Visbestand 200l gezelschapsaquarium


K

Kevinkoelewijn

Guest
Goedemiddag, ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Kevin woon in Bunschoten Spakenburg en ben nieuw hier op dit forum. Ik heb een aquarium van 200l (100/40/50) met een jbl filter de 902 (90-300liter). Dit aquarium heb ik inmiddels een jaar en ik was erg benieuwd wat de mening is over mijn visbestand, of dit bijvoorbeeld te veel is of dat er verkeerde combinaties zijn. Dit wil ik graag weten om sterfte te voorkomen. Mijn licht heb ik ongeveer 8/9 uur per dag aan dit in de vorm van 2 tl lampen. Mijn water is 24.5 graden.

Mijn visbestand is als volgt:


6 koperzalmen (5 vrouw 1 man)

8 platy's (5 vrouw 3 man)

4 synodontis petticola (erg klein nog)

4 blauwe waaierhand garnalen

1 paar dwerg gourami

1 paar pauw oog grondels

1 paar apistogramma panduro

4 swellia lineolata

2 mannelijke guppen (van mijn kleine neefje gehad vandaar maar 2)


Wat zijn jullie op en aanmerkingen op dit visbestand? Aangezien ik de hobby zelf nog niet lang doe ben ik erg benieuwd wat de experts er van vinden.
 
swellia lineolata houden van een harde stroming en wat kouder water
koperzalmen hebben liever een groepje van 10 of meer en een wat warmere temperatuur
synodontis petticola houden van wat harder water
 
Ooh oké, fijn om verbeter te horen. Dus de combinatie tussen swellia en koperzalmen is niet helemaal juist. De swellia heb ik al wel zeker 8 maanden zijn allemaal gegroeid en alle nog erg mooi. Dus kan ik mijn temperatuur zo laten staan of moet hij omhoog of naar beneden?

Als ik de groep koperzalmen uitbreid naar 10 is mijn aquarium dan niet te vol of is dat geen enkel probleem?
 
weet je de waterwaardes van de bak?

de combinaties zijn niet allemaal even lekker. zeker in de zin van temperatuur.

swellia, platy's en de panduro's houd je liefst koeler.
swellia's vinden snel stromend water fijn, iets wat panduro's niet waarderen. deze vissen kom je dan doorgaans ook in hillstream bakken tegen.

overbevolkt zou ik de bak niet noemen, maar de combinaties hadden wat beter gekund.
uiteraard aan jou of je wel of niet iets wilt doen met de adviezen :)
 
Vorige week donderdag mijn water getest in de winkel en de waardes waren goed zei de meneer in de winkel. Heb alleen geen specifieke waarde gekregen of gevraagd, dit zal ik de volgende keer zeker doen.

Ik wil graag advies daarom dat ik mezelf heb aangemeld op het forum.

Dus eigenlijk als de koperzalm weg zou zijn zou mijn water temperatuur omlaag kunnen. Als ik het goed begrijp is dat beter voor de rest?

Hoe kan het dat het nu al zo'n tijd goed gaat eigenlijk, dit terwijl dit dus blijkbaar niet de ideale omstandigheden zijn voor mijn vissen
 
Vorige week donderdag mijn water getest in de winkel en de waardes waren goed zei de meneer in de winkel. Heb alleen geen specifieke waarde gekregen of gevraagd, dit zal ik de volgende keer zeker doen
Goed is heel ruim, de eni vis wil bijv. een ph van 4 en de ander een ph van 8, terwijl de winkel zegt dat de ph van 7 goed is...

Colombo heeft een testkoffer voor drie tientjes, dan heb je alle belangrijke druppeltesten. Je hebt ook teststripjes, maar die zijn minder nauwkeurig dan de druppels;)
Hoe kan het dat het nu al zo'n tijd goed gaat eigenlijk, dit terwijl dit dus blijkbaar niet de ideale omstandigheden zijn voor mijn vissen
Of het wel goed gaat, os noet zo makkelijk te zeggen. Het kan ook zijn dat de vis gewoon minder oud word, of ander gedrag laat zien ofzo.;)
 
Hartstikke bedankt allemaal voor de tips, de testkit ga ik meteen bestellen.

De strips heb ik al alleen die vind ik nogal lastig af te lezen hoeveel het nou precies is. Mijn ph zit Ongeveer tussen 5 en 8 meer kan ik er ook niet van maken op de strip. Dus vandaar dat ik de test kit haal.

Nog even over de temperatuur wat is jullie conclusie lager zetten en de koperZalm er dus uit?
 
Dwerg hoerami's en Synodontis willen ook niet te koud, dus dan zouden ook die weg moeten.

aan de andere kant: je kan de vissen weg doen, maar je weet nooit of ze dan terecht komen in een bak die wel "optimaal" voor ze is.

.... lastig he :D
 
Pfff nogal ja, dacht dat ik best een goed bestand had. Vooral omdat ik bij Elke aankoop mijn temperatuur heb gezegd en welke vissen ik er al in heb dus schrik er een beetje van
 
Pfff nogal ja, dacht dat ik best een goed bestand had. Vooral omdat ik bij Elke aankoop mijn temperatuur heb gezegd en welke vissen ik er al in heb dus schrik er een beetje van
Tja, keer voor de volgende keer;)


Eerst zelf op internet onderzoek doen welke vissen je wilt en of die in je bak kunnen. Laat je niet ompraten door de verkoper. Dit gebeurt heel veel hoor;)
 
Jaa indd weer wat geleerd helaas op deze manier
 

Terug
Bovenaan