Wat is er nieuw

vis sterfte

• Onderwerp starter Onderwerp starter jetje1981
  • Startdatum Startdatum
J

jetje1981

Guest
Hallo,

Sinds een jaar hebben wij een aquarium.
We begonnen met 30 liter alles ging prima steeds jonge visjes alle planten deden t goed en de vissen deden t ook goed.
Toen ineens die aquarium uit elkaar barste vissen op de grond alle vissen konden we redden. Met spoed moest er dus een aquarium weer komen dus mijn man heeft gelijk een nieuwe gekocht een 60 liter.
We hadden geen keus om deze eerst 4 weken te laten draaien zonder vissen.
Alles moest direct over gezet worden.
Alles ging goed de vissen deden t prima tot opeens na een maand de vissen dood gingen water testen nitriet was de oorzaak.
Na een tijdje was alles weer goed.
Paar maanden later weer vissen dood water testen en weer nitriet.
Dat is gelukkig allemaal weer goed.
Dus konden we rustig onze vissenbestand weer in orde maken.
Maar steeds als we denken het gaat goed gaan er vissen dood.
Zoal nieuwe of de oudere vissen.
S' middags zwemmen ze nog vrolijk rond en s' avonds liggen ze dood.
We hebben water laten testen alles is prima in de winkel staan ze voor een raadsel.
We hebben een abonnement bij de winkel op testers en vissen.
De makkelijkste vissen guppy's molly's gaan dood maar ook de dwerg gourami.
De temp in de bak is 24 graden. Planten doen t prima.
Wie kan ons helpen?

De hedendaagse guppen en goerami,s zijn niet "makkelijk"meer.
60cm is beperkt,filter inhoud.Water verversen etc etc zijn ook van belang.Meer info is gewenst.

WElkom Jet ,op het af.

Net als je nitriet hebt gaan de vissen dood.
Het filter begint zich dan te herstellen.
Dus koop je nieuwe vissen , met gevolg, filter krijgt het niet voor elkaar.
weer nirtiet.
Denk ik dat ,Of teveel vis, of het filter is te klein.

Heb je een foto van de bak ,en het filter?

Hoe ziet je visbestand er precies uit nu?
Wat is de maat van je bak? Is dit 60 liter bruto of netto?
Wat heb je voor filterpomp?
Hoe ga je daarmee om? Qua onderhoud verder..
Hoe ziet je verversingsschema eruit?
Wat geef je aan voeding? Hoeveel, hoe vaak?
Wat heb je voor bodem? Hoe onderhoud je dat?

Kun je eventueel een foto plaatsen van de bak?

jetje1981 zei:
We hebben water laten testen alles is prima in de winkel staan ze voor een raadsel.

Hoe prima zijn die waardes dan ???

En hoe wordt er getest ? Met stripjes of met druppels ?

Ze testen in de winkel met strips waar je alle waardes op ziet.

Er zat eerst een filter in toen we de bak kochten hadden t idee dat die t niet aan kon dus een andere gekocht die ze ons aanraden.
De bak word om de 2 wkn schoon gemaakt.
Filter mochten we niet schoon spoelen onder de kraan maar uit knijpen in t water wat je uit de aquarium had gehaald.

Voeding om de dag en niet veel ze hebben t zo op voordat t op de bodem valt.

Bodem fijne grind en daaronder zand (weet niet hoe dat heet) voor de planten.

De nitriet zat er de eerste maand in. Dus nu al een poos niet meer.
We kopen ook niet gelijk weer nieuwe vissen wachten paar weken en dan probeer je er weer 2 vissen bij te doen.

Vissen bestand:
1 zwaarddrager
2 guppy's
3 platy's
1 Molly
3 neon tetra s
3 zalmkopjes
3 garnaaltjes
1 kreeftje
2 algeneter

Waarom maak je die om de 2 weken schoon????
1/ 4 water verversen. Nooit alles.
Dan komt de bak nooit in balans.
Welk filter heb je erin?
En, beetje veel? in 60 cm?

Helaas zijn die strips over het algemeen niet erg nauwkeurig. Bovendien weten we nu nog steeds niet wat die waardes precies zijn. Zou je die ons kunnen vertellen ?? Om echt een goed en fatsoenlijk antwoord te kunnen geven moeten we die waardes echt wel weten

Beste jetje, welkom op het AquaForum,

Gelukkig heb je het beste voor met je vissen en daarvoor :petjeaf:

Ik merk dat er een hoop vragen op je zijn afgevuurd waar je niet gelijk het antwoord op weet en dat is je natuurlijk niet kwalijk te nemen.

"wij" gaan er vaak vanuit dat vragen snel worden ingevuld, maar ook daar heb je bepaalde ervaringen voor nodig welke je nog niet voldoen de beschikbaar hebt.

Om je goed te helpen moeten er toch bepaalde vragen worden ingevuld, zoals Kellemes al vroeg.

De test strips waar je het over had geven een waterwaarden aan welke een indicatie zijn en geen werkelijke waarden, als je ervaren bent geeft dit zeker een goede indicatie maar helaas zijn uit "onze" ervaringen dat dierenwinkels dit vaak fout interpreteren, jammer maar waar 😡

Beter zijn druppeltesters welke b.v. door Sera redelijk goedkoop zijn aan te schaffen en een realistischer indicatie geven (ff googelen}

Probeer de waterwaarden op te schrijven en door te geven alsmede een foto van je bak en het merk en type van je filter omdat we dan een totaalbeeld krijgen van de situatie en de experts welke we hier paraat hebben je volledig kunnen informeren om een gezond en aan de vissen aangepast advies te kunnen geven.

Het valt me op dat je het niet over algvorming in je bak hebt wat me eigenlijk verwonderd, daarom is een foto al zeer belangrijk omdat we dan wat beter kunnen "mee" kijken.

Vragen staat natuurlijk altijd vrij 😀

jetje1981 zei:
Er zat eerst een filter in toen we de bak kochten hadden t idee dat die t niet aan kon dus een andere gekocht die ze ons aanraden.
De bak word om de 2 wkn schoon gemaakt.
Wat is het precieze model filterpomp?
En wat zit daar voor filtermateriaal in?
Dat schoonmaken van de bak.. kun je stapsgewijs uitleggen hoe je dat doet?
En dus ook wat je aan waterverversingen doet..

Zou namelijk zomaar kunnen dat de problemen worden veroorzaakt door verkeerde keuzes in de omgang met dit aquarium, zou mooi zijn als we je kunnen helpen dit in de toekomst beter te doen 😉

De filterpomp is van Super Fish aquaflow 100
zitten van die zwarte korreltjes in de we eens in de zoveel tijd moeten verversen( is ons ook verteld)

Het schoonmaken van de bak.
Daar hebben we zo'n stofzuiger voor. Aquarium gaat dan ongeveer half leeg.
De filter maken we schoon in het water wat vd aquarium uit komt. Is ons gezegt niet onder de kraan.
Evt dode bladeren halen we weg.
Dan komt er nieuw lauw water erin 1 dopje easy life conditioner tonic.

We hebben niet echt alg erin.

De waardes zal ik in de dierenwinkel even moeten vragen zij houden een map bij met de waardes van ons aquarium.

Filter is niet toereikend, zou nu insteken op een betere filterpomp, idealiter extern waar je meer en ook gevarieerd filtermedium in kunt plaatsen.
Zelf heb ik op een 54 liter (bruto) een Eheim 2213 externe filter.. 3 liter pot (zijn vele andere opties trouwens), en met minder belasting dan in jouw bak.

Een leuke geschikte (interne) pomp zou deze kunnen zijn bv..
http://www.aquaplantsonline.nl/p/6485/aquael-turbo-filter-500/

Edit: Als je een beetje budget hebt dan zou ik toch gaan voor een externe, nieuw of tweedehands, MarktPlaats.

Het eerste waar ik aan dacht is teveel vis in zo'n klein bakje.

We zijn weer paar weekjes verder. We dachten we gaan minder vaak de bak verschonen. Dat heeft nu 3 weken gezeten en is dus ververst vandaag.
In het weekend zei ik tegen mijn man we hebben de hele week nog geen dode vis gehad. Helemaal blij. De volgende ochtend ja hoor dreef een dode vis boven.
Vandaag lag er een dode platy die had ik al heel lang vanaf de eerste bak. Nu gaat er nog 1 vis dood gourami.
Dus ik heb te hard geschreeuwt. En baal er zo ontzettend van.
Morgen maar weer water laten testen in de winkel. dan zal ik de waardes hier neerzetten.
Ik zal proberen een foto neer te zetten als t lukt.

Zolang er geen groter filter op staat , blijf je dit houden.

Ik heb ook een Super Fish aquaflow 100.. Mar wel als bij filter.
Sponsje met kool erin ,wat je steeds schoonmaak werkt niet.

Je valt steeds terug naar nitriet.
en,gaan er vissen dood, stopt het ineens.

Denk je, zo, het is over.
Nieuwe vissen erin, weer dood.

Daarom ,neem een groter filter, met materiaal dat het blijft doen.

Bertus: goed gesproken...sta er volledig achter.

Te veel vissen in je bak is veel minder erg dan een te klein filter dat steeds schoongemaakt moet worden. Minimaal, maar dan ook echt minimaal zou een filter moeten zijn met een capaciteit van 160 liter/uur. Maar groter zou beter zijn. Als je bang bent voor een te grote stroming mag je het filter best knijpen (uitstroomzijde). Daarnaast regelmatige water verversing (ca. 25%/week).

Een nieuw filter komt er nu ook in.
Externe filter zien we niet zitten waar moet die staan zeg maar.
Welke interne moeten we dan hebben.

Er zitten trouwens geen nieuwe vissen meer in. Anders blijf ik bezig

Zap zei:
Bertus: goed gesproken...sta er volledig achter.

Te veel vissen in je bak is veel minder erg dan een te klein filter dat steeds schoongemaakt moet worden. Minimaal, maar dan ook echt minimaal zou een filter moeten zijn met een capaciteit van 160 liter/uur. Maar groter zou beter zijn. Als je bang bent voor een te grote stroming mag je het filter best knijpen (uitstroomzijde). Daarnaast regelmatige water verversing (ca. 25%/week).

Het gaat erom wat erin zit.
Siporax, schuim en watten.
Daar draait hij dan goed op.

Aquarium filter, het verschil tussen leven en dood - Aquariumfans

Het aquarium filter is een onmisbare unit in je aquaria. Zonder filter weinig leven en veel algen. Maar welke aquarium filter past nou bij jouw aquarium?
www.aquariumfans.nl/aquarium-filter -

Wat je kunt doen is een hoekfilter bij plaatsen, die je minder schoonmaakt.
raakt verzadigd van bakterie.

Filtering - Dennerle

Het nano-hoekfilter is krachtig met een pompcapaciteit van 150 l/uur. Daarbij loopt de pomp zo rustig en stil dat hij praktisch niet te horen is. En ook het ...
www.dennerle.eu/global/index.php?option=com...

De middelste.

Das een goeie....die discussie wordt volgens mij al eeuwen gevoerd....
Voor mij...indien mogelijk een trikle-filter...maar nu ben ik een groot voorstander van biologen (welke dan ook);

Voor een kleine bak zou ik het niet te moeilijk maken....ik gebruik (vaak tijdelijk) bij kleinere bakken (die zijn vaak tijdelijk bij mij) simpele watervalfiltertjes...wil je veel stroming 1 grote....wil je het rustiger...meerdere kleintjes met verschillende medium.

Vandaag bij een aquarium winkel geweest. Probleem uitgelegd
We hebben toch een externe gekocht een JBL CristalProfi e401.
We hopen dat we nu meer plezier zullen hebben van de aquarium.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan