Wat is er nieuw

Vis voor in bovenlaag voor bij Sumatraantjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mark1979
  • Startdatum Startdatum
M

Mark1979

Guest
Hoi Aquarianen,
Zoals de titel al aangeeft zoek ik een vis voor de bovenste waterlaag voor bij Sumatraantjes.

Bak wort opnieuw opgestart. Maten 175 bij 70 bij 70. Wil een grote groep Sumatraantjes in gaan houden als hoofdgroep stuk of 30 tot 40.

Wie weet er wat leuke vissoorten?

Sumatraan als in Puntigrus tetrazona? in een bak van pak m beet 800L? geweldig!
denk haast dat je er nog wel wat meer dan 40stuks kan plaatsen, schijnen het goed te doen in gigantische scholen!

maar deze zullen inderdaad meer midden/onder bevinden... dus de bovenlaag is je beste keus.
al aan een danio soortje gedacht?

Sorry TS ik heb geen advies voor een vis maar wilde even reageren op Richard. Maar misschien vind je het zelf ook mooi 🙂

Sumatraan als in Puntigrus tetrazona? in een bak van pak m beet 800L? geweldig!
denk haast dat je er nog wel wat meer dan 40stuks kan plaatsen, schijnen het goed te doen in gigantische scholen!

maar deze zullen inderdaad meer midden/onder bevinden... dus de bovenlaag is je beste keus.
al aan een danio soortje gedacht?
Voor de kleine kans dat je Cory z'n bak (van Aquarium Co-op) nooit heb gezien even dit filmpje.

Die bak van aquarium Coop inderdaad gezien.
Erg gaaf!

Aan hoeveel Sumatraantjes zit jij te denken Richard?
Verdere bezetting wordt:
Siamese algen eters in een klein groepje.
Roodstaart labeo ( voor mijn zoontje)
Botios Striata stuk of 10
En groepje kuhli's (voor mijn dochter)

Alleen de bovenste waterlaag ben ik niet uit.
Denk nu aan:
Halfsnsvelbekjes of Aplocheilus lineatus

Nouja laat ik het zo zeggen: (ook even afhankelijk van de gebruikte filtering) maar je kan m.i. makkelijk 100stuks plaatsen.

dat wil wel zeggen: je moet wel een mooie verhouding houden.
1 vuurstaart labeo valt in het niets als er 100 Puntigrus tetrazona in de bak zitten, dus wellicht is het beter om de verhoudingen wat te verleggen (de kleine groepjes vissen groter maken).

tof idee zo'n grote groep sumatranen, zijn prachtige visjes met leuk gedrag in een school. zelf heb ik in mijn 160 cm een stuk of 15 zitten. ik heb in de bovenlaag een harem diamant goerami's , ook mooie vissen!

Geweldig zoveel sumatranen, alleen gaat er geen Labeo bicolor of frenatus bij zetten !!!
De labeo is erg teritoriaal en zal achter de Sumatranen aan gaan en ze continu gaan opjagen deze twee soorten zijn echt water en vuur met elkaar.

Welke vissen die wel bij Sumatranen passen zijn snelle vissen die ook levendig zijn omdat sumatranen bekent staan om graag andere vissoorten te pesten.
Danio's zijn snel en wendbaar deze laten ze wel met rust omdat ze te snel zijn, platy's gaan ook goed samen en als bodem bewoners corydoras al komen ze uit een andere biotoop dan de Sumatraan is het ook mooi om een school corydoras bij te zetten die de bodem wat opruimen en schoon houden.

Hou er wel rekening dat Sumatranen van vers water houd en regematig water verversing nodig is dus minimaal 1x per week 30%, als ze zich niet fijn voelen door oud water dan gaan de kleuren vervagen op de vinnen..met name zuurstof rijk water zijn ze gek op.
Nitraat zijn ze gevoelig voor dus hoger als 40ppm vinden ze niet prettig omdat de vis uit langzaam stromende beekjes en rivieren komen en echte rovers en jagers zijn.
Voer ze niet teveel rode muggenlarve ze kunnen door de kleine bek hier in stikken ! geef ze wat kleiner spul zwarte muggenlarve en artemia.
Als je ze goed verzorgd dan heb je een geweldig veel plezier aan hun gedrag en levendigheid en zeker in een grote school !

Dank voor de info en de tips ?

Iemand ervaring met Sumatraantjes en roodvin half snavelbekjes? Erg mooi visje ben benieuwd of ze goed samen gaan.

Dank voor de info en de tips ?

Iemand ervaring met Sumatraantjes en roodvin half snavelbekjes? Erg mooi visje ben benieuwd of ze goed samen gaan.
Ik heb een stuk of 7/8 halfsnavelbekkies in mn bak en die bemoeien zich totaal niet met de rest. Ze staan heel erg op zichzelf.
Onderling kunnen ze wel tekeer gaan maar dat maakt ze ook weer zo interesant.

Met sumatranen heb ik in het verleden niet zulke goede resultaten. Vinnenbijters.

Daarom heb ik sinds die tijd ipv hun 5 streep barbelen. Ze lijken erop, veel vriendelijker en ze schoolen ook geweldig.

Sumatramen en halfsnavels lijkt me wel te kunnen qua gedrag.

We hebben het hier wel over een bak van 175x70x70!
En dat vinnen bijten? met hoeveel soortgenoten zaten ze in welk formaat aquarium?
Overal lees je terug dat ze het veel beter doen in een flinke school! en liefst niet te warm.

Zo neem me niet kwalijk. Ja prima wat jij zegt 👍

ik bedoelde het niet slecht hoor mocht het zo overkomen :))

Er zijn nogal wat vooroordelen over sumatranen, maar 9/10 keer komt dit omdat men (zeker in vroegere jaren) deze vissen volkomen verkeerd huisvesten.
dus afgaan op zulke ervaringen is irrelevant.

te krap behuisd, te weinig soortgenoten & te warm zijn alle factoren die deze vissen de naam geven die ze hebben.
geef ze de ruimte, geef ze flink wat soortgenoten & houd ze lekker koel en dan is het een wereld van verschil.

Iedereen dank voor de input.

Ik denk dat ik voor het volgende bestand ga, ik reken met netto 600 liter water ( na aftrek zand hout, droogkamer etc.):
Sumatraantjes 50 tot 60 stuks
Kuhli's 20 tot 25 stuks
Boris Strista 15 tot 20
Siamese algen eters 5 tot 7
Roodvin halfsnsvelbekjes 15 tot 20
Roodstaart labeo

Wat is dan beter de mindere of meerdere aantallen?

Bijgevoegd foto van de bak van vorige week. Staat nu leeg voor aanstaande verhuizing.
IMG_20200520_183051839.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan