visbestand 100x50x50


A

Andrea82

Guest
Hoi!

Jullie krijgen deze vragen waarschijnlijk dagelijks...mijn excuses voor de herhaling.
Ik wil een tropisch aquarium in gaan richten en heb hiervoor het een en ander opgezocht qua vissen. Nu spreken verschillende bronnen elkaar vreselijk tegen qua formaat bak, hoe groot of gevoelig de vis is, en of ze met andere soorten goed samen kunnen. Onderstaande vissen zou ik graag in de bak willen, misschien kunnen jullie hier iets over zeggen.
LET OP: dit is een lijst van de vissen die ik leuk vind, niet alle vissen die ik ook daadwerkelijk in de bak wil hebben, daarvoor zijn het er veel te veel. Ook wil ik de vissen houden zoals ze het het best doen, in schooltjes, in koppels, of solitair. De bijlzalm bijvoorbeeld in een groepje van 7, de kersenbuikcichlides in een koppel enz. Ik heb geprobeerd om vissen bij elkaar te zoeken die qua temperatuur en PH in dezelfde richting zitten, maar dit is op basis van de informatie die ik tot nu toe gevonden heb. De soorten die ik echt graag zou willen zijn de Melanotaenia, de Kersenbuikjes en de Chlamydogobius erebius. Alvast heel erg bedankt voor de reacties en tips! :)

Gasteropelecus levis (Bijlzalm)
Colisa lalia (dwerg gourami)
Melanotaenia (regenboogzalmen)-praecox
Hemigrammus bleheri (roodkopzalm)
Pelvicachromis pulcher (Kersenbuikcichlide)
Xiphophorus hellerii (zwaarddrager Green)
Mycrogeophagus ramirez (antennebaarsje)
Corydoras Paleatus
Rineloricaria sp. Red
Chlamydogobius erebius
Badis bengalensis

Edit:
Ik zou ook graag willen weten of ik bij deze vissen garnalen kan houden. Ik heb in het verleden crystal reds gehad, die vond ik erg leuk, maar die blijven wel vrij klein en zijn een mooi hapje voor sommige vissen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kersenbuik, Basis bengalus en Ramirezi zou ik niet samen doen. Maak daar een keuze.
 
En Kersenbuiken kweken nogal makkelijk, dus opletten dat je die nadien kwijt geraakt.
 
Chlamydogobius eremius, en Xiphophorus zijn hardwater vissen, ze doen het slecht in zacht water met een pH onder de 7.
De Melanotaenia preacox en Pelvicachromis verdragen wat bredere waterwaarden zolang het maar niet te extreem wordt.
De andere vissen hebben allemaal het liefst zachter water. (in meer of mindere mate)

De Badis bengalensis, of eigenlijk Dario Dario houd van koel water, rond de 20 graden. dat past niet zo goed bij de rest, bovendien is het een timide visje dat niet geschikt is voor gezelschapsaquaria.

Dwerggouramis (Trichogaster lalius tegenwoordig) dragen in 99% van de gevallen een iridovirus bij zich, ze worden vaak snel ziek en niet oud in het aquarium. Blijven prachtige vissen maar valt vaak weinig of toch kort plezier aan te beleven.

Pelvicachromis pulcher zijn leuke gemakkelijke vissen, maar krijgen heel veel jongen. die ze goed verdedigen en daardoor moeilijk te combineren met andere vissen en zeker met bodembewoners. de combinatie met Chlamydogobius zou ik niet doen. je kunt er een schooltje bijhouden maar de kersenbuiken zullen als ze jongen hebben een groot deel van de bak opeisen en je zult regelmatig visjes weg moeten doen. ze vermeerderen zich erg snel.

De combinatie van Chlamydogobius en Melanotaenia is prima te doen, gaan kwa waterwaarden en gedrag goed samen. zwaarddragers kunnen daar ook prima bij.

de bijlzalmen met de antennebaarsjes en de rineloricaria gaan ook prima. zo zijn er nog wel wat combinaties mogelijk.

Beperk je tot 3 of max 4 soorten,
 
Een paar leuke combinaties:

Melanotaenia praecox
Corydoras paleatus
Rineloricaria sp. Red.

