zie ik hem nog op zn rug zwemmen, maar tijdens het zwemmen gaat hij wel weer goed. Ga hem morgen niet voeren en vrijdag beginnen met de erwten. Ververs dagelijks het water en ga morgen naar de winkel voor een groter aquarium + filter. Winkel waar ik maandag was geweest had dit namelijk niet op voorraad.
Qua capaciteit van filters waar moet je dan naar gaan kijken?
 
Voor een aquarium ga voor minimaal 50L per vis en een min lengte van 1M. Dus je zit al gauw aan een 200L bak. Kwa filtering haal een filter wie ongeveer 4 a 5 x het volume van je aquarium rond pompt. Ik heb bijvoorbeeld 180L aquarium met 2 vissen en heb er een filter van 1000L/u bruto op zitten. Ondanks dit gegeven moet ik toch nog wekelijks 2/3 van het water verversen. Sluiers worden vaak als makkelijke vissen gezien maar vergen wel degelijk meer onderhoud dan andere zoetwatervissen omdat ze verschrikkelijk veel afval produceren. Dat is ook tevens de reden waarom je relatief veel liters per vis wil hebben om al die afvalstoffen te verdunnen zodat de balans in je aquarium makkelijker te managen is.
 
Super bedankt voor de tips michelle1! Maandagochtend nog snel filterwatten en ook wat bacto ring gehaald + weer wat nieuwe waterplantjes. Merk gelijk dat hij minder naar lucht hapt, zwemt nog wel vaak bovenin en een enkele keer zie ik hem nog op zn rug zwemmen, maar tijdens het zwemmen gaat hij wel weer goed. Ga hem morgen niet voeren en vrijdag beginnen met de erwten. Ververs dagelijks het water en ga morgen naar de winkel voor een groter aquarium + filter. Winkel waar ik maandag was geweest had dit namelijk niet op voorraad.
Qua capaciteit van filters waar moet je dan naar gaan kijken?

Kijk eens op markplaats. Heb je vaak mooie grote aquariums voor weinig. Inderdaad een meter zou prima wezen. Sluiers zijn sociale dieren en je vis zou een vriendje erg op prijs stellen. Een extern filter erbij zou helemaal top wezen. Als nieuwe aquarium staat vullen met vers water en je oude filterje zonder schoon te maken erin zetten. Heb je al wat bacterieen om de boel stabiel te houden. 1e 3 weken veel en groot blijven verversen. Nooit te koud water erbij doen. Flink wat bossen waterpest erin, kun je ook los erin doen helpt mee om biologisch evenwicht te krijgen. Planten nemen vuil op als voeding.
 
Thanks voor de tips. Heb nu een bak van 60x30x30 (54 liter, maar wordt natuurlijk minder). Kan niet groter ivm met de ruimte. Want in de zon zetten is geen goed idee vermoed ik. Heb daarbij een intern filter die 800l/h bruto draait. Ga zo de nieuwe bak vullen en hem daarin overzetten
 
Doe dan 1/2 uit de oude bak. en vul dat steeds aan , met het filtertje.

Anders is water weer te vers. zonder bacterie.
 
Nieuw aquarium bijna helemaal met water gevuld. Planten zitten er bijna allemaal in. Pompje erin gedaan (met filtermateriaal van mn oude filter), echter maakt ie vreselijk veel herrie. Krijg er hoofdpijn van. Gekanteld en luchtbellentjes kwamen eruit, maar daarna veranderde er niks. Het maakt niet uit of ik de casette eronder heb hangen + de uitstroompijpjes verwijder.

Edit: heb hem voor een kwartier niet laten draaien. Toen weer stekker in het stopcontact. Hoge toon is ervan af, maar maakt nog wel herrie dat je het in de kamer ernaast ook goed hoort. Kwestie van indraaien?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
lijkt mij dat er nog steeds wat lucht in het filter zit. Is het een soort brom?
 
Ja een soort brom en als ik mn uitstroom wat harder zet hoor ik daaruit een soort woei komen
 
Hangt onder water en is van superfish; aqua flow. Weet dat niet iedereen fan van superfish is, maar bij mn andere filters nooit last van gehad. Was altijd binnen 10 minuten weg.
 
Misschien het vinnetje die vervuild is? Dan kan hij niet goed draaien en dat zal ook herrie maken.
 
Lijkt me sterk dat het vinnetje nu al vervuild is. Heb hem nieuw gekocht vandaag en voor gebruik afgespoeld.
 
Lijkt me sterk dat het vinnetje nu al vervuild is. Heb hem nieuw gekocht vandaag en voor gebruik afgespoeld.

Als hij nieuw is kan dat inderdaad niet maar in je openingspost had je het ook over een aquaflow 100. Heb je nu alleen het nieuwe filter erin gezet? Oud Filtermedia in de nieuwe?
 
Lijkt me sterk dat het vinnetje nu al vervuild is. Heb hem nieuw gekocht vandaag en voor gebruik afgespoeld.


Ligt er aan welk materiaal erin zit. als dat pluizig is en een draadje opgezogen heeft. doet hij het ook slecht. daarom doe ik dan een schuimpje bij de afzuig kant,
 
Verduidelijking; ik heb de nieuwe pomp (aqua flow 400) erin, maar met het filtermateriaal van mijn oude pompje, vanwege de bacteriën. Bertus ik heb bij de afzuigkant geen schuimpje, maar filterwatten. Maar als ik mijn casette ervan afhaal, en hij dus helemaal niks heeft waar hij doorheen moet zuigen, dan maakt hij net zulke erge herrie. Hoge toon is er gelukkig af dus geen hoofdpijn meer. Hoop wel gewoon te kunnen slapen
 
Houd hem eens op de kop onder water. Dan weer rechtop en zet hem weer aan.
 
De rotor draait zoals hij moet draaien. Merk wel nu ik hem uit elkaar heb gehaald om te kijken of die rotor draait en hem weer in elkaar heb gezet dat hij al minder bromt. Is nu te vergelijken met een koelkast die je goed hoort
Heb deze filterpomp vannacht even horizontaal in mn 25 liter bakje geplaats en de 2 aqua flow 100 draaien nu in mn grote bak. Met mn sluier gaat het al beter. Afgelopen 2 dagen niet meer op zn rug of zij gezien en aan de erwten kan hij volgens mij ook wel wennen, als ik ze iets kleiner maak, want anders spuugt hij ze weer uit :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De erwten gewoon standaard paar maal in de week geven. Sluiers vaak last van darmen en kan hij/zij goed poepen.
 
Denk dat er mechanisch wat fout was met mijn pompje, want heb een nieuwe gekregen die amper geluid maakt. Michelle1 ik zat er inderdaad aan te denken om de erwten erin te houden. Dank voor de bevestiging:daisy:
 

Terug
Bovenaan