Wat is er nieuw

Vis rechtstreeks behandelen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Khoppie
  • Startdatum Startdatum
K

Khoppie

Guest
Beste medeforumleden,

Ik heb op het moment een kegelvlekbarbeel rondzwemmen met een verwonding boven op zijn of haar rug. Het is gewoon een witte wond zonder dat er schimmel of iets dergelijks op zit.
Wel valt me op dat het langzaam steeds iets groter word dus ga ik uit van een bacteriele infectie. Ook omdat het groter word en niet langzaam verdwijnt.

Nu heb ik standaard Bactifec staan en dit bestrijd de meest voorkomende bacteriele infecties.
Nu staat er in de bijsluiter dat je de wond ook rechtstreeks kan/mag behandelen. Dit zou je dan moeten doen met gedistilleerd water en dan een verhouding maken van 1ml bactifec en 10ml gedestilleerd water. Dit dan langzaam op de wond laten druppelen en de vis vervolgens weer in het aquarium loslaten.
Zo voorkom je dat je alle vissen blootstelt aan deze behandeling en ook geen problemen met de bacterie cultuur in het filter.

Nu is alleen mijn vraag werkt dit ook??

Hoor het graag 🙂

Gr. Kevin
 
Ja,dat kan.
MAAR,bacterieel kan ook in heel de bak zitten.
Dus,beter de hele bak behandelen.
 
Hier had ik inderdaad niet over nagedacht.
Ik zie het tot nu toe nog maar bij 1 vis en de rest lijkt tot nu toe (nog) nergens last van te hebben en de vis zwemt er toch al zeker een week mee rond. Dacht ook eerst dat het een gewone verwonding was. Ik hield het wel elke dag in de gaten maar zocht er niks ernstigs achter behalve dat ik zag dat het wondje de laatste 2 dagen iets groter werd. Toen begon het alarm belletje wel te rinkelen. Ik heb al wel eens eerder vissen gehad met dezelfde soort wond als deze heeft maar die werden geleidelijk aan kleiner alleen dat doet deze dus niet.

Kan het ook niet als normale verwonding begonnen zijn en dat deze nu is gaan ontsteken of iets dergelijks?
Ik weet dat jullie normaal altijd een foto willen maar ga dat maar eens proberen met een kegelvlekbarbeel dus ga mezelf die ergernis maar besparen 😛 Zoveel foto's maken dat de camera bijna weer leeg is maar een goede ertussen ho maar 😛
Het is een witte wond (een soort van gaatje zeg maar) en die ziet er voor de rest niet slecht uit om het zo maar te noemen. Er zit geen schimmel op of felrode randen of iets van die aard.

De reden dat ik het liefste niet heel het aquarium behandel is gewoon simpelweg dat het niet goed is voor het aquairum en de vissen de nergens last van hebben. Daarom dacht ik dat deze rechtstreekse behandeling misschien een idee zou zijn.
Dan moet ik de vis alsnog wel uitvangen en hem/haar zolang in een kweeknetje houden omdat ik de vis anders om de 2 dagen uit moet zien te vangen. Leuke opgave met al dat hout en planten en een vis die binnen 2 seconden aan de andere kant van het aquairum zit 😛

Overigens eet de vis nog wel hoor en zwemt met de rest op, dus de vis oogt niet ziek.

Gr. Kevin
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan