Wat is er nieuw

Vis lusteloos, doet niets meer (spoed)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lotzox
  • Startdatum Startdatum
L

Lotzox

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben hier nieuw dus weet niet of ik hier met mijn post ook goed zit, sorry hiervoor alvast. Maar het zit dus zo, ik heb nou een halfjaar twee goudvissen, een oranje en een grijze. Nooit is er wat aan de hand wel viel me op dat de grijze lucht ging happen. Daar heb ik toen spul voor gehaald voor in het water wat me in eerste instantie niet was mee verkocht, terwijl de vrouw in de andere dierenwinkel zei dat dit toch echt nodig was. Probleem was niet helemaal gefixt, af en toe bleef hij het toch doen terwijl de andere vis nergens last van had. Wel werd het erger en hij ging op zijn zij drijven aan het oppervlak, elke keer dacht ik nou is het over maar dan kwam ik een uur later weer terug en zwom hij weer als de oude. Nou ging ik twee weken op vakantie, maar niemand kon oppassen. Ik heb me bij de dierenwinkel laten adviseren en heb toen een vakantie blokje gekocht. Daar zouden ze dan twee weken van kunnen eten. Ik vond dit al vreemd, aangezien ze elke dag gewoon korreltjes te eten kregen en dan moesten ze nu in eens van een blokje. Op hoop van zegen kwam ik terug van vakantie en zag heel treurig dat mijn oranje visje het niet overleeft heeft. Het blokje was niet van gegeten, had voor de vakantie nieuwe plantjes gekocht, die waren wel helemaal kaal gegeten. Het hele water uit de bak was smerig en bruin achtig en het visje zijn lichaam leek wel een soort van geknakt( het lag niet normaal op zijn zij) de grijze vis vond ik stilletjes op de bodem. Ik heb hem in een andere bak gedaan met wat plantjes en wat van zijn normale eten, waarvan hij wel wat heeft gegeten. Maar nog steeds is hij stil en beweegt niet. Ik vind het al vreemd dat juist de grijze het overleeft heeft en de oranje niet. Ookal weet ik niet hoe hij er morgen aan toe is.
Ik weet niet wat ik moet doen, dus een antwoord zou heel fijn zijn!

Alvast hartstikke bedankt!
Met vriendelijke groet, Zo�

Wat zijn de afmetingen van het aquarium?

Gelet op je beschrijving is je water flink vervuilt denk ik en zou ik een grote verversing doen.

Ze slaapt nog, kijk naar Haar tijd.
01:34

😛 Dat zegt niks Bertus, toen was ik ook nog wakker, maar ik was ook netjes om 7.30 op.

Zou ze niet lekker uitslapen, net na de vakantie?

7.30 al op? Ik om 6.00 uur.
liep ik al buiten.

Bertus zei:
Zou ze niet lekker uitslapen, net na de vakantie?

7.30 al op? Ik om 6.00 uur.
liep ik al buiten.

Dat is wel vroeg als ik niet weg moet. Vind ik 7.30 vroeg genoeg.

Het klinkt alsof je water inderdaad zwaar vervuilt is. Heb je een enkelstaart goudvis of een sluierstaart goudvis? Sluierstaart goudvissen moeten minimaal 50 liter water per vis hebben, een enkel staart goudvis nog veel meer (zijn niet geschikt om in een aquarium te houden). Als je minder liters hebt dan is het heel moeilijk om de water waardes goed te houden. Sowieso is het noodzakelijk om elke week 50% van het water te verversen. Goudvissen zijn grote vervuilers en hebben daarom veel onderhoud nodig om de waterwaardes goed te houden.

Wat er in een dierenwinkel wordt geadviseerd verschilt nogal met de daadwerkelijke behoeftes van de vissen. Een sluierstaart heeft de volgende dingen wel minimaal nodig om op een gezonde manier in een aquarium gehouden te worden;

* Minimaal 50 liter per vis
* aquarium met een minimale lengte van 120 cm
* 1x per week minimaal 50% waterverversing
* Goede voeding (dus niet de standaard vlokken uit de dierenwinkel)

Ik ga mee met laura1990

Deze regels zijn zeker niet overdreven.
Zie hier een 120 cm aquarium van 300 liter met 4 sluierstaarten, waarvan de oudste 2 jaar is en de jongste 6 maanden oud.
9HqADFHakIABPL5VciB71GaI6zL5RJd7.jpeg

Ze heeft nog geen antwoord gegeven,toch?
Dan maar afwachten,wat ze zegt.

Toch altijd weer sneu, niet alleen voor de vissen natuurlijk, ook voor Zo� in deze..
Tuurlijk hebben we voor aanschaf van dieren onze eigen verantwoordelijkheid, om je in te lezen etc.. aan de andere kant begrijp ik wel dat de doorsnee consument ook vertrouwd op de dierenhandel, spijtig genoeg blijkt het veelal een wasse neus.
Sneu hoor..

