Visbestand 100cm (240L)


ricosiano

Well-known member
Lid geworden
21 september 2020
Berichten
260
Leeftijd
35
Hoi, Ik heb een aantal weken geleden al eens een topic aangemaakt voor een rio180, maar aangezien het een ander aquarium is geworden en ik me meer heb verdiept in een potentieel visbestand heb ik besloten een nieuw topic te openen.

Het is een 100cm, 240L aquarium met als bodem filterzand. Bak draait inmiddels 17 dagen en ondanks dat de waterwaardes nog niet goed zijn, komen we in de buurt. Ik hoop dan ook over ongeveer een week de eerste vissen te introduceren.

Goed, dan nu het visbestand, wij zaten te denken aan:

Corydoras Paleatus (10 stuks)
Zwarte Fantoomzalmen (10-15 stuks)
Klein L-nummer, moet ik me nog in verdiepen (tips welkom)
Wat garnalen, ook nog in te verdiepen (tips welkom)

Wat zou hier nog bij kunnen?

Odessa Barbeel (of andere barbeelsoort)?
Endler guppen (alleen mannen)?

Ik ga eerlijk zijn, ik wou echt heel graag een dwergcichlide koppel/harem hierbij, maar er is me nu meerdere malen aangeraden dat niet i.c.m. de cory's te doen. Maar nu is de vraag dus wat dan wel.

Alvast bedankt voor de hulp!
 
En gaven ze ook aan waarom niet? Ze zijn wat territoriaal tijdens nestjes maar snap niet waarom ze iets tegen Cory’s zouden doen... heb alleen ervaring met Antennebaarsjes hoor, vandaar de interesse!
 
En gaven ze ook aan waarom niet? Ze zijn wat territoriaal tijdens nestjes maar snap niet waarom ze iets tegen Cory’s zouden doen... heb alleen ervaring met Antennebaarsjes hoor, vandaar de interesse!
Hoi Norion, de berichten waren nogal wisselvallend, maar het ging eigenlijk vooral om de Cory's. Dat zijn nogal horken die geen rekening houden met het territorium van de Apistogramma's (bijv). En aangezien ze beide in de onderste laag/bodem zitten kon dat nogal problemen opleveren. Omdat de Cory's een pantser hebben zouden de Apisto's ze gaan aanvallen op de ogen.

Wat is jouw ervaring met antennebaarsjes en cory's? Want die zouden zeker mijn interesse hebben als alternatief voor de Apisto's.
 
Ik zou geen tweede school vissen nemen dat gaat rommelig ogen en fantoomzalmen zijn juist hele statige vissen die pas tot hun recht komen zonder andere druktemakers om zich heen, dan kun je beter de school fantoomzalmen naar 15 doen.

Qua L-nummers is de keuze reuze, bedenk wel dat het nachtdieren zijn en je hem/haar zelden tot nooit zal zien. Over het algemeen is de ancistrus een uitzondering hierop, zelf ben ik groot fan van de longfinvariant en die heb je in 3 kleurtjes: blond, rood en wildkleur

Qua koppeltje wat je erbij kan doen kun je ook anders denken en een groep waaierhandgarnalen erin doen (is een groepsdier die zich prettig voelen in een groep van minimaal 10 stuks) Rib uit je lijf die 10, maar erg mooi
 