---‐------

Trichogaster (Colisa) labiosa (lijkt op lalia maar een stuk gezonder)
Rineloricaria sp. Red
Corydoras paleatus
Een andere tetra die iets minder druk is dan Hemigrammus bleheri.

-‐--------
Mikrogeophagus ramirezi (of een Apistogramma soort bv.)
Hemigrammus bleheri
Rineloricaria sp. Red
Eventueel ook een groepje bijlzamen. De soort die je noemt is leuk en kan maar Carnegiella strigata is vaker beschikbaar en ook wel leuk.

Dit bestand moet ivm. de ramirezis wel in zacht water worden gehouden. Kun je dat niet voorzien zou ik voor bv. Apistogramma agassizii of cacatuoides gaan, qua gedrag zijn ze vergelijkbaar en ook heel kleurrijk naar kunnen meestal wel op kraanwater.
 
Chlamydogobius eremius, en Xiphophorus zijn hardwater vissen, ze doen het slecht in zacht water met een pH onder de 7.
De Melanotaenia preacox en Pelvicachromis verdragen wat bredere waterwaarden zolang het maar niet te extreem wordt.
De andere vissen hebben allemaal het liefst zachter water. (in meer of mindere mate)

De Badis bengalensis, of eigenlijk Dario Dario houd van koel water, rond de 20 graden. dat past niet zo goed bij de rest, bovendien is het een timide visje dat niet geschikt is voor gezelschapsaquaria.

Dwerggouramis (Trichogaster lalius tegenwoordig) dragen in 99% van de gevallen een iridovirus bij zich, ze worden vaak snel ziek en niet oud in het aquarium. Blijven prachtige vissen maar valt vaak weinig of toch kort plezier aan te beleven.

Pelvicachromis pulcher zijn leuke gemakkelijke vissen, maar krijgen heel veel jongen. die ze goed verdedigen en daardoor moeilijk te combineren met andere vissen en zeker met bodembewoners. de combinatie met Chlamydogobius zou ik niet doen. je kunt er een schooltje bijhouden maar de kersenbuiken zullen als ze jongen hebben een groot deel van de bak opeisen en je zult regelmatig visjes weg moeten doen. ze vermeerderen zich erg snel.

De combinatie van Chlamydogobius en Melanotaenia is prima te doen, gaan kwa waterwaarden en gedrag goed samen. zwaarddragers kunnen daar ook prima bij.

de bijlzalmen met de antennebaarsjes en de rineloricaria gaan ook prima. zo zijn er nog wel wat combinaties mogelijk.

Beperk je tot 3 of max 4 soorten,
De combinatie van Chlamydogobius, Melanotaenia en zwaarddragers spreekt me wel aan, alleen vraag ik me af of ik dan ook vissen heb voor de bovenste laag water?
Een paar leuke combinaties:

Melanotaenia praecox
Corydoras paleatus
Rineloricaria sp. Red.

---‐------

Trichogaster (Colisa) labiosa (lijkt op lalia maar een stuk gezonder)
Rineloricaria sp. Red
Corydoras paleatus
Een andere tetra die iets minder druk is dan Hemigrammus bleheri.

-‐--------
Mikrogeophagus ramirezi (of een Apistogramma soort bv.)
Hemigrammus bleheri
Rineloricaria sp. Red
Eventueel ook een groepje bijlzamen. De soort die je noemt is leuk en kan maar Carnegiella strigata is vaker beschikbaar en ook wel leuk.

Dit bestand moet ivm. de ramirezis wel in zacht water worden gehouden. Kun je dat niet voorzien zou ik voor bv. Apistogramma agassizii of cacatuoides gaan, qua gedrag zijn ze vergelijkbaar en ook heel kleurrijk naar kunnen meestal wel op kraanwater.
Ik vind de Trichogaster labiosa ook wel heel komisch! Zou die samen kunnen met de Melanotaenia en Chlamydogobius, of is het water dan te hard, of zwemmen de Melanotaenia en Trichogaster elkaar in de weg?
 
@MaestroCygni, is de zwarte tetra rustig genoeg voor de combinatie die je boven noemde?
 

Terug
Bovenaan