visbestand 60 cm zwartwater


D

Dennis Baard

Guest
Hallo Allemaal.


Onlangs heb ik een 60 CM bakje ingericht en het is de bedoeling dat dit een zwartwateraquarium wordt.
De bak is nu nog aan het indraaien.


Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe het complete bestand eruit gaan zien, tot nu toe heb ik:

- Groepje Nannostomus mortenthaleri
- dwerggarnaaltjes, weet nog niet welke soort. misschien meerdere soorten(die niet kunnen kruisen)
- groepje Corydoras similis
- slakken: allerlei


Zou er een koppel dwergcichlides bij kunnen die tevens ook de garnalen met rust laten?

Appistogramma hongsloi, viejita en macmasteri vind ik bijvoorbeeld erg mooi.


en dan nog een mooie kleinblijvende L nummer, L046 misschien of een andere mooie :D

Bijgevoegd een foto van de bak hoe die nu staat, er komt nog wat meer hout bij maar die krengen willen niet zinken dus daar moet ik nog even op wachten.

er zitten nu al 2 appelslakken en een paar guppen in, de guppen gaan als de bak is ingedraaid naar een vriend van me.
49297352_2576690069024217_3351602511394897920_n.jpg
 
Een L46 hoort op een minimumtemperatuur van 29 graden te zitten, een temperatuur waar je garnalen aan dood gaan die moeten op kamertemperatuur.
Cichliden en garnalen zijn geen gelukkige combi want de garnalen zullen en eindigen als voer en opgejaagd worden en de hele dag zich verstoppen watvoor fun heb je dan daaraan als je ze niet ziet?
 
je wilt ook dito zwartwater waardes (lage ph,kh,gh,geleidbaarheid ect)?

Van wat ik op internet heb gelezen heb ik begrepen dat de waterwaardes zwaar beïnvloed worden door de bladeren en dergelijke die als decoratie in een zwartwater aquarium gebruikt worden.

op dit moment zijn mijn waardes als volgt:

No2 2,0 MG
No3 10 MG
PH 7,5
KH 4
GH 11

De hoge nitrietwaarde blijkt erg hardnekkig, ik heb al een aantal keren flink ververst.
 
Van wat ik op internet heb gelezen heb ik begrepen dat de waterwaardes zwaar beïnvloed worden door de bladeren en dergelijke die als decoratie in een zwartwater aquarium gebruikt worden.

op dit moment zijn mijn waardes als volgt:

No2 2,0 MG
No3 10 MG
PH 7,5
KH 4
GH 11

De hoge nitrietwaarde blijkt erg hardnekkig, ik heb al een aantal keren flink ververst.
Druppels of stripjes? Met zo'n nitrietgehalte zullen zo'n beetje alle vissen doodgaan:juggle:


Apisto's zullen de garnaaltjes opeten, maar de meeste soortne planten zich zo snel voort dat dat niet zo heel veel uitmaakf.

Alleen bladeren en houd beinvloed de ph niet heel erg. Welke ph is joiw streefwaarde? Anders kun je beter of turf of elzenproppen filteren;)
 
Ik heb getest met druppels.

De paar guppen die in de bak zitten lijken nergens last van te hebben maar ik weet dat die nitrietwaarde inderdaad veels te hoog is, dus ik ga zometeen weer verversen.

Een Ph van onder de 7 zou in principe prima moeten zijn, althans volgens de website die ik gelezen heb.

https://www.theaquariumguide.com/articles/blackwater-aquariums
 
Ph van water is rond de 7(,5 d8 ik. Als je blackwater wilt moet je toch echt een stuk lager gaan zitten. Alleen bladeren werken dan niet zoals er boven was aangegeven.
 
Zwartwater heeft normaal inderdaad een lagere geleidbaarheid en hardheid. Maar de vissoorten die je noemt doen het ook prima op een neutrale pH. Voor het zicht kunt je het water dus wat kleuren, maar de pH verlagen hoeft niet perse.

Ik zou in een 60cm vooral niet te veel willen. Een groepje nannostomus met corydoras en garnalen is al heel wat. De enige Apistogramma die het naar mijn mening echr goed doet in een 60cm met andere vissen is de Apistogramma borelli. Maar dan wel zonder Corydoras en ze eten inderdaad garnalen.
Qua lnummers gaat er heel weinig in een 60cm, ze worden namelijk al snel te groot. De l104 kan eventueel wel, maar groter moet je ze niet zoeken.
 

Terug
Bovenaan