Momenteel heb ik geen Cory’s met mijn Baarsjes zitten. Wel een hele lompe Siamese algeneter die dan weer langs waait en weggejaagd word haha! Maar mijn antenneman bijt vrijwel nooit. Hij doet vooral erg stoer en wat wild bij eitjes/jonkies.
In mijn vorige bak (54 liter) had ik wel een paartje zitten met Cory’s maar toen had ik nooit nestjes (was nog jong en wist weinig van waardes af). De corydorassen deden vooral hun eigen ding.
Mocht je de eitjes voor uitkomen weghalen dan denk ik dat de meeste agressie daarmee voorbij is. Ze worden pas echt fel wanneer de eitjes uitkomen en de broedzorg begint. Maar goed, ik heb nu geen Cory’s met Antennebaarsjes zitten dus vraag vooral anderen die het wel hebben. Maar sommige agressie word wel wat overdreven vind ik soms. Moordlustige neons, bettas die enkel vis eten, garnalen die babies vangen. Kan! Maar mijn ervaringen zijn anders. Misschien omdat ik veel planten en verstopplaatsen heb? Don’t know! Ben iig dol blij met mijn Baarsjes. Ze zijn echt my favorites. Mocht je een back up plan hebben (een aparte 50 liter voor een paartje antennebaarsjes) dan kan je het wellicht proberen! Gaat het niet dan doe je ze apart.

Succes met de vele keuzes!!
 
Goed verwoord Norion

Een schooltje Phantoompjes gedraagd zich inderdaad nogal voornaam, beetje nuffig uit de hoogte.. lol
Ik vind het ondergewaardeerde visjes, die helaas vaak in te kleine soms zelfs met 2 geplaatst worden en dan zijn ze heel timide

Veel van de mythen en legendes over de aard van vissoorten komen uit de koker van horen zeggen..
In principe kun je daar heel kort over zijn, vissen zijn net als alle dieren afhankelijk van proteïnen, dus als er al es een lichaampje voorbij drijft dan blijft even knabbelen een buitenkansje

En ja waaierhandjes zijn prachtig de leukste garnaal die er bij zit, alleen jammer dat ze zo duur zijn
 
Laatst bewerkt:
Ik zou geen tweede school vissen nemen dat gaat rommelig ogen en fantoomzalmen zijn juist hele statige vissen die pas tot hun recht komen zonder andere druktemakers om zich heen, dan kun je beter de school fantoomzalmen naar 15 doen.

Qua L-nummers is de keuze reuze, bedenk wel dat het nachtdieren zijn en je hem/haar zelden tot nooit zal zien. Over het algemeen is de ancistrus een uitzondering hierop, zelf ben ik groot fan van de longfinvariant en die heb je in 3 kleurtjes: blond, rood en wildkleur

Qua koppeltje wat je erbij kan doen kun je ook anders denken en een groep waaierhandgarnalen erin doen (is een groepsdier die zich prettig voelen in een groep van minimaal 10 stuks) Rib uit je lijf die 10, maar erg mooi
Hoi Nicolien, wederom bedankt voor jouw reactie op een bericht van mij. Ten eerste zal je blij zijn om te horen dat we het caviaar in de 100L bak hebben vervangen door filterzand.

Die waaierhandgarnalen zijn inderdaad erg mooi, maar kan ik er daarvan echt 10 kwijt naast de cory's en fantoomzalmen? En daar zijn toch ook verschillende soorten en maten van?

Mijn voorkeur zou nog steeds uitgaan naar 1 cory soort, de fantoomzalmpjes, een koppeltje dwergcichlides, een L-nummer/Ancistrus en wat garnalen (bijvoorbeeld Japonica's). Maar als de cichlides echt niet kunnen zijn de waaierhanden wel een goed idee.
 
Momenteel heb ik geen Cory’s met mijn Baarsjes zitten. Wel een hele lompe Siamese algeneter die dan weer langs waait en weggejaagd word haha! Maar mijn antenneman bijt vrijwel nooit. Hij doet vooral erg stoer en wat wild bij eitjes/jonkies.
In mijn vorige bak (54 liter) had ik wel een paartje zitten met Cory’s maar toen had ik nooit nestjes (was nog jong en wist weinig van waardes af). De corydorassen deden vooral hun eigen ding.
Mocht je de eitjes voor uitkomen weghalen dan denk ik dat de meeste agressie daarmee voorbij is. Ze worden pas echt fel wanneer de eitjes uitkomen en de broedzorg begint. Maar goed, ik heb nu geen Cory’s met Antennebaarsjes zitten dus vraag vooral anderen die het wel hebben. Maar sommige agressie word wel wat overdreven vind ik soms. Moordlustige neons, bettas die enkel vis eten, garnalen die babies vangen. Kan! Maar mijn ervaringen zijn anders. Misschien omdat ik veel planten en verstopplaatsen heb? Don’t know! Ben iig dol blij met mijn Baarsjes. Ze zijn echt my favorites. Mocht je een back up plan hebben (een aparte 50 liter voor een paartje antennebaarsjes) dan kan je het wellicht proberen! Gaat het niet dan doe je ze apart.

Succes met de vele keuzes!!
Hmm.. dat is opzich wel een goed idee. Ga ik eens over nadenken. Stel dat ze apart moeten, kan je ze dan ook echt met z'n 2en als enige vissen houden? Met wellicht wat grotere garnalen bijvoorbeeld?
 
P1040278.JPG
P1040141.JPG
P1040197.JPG


Boven een gewone waaierhand
Midden een XXL was 17 cm
En ze hebben nog gevoel voor humor ook
P1040144.JPG
 
Die Antennebaarsjes van mij geven niks om anderen, Zijn alleen met elkaar bezig. Maar wat bijvisjes erbij en wat garnalen kan prima hoor, mocht het niet lukken in de grote bak. Ze lusten wel graag garnalen dus zorg voor verstopplekken.
maar goed, Als ze lekker in de grote bak kunnen, is dat natuurlijk fijner.
ben nog steeds geïnteresseerd in andere hun mening, wie heeft er momenteel Baarsjes met Cory’s? En wie heeft het gehad en ze uit elkaar moeten halen?
 
Daar ben ik inderdaad erg blij om dat je een zandbodem hebt, daar gaan je corydorasjes veel plezier van beleven.

Ja 10 waaierhandgarnalen kan prima in je bak, ze zitten door de hele bak heen en niet alleen op de bodem, zou dan wel een scape maken waarbij ze dus ook wat halverwege kunnen zitten dus dat je een stuk hout niet neerlegt maar half overeind zet bijv. Maar andere garnalensoorten kunnen uiteraard ook, alleen de kans dat die opgevroten worden door je zalmen en corydoras is vrij groot
 
Daar ben ik inderdaad erg blij om dat je een zandbodem hebt, daar gaan je corydorasjes veel plezier van beleven.

Ja 10 waaierhandgarnalen kan prima in je bak, ze zitten door de hele bak heen en niet alleen op de bodem, zou dan wel een scape maken waarbij ze dus ook wat halverwege kunnen zitten dus dat je een stuk hout niet neerlegt maar half overeind zet bijv. Maar andere garnalensoorten kunnen uiteraard ook, alleen de kans dat die opgevroten worden door je zalmen en corydoras is vrij groot
En maakt het dan nog uit of het Afrikaanse of Aziatische zijn? Ik vind die Afrikaanse vooral heel mooi.
 
Maar waarom geen apisto erbij? Kan toch makkelijk. De ramirezies is moeilijk aan goede kwaliteit te komen maar een apistogrammakoppel of harem moet kunnen.
 
Maar waarom geen apisto erbij? Kan toch makkelijk. De ramirezies is moeilijk aan goede kwaliteit te komen maar een apistogrammakoppel of harem moet kunnen.
De berichten hierover zijn nogal tegenstrijdig. De een zegt kan makkelijk, de ander zegt ze vallen je Cory's aan in broedtijd.. Ik weet het niet zo goed meer. Mijn vk ging in basis uit naar een Apistogramma cacatuoides of Macmasteri.
 
Ik zou het aandurven ;). En van een keer een tik krijgen die cory's niet meteen iets van hoor :) Als iedereen maar een rustig plekje kan vinden waar ze zich terug kunnen trekken.
 

Terug
Bovenaan