Bedankt voor de reacties,

Ik heb de hele bak goed schoon gemaakt en alles ververst, ook nieuwe plantjes er in gedaan. De vis was nog erg sloom en bewoog maar af en toe. Nu hij weer in zijn eigen bak zit zwemt hij weer als normaal. Al lijkt hij wel drukker dan normaal, ook zwemt hij steeds tegen het glas, dit deed hij normaal nooit. De dierenwinkel zei gister om er nog geen nieuw visje bij te doen. Deze zou hoogst waarschijnlijk achter de zwakke aan gaan. Maar nu ik hem zo zie zwemmen, vind ik het zielig dat hij alleen is. We gaan sowieso vrijdag een nieuwe vis er bij halen maar ik twijfel over misschien eerder.

Het is trouwens geen sluierstaart, maar een gewone.

Vertel eerst eens even wat voor aquarium je hebt..
Een 'gewone'? Je bedoeld een gewone goudvis neem ik aan?
Realiseer je wel dat de gewone goudvis een vijvervis is he..
Er nog een vis bij doen omdat je het zielig vind om 'm alleen te zien 'kan' een hele foute keus zijn 😉
Met name dus afhankelijk van de grootte van je aquarium en je kennis mbt de verzorging van goudvissen, de goudvis is verre van een beginnersvis.

Hallo :z
Ten eerste; wat super goed dat je hier komt om info op te zoeken! :thumbs:
Helaas moeten ik je vertellen dat "normale "goudvissen minimaal een aquarium van 250cm nodig hebben om niet te vergroeien* (later in dit bericht meer hierover) "normale. Goudvissen worden dan ook 30-40cm en 20-30 jaar met goede verzorging.

*
In de winkel hebben ze je vast wijsgemaakt dat een goudvis naar de ruimte groeit die beschikbaar wordt gesteld 😉
Dat is NIET zo, goudvissen VERgroeien in een te kleine ruimte.
Goudvissen maken groeihormen aan, als er te weinig water aanwezig is, maken ze minder groeihormonen aan om zichzelf in leven te houden.
Dan groeien alleen de ogen,vinnen, en organen door.
Uiteindelijk worden de organe te groot voor het lichaam en sterft de vis.
Een pijnlijk proces dus.
Ik vindt het dan ook schandalig dat dierenwinkels zulke slechte voorlichting geven.

Wil je toch goudvissen, neem dan sluierstaarten, je kan dan een mooi groepje van 3 in een 120cm aquarium houden.
3-5x per dag kwaliteitsvoer als ze jong zijn, en 2-4x per dag als ze wat ouder en groter zijn.
1 keer per week 50% verversen is ook noodzakelijk.
Laat het aquarium ook altijd 3weken indraaien zonder vissen, dan kan de bacteriecultuur op gang komen.
Hopelijk heb je hier wat aan en kan je nog veel plezier beleven aan deze prachtige dieren!
En onthoud, alles wat ik zeg is goedbedoeld en vat het zeker niet als vijandig op 😉

Top advies ILoveAnimals! 😉

Ik heet Oscar h�, joh, Kim 😛 😀

ILoveAnimals zei:
Ik heet Oscar h�, joh, Kim 😛 😀

Tja, dat weet niet iedereen ILoveAnimals 😀 😉
Eh, :sorry: Oscar 🙂.

Sorry was het even vergeten op de vroege morgen :engel: :juggle:
(...zo vroeg was het niet maarja)

Miss-Poodle zei:
Sorry was het even vergeten op de vroege morgen :engel: :juggle:
(...zo vroeg was het niet maarja)

😀
Was maar grapje hoor, je mag me noemen zoals je wilt.
Betekent niet dat ik me bij elke naam aangesproken voel 😀

Volgens mij ben je niet echt begaan met het lot van jouw vissen. Als je zegt dat je ze al een half jaar hebt en je nu pas gaat opzoeken hoe je deze beesten eigenlijk moet houden is er toch iets goed mis met je.
Hopelijk krijg je hier de juiste antwoorden en is het nog niet te laat voor de arme schepsels.

Wel hard gesteld hoor. Is dat nodig?

Iemand die Google kent en gebruikt bvb en op de eerste site z'n info haalt:
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#newwi ... rium+kopen

Of je leest de info op de tweede site. En ook de derde site geeft niet de info die hier als normaal wordt beschouwd.

Of in de winkel info krijgt.

Dan zeggen dat iemand niet begaan is met z'n dieren?

Dont feed the troll.. Kijk maar naar blubfan zijn berichten 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan