Wat is er nieuw

Visbestand 50 cm bak (53 liter)

Cindy77

Member
Lid geworden
19 augustus 2024
Berichten
9
Leeftijd
47
Hallo forumleden,

Ik heb hier een 50 cm bak staan, die iets hoger is dan de gemiddelde bak waardoor hij qua waterinhoud ongeveer hetzelfde is als een 60x30x30 bakje. Er gaat in deze 50 cm bak 53 liter water. Ik zou eerst guppen erin doen maar aangezien die zich nogal snel en makkelijk voortplanten, is dat niet verstandig in zo'n klein bakje.
Ik zoek dus nu naar een visbestand voor dit bakje. Ik heb veel planten, hout, en donker grind op de bodem. Ik heb een interne pomp met vrij krachtige uitstroom (geschikt tot 300 liter). Ik gebruik geen turf of andere middelen om een lagere PH te verkrijgen, daarom wil ik toch even overleggen over het visbestand wat ik hier het beste in kan doen.
Er moet ook rekening mee gehouden worden dat er op den duur garnalen bij komen, vuurgarnalen worden het waarschijnlijk dus het kan geen vis met een grote bek worden haha..
Sowieso komen er op den duur ook een paar otocinclus affinis bij maar dat pas later vanwege het feit dat die een gerijpte bak willen.
Ik zoek dus een leuk, kleurrijk scholenvissen die een iets hogere PH kan verdragen.

- 8 x scholenvis
- 4 x otocinclus affinis
- 10 x vuurgarnaal

Hier zit ik aan te denken. Alleen de scholenvis vind ik lastig want de meeste rasbora soorten willen dacht ik wel een wat lagere PH hebben en omdat ik niet zo goed weet hoe ik dat met deze filter zou moeten doen, denk ik dat dit niet gaat lukken (ik had vroeger een juwel Rio 125 liter bak en daar legde ik gewoon een zakje met turf in maar bij deze pomp kan dat niet).

Hebben jullie leuke suggesties?
 
1725047638432497824171.jpg17250477120011163749207.jpg
Zou kunnen.
 
Sorry, ik bekijk je foto's nu beter.. ik hoop dat de opmerking zou kunnen niet slaat op de vissen die je laat zien? Kardinaal tetra's zijn echt niet geschikt voor zo'n klein bakje, die hebben echt wel 80 cm nodig of groter. De neon tetra zou wel kunnen denk ik, die blijft een stuk kleiner. De andere vissen weet ik niet precies van wat het is, maar lijken mij ook veel te groot voor een 50 cm bak. Toch bedankt voor je berichtje.
 
Hoi Cindy, hier kun je gemakkelijk zoeken op verschillende parameters, waaronder PH: https://aquainfo.nl/zoekfilter/

Verder denk ik dat je gerust met wat meer garnaaltjes kunt beginnen, 20-30 om je kolonie wat sneller op gang te brengen.
 
Zou me vooral niet te druk maken met de meeste soorten. Zolang je waarden stabiel zijn, zou het niet echt een probleem moeten geven. Leuke soorten die naar mijn mening kunnen:

Rasbora kubotai
Microrasbora -> danio of rasbora erythromicron
Rasbora hengeli en espei -> nagenoeg dezelfde vis maar die 2de heeft wat meer oranje in zijn lichaam
Galaxy's-> rasbora galaxy (al heeft die meerdere namen)
Boraras soortje, de brigittae, merah, maculatus zijn de wat bekendere maar er zijn er meerdere van.

Zijn er meerdere, maar dit vind ik qua gedrag ook leuke soorten om te zien
 
Hoi Cindy, hier kun je gemakkelijk zoeken op verschillende parameters, waaronder PH: https://aquainfo.nl/zoekfilter/

Verder denk ik dat je gerust met wat meer garnaaltjes kunt beginnen, 20-30 om je kolonie wat sneller op gang te brengen.
Dank je wel voor de tip. Ik heb even gekeken maar snap de balkjes niet zo goed hahaha..
Meer garnalen zou idd kunnen, dus misschien begin ik idd wel met 20. In de dierenwinkel waren ze echter best duur, vandaar een start met 10 stuks, maar heb even op marktplaats zitten kijken en daar hebben ze ook hele mooie op staan voor veel minder geld. Ik heb blauwe gezien, die vind ik wel heel mooi dus denk dat die het gaan worden.
 
Een wat kleinere Cory soort.
Is ook leuk maar die hou ik liever op een zandbodem. Ik heb nu grind gekozen en dus daarom liever geen visjes die op de bodem scharrelen.
 
Danio's zijn erg leuk maar als ik me niet vergis zijn dat behoorlijk fanatieke zwemmers, vooral de chinese danio. Volgens mij ben ik daar destijds mee begonnen als beginnersfout haha.. chinese danio's in een 20 cm bakje hihi.. was echt geen goed idee.. die hebben wel echt minstens 80 cm nodig want die kunnen me een partij zwemmen! Wel heel leuk visje. Maar je hebt ook kleinere soorten danio, zoals de pareldanio. Die zou dan wel weer kunnen, is alleen wel een erg prijzig visje maar heb ze al eerder gehad en ze zijn wel erg leuk en mooi. Dus als je de pareldanio bedoeld, dan is dat idd een leuk idee!
 
Zou me vooral niet te druk maken met de meeste soorten. Zolang je waarden stabiel zijn, zou het niet echt een probleem moeten geven. Leuke soorten die naar mijn mening kunnen:

Rasbora kubotai
Microrasbora -> danio of rasbora erythromicron
Rasbora hengeli en espei -> nagenoeg dezelfde vis maar die 2de heeft wat meer oranje in zijn lichaam
Galaxy's-> rasbora galaxy (al heeft die meerdere namen)
Boraras soortje, de brigittae, merah, maculatus zijn de wat bekendere maar er zijn er meerdere van.

Zijn er meerdere, maar dit vind ik qua gedrag ook leuke soorten om te zien
Oh ja, dit zijn echt de type visjes die ik in gedachten had, maar waarbij ik na info opzoeken dus zag dat ze een wat lagere PH nodig hebben. Dus ik baalde al een beetje want dit zijn juist zulke leuke visjes voor in een kleinere bak. Maar als jij denkt dat het niet zo erg is als de PH wat hoger is, zolang de waardes maar redelijk stabiel blijven, dan zijn dit wel de visjes die ik heel graag wil gaan houden.
Dan is alleen nog de vraag; welke? Hahaha.. want als deze kunnen..... ik vind deze allemaal leuk! Dus dat word echt heel lastig kiezen vrees ik.. ik ga ze zo even googlen allemaal.. even kijken wie wat ook alweer was...
 
Ook een heel leuk visje. Ben hem even gaan googlen. Het is wel een visje die houdt van afstanden zwemmen. Ze raden dan een 60 cm bak als minimaal aan, maar ik vind eigenlijk dat vissen die echt baantjes willen trekken, meer verdienen dan 60 cm, tenminste 80 cm of groter nog.. en dan een mooie grote school, is erg leuk. Maar goed, ik heb er maar 50 haha, van die cm.. dus nee, ik vind zelf deze echte zwemvis niet geschikt voor m'n kleine bakje. Toch bedankt voor je suggestie!
 
Heb even de suggesties van killifish zitten googlen, en mijn keuze gaat denk ik vallen op de danio erytromicron of de danio galaxy of rasbora galaxy zoals die ook wel genoemd word. Boraras brigittae vind ik ook wel erg leuk maar ik lees dat die in het wild in water leven waar echt veel turf in zit dus heel zuur water, en het zijn hele schuwe visjes die zich graag verstoppen. Nou vind ik het helemaal niet erg als de visjes af en toe lekker even op zichzelf zijn, maar visjes die je amper ziet omdat ze bang zijn voor het licht (ze zijn water gewend wat vrij donker is door de turf en waar dus weinig licht komt, mijn bakje heeft een vrij felle led verlichting) vind ik denk ik toch een beetje jammer.

Dus het worden diegene die ik opnoem net, de rasbora galaxy of de danio erytromicron. Als ik ze kan vinden hier dan.

Dan de volgende vraag; hoeveel? Ik lees bij de danio erytromicron dat ze zelfs voor een klein bakje wel 20 stuks aanraden zodat ze zich veilig voelen maar is dat niet een beetje teveel in 53 liter? Er rekening mee houdend dat er ook nog wat otocinclus bij komen en garnalen? Zou 10 of 15 stuks ook goed zijn? Ik ga eerst maar eens kijken of ik ze hier kan vinden. Anders heb ik evt nog een winkel in Spijkenisse waar ze veel vissen hebben dus die zou ik kunnen bellen of ze ze hebben.

Voorlopig nog even een weekje de bak lekker laten indraaien hoor.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      jessicapilon: moge
      Terug
      Bovenaan