Visbestand 60P aquascape


Robbie521

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2014
Berichten
148
Hallo ik wil graag informatie over het vissenbestand wat ik in een 60p aquarium wil hebben.
De bak is 60x30x63.
filter is een filtrosmart 200

het gewenste vissen bestand is:
10a15 rasbora galaxy
15 cristal red garnalen.
5 bijlzalmen.
Is dit mogenlijk. De bak is momenteel nog aan het indraaien. Dus nog genoeg tijd om uit te zoeken.
 
Galaxy's zijn vaak wat schuwere visjes dus waarderen het wel als je wat meer beplanting in de bak hebt. Je kunt het treffen met vrij avontuurlijke exemplaren, maar de meeste zijnw at schuchter, vooral in het begin.

Crystal reds erg leuk. Zullen ook wel kweken met de galaxy's samen.

Bijlzalmen zou ik zelf gaan voor de martae of myersi, die blijven wat kleiner dan de gemarmerde en ik denk dat een schooltje van 7 het hier goed bij gaat doen
 
ik zou de bijlzalmen weglaten

enkel rasbora galaxy 15x en garnalen
en genoeg belanting
 
ik zou de bijlzalmen weglaten

enkel rasbora galaxy 15x en garnalen
en genoeg belanting

ik heb niet heel veel planten. De bak is iwaguma stijl. Welke rasbora zouden hier beter bij kunnen.
 
Dat is altijd heel lastig bij zulke bakjes, ziet er heel mooi uit natuurlijk maar elke vis waardeert hoge planten wel erg hoor.
 
geef eens een foto van je aqua
 
Het is allemaal al wat gegroeid maar dit is de bak.
8B9A178C-BDB4-4F74-B31E-D2BA9193A23B.jpeg
 
een 60p iwagumi zijn neons een veel gemaakte keuze, Paracheirodon simulans of P. innessi.
Brevibora dorsiocellata of Microdevario kubotai zijn ook nog wel opties in mijn ogen, maar een open inrichting icm met kleine visjes is niet heel gemakkelijk.
Pareldanio's zou ik niet doen, de aggressie onderling vraagt om wat meer verschuil.
oppervlakte vissen zou ik ook niet doen, er is niks kwa verschuil in de buurt van het oppervlakte, bovendien ga je ze van de grond kunnen rapen zonder dekruit.
 
galaxy's gaan hier denk ik enorm in wegvallen, die gaan dit te open vinden. Kun je beter naar een minder schuwe soort kijken inderdaad
 
een flink schooltje hyphessobrycon amandae, een kolonie neocaridina davidi's en japonica's en wat leuke zebraslakjes.
En een nog iets vollere begroeiing?
 
vandaag weer een water meeting gedaan deze komt in een ander topic. En ook weer een beetje nagedacht wat ik graan in de bak wil hebben.

Er komen garnalen in maar daar wacht ik nog een week mee minimaal dan draait de bak 4 weken.

mijn idee op dit moment is:

2X otocinclus affinis
20X garnalen welke moet nog bekeken worden ben zelf wel fan van de CR
20X Neon tetra

Zou dit kunnen dan wil ik gaan beginnen met de 2X otocinclus affinis
en dan over een week de neon tetra's
 
Oto's zijn groepsvisjes en kan je beter wat later toevoegen. Minimaal 3 maanden en bij voorkeur wat langer omdat ze anders niet genoeg voedsel ku mn vinden. Ze eten slecht andere dingen. Je kan dus het starten met de rest van de vissen die je wil en op een later moment een iets groter groepje toevoegen
 
Ik zou starten met de neons, dan de garnalen en als laatste de oto's. Groepje van 5 is mooi voor je bak, maar zoals gezegd zijn ze niet altijd even makkelijk te wennen aan droogvoer en moeten ze eigenijk wel wat kunnen vinden in het aquarium zelf. Vandaar deze als laatste, zodat je bak wat kan rijpen
 
Prima bestand, maar zoals gezegd oto's zijn niet perse gemakkelijk, veel mensen hebben de ervaring dat ze gevoelig zijn en moeilijke eters. Als alternatief zou je kunnen kijken naar slakken als cliton, neritina en vittina. gemakkelijke en goede algeneters voor stenen en ruiten, en worden nooit een plaag.
 
Vandaag naar de winkel gegaan om neons te halen maar dit is me afgeraden omdat ik garnalen in de bak wil gaan doen. Dit gaat volgends hun niet samen. Is dit zo want hoor nu allemaal verschillende verhalen.
 
neons en vuurgarnalen gaan prima samen
wel genoeg schuilplaatsen bv java mos voorzien
 
Hier ging die combi goed. Ik had wel een voller beplant aquarium.
 
een volwassen dwerggarnaal is bijna net zo groot als een volwassen neon, daar zit dus echt geen probleem. vissen zullen altijd kleine babygarnaaltjes eten als ze de kans krijgen, Maar in een beplant aquarium zijn garnalen prima in staat zich te handhaven naast Neons, een tapijtje monte carlo bied voldoende verschuil om een aantal jongen toch groot te laten worden. Zonder vis vermeerderen garnalen zich uiteraard sneller.
 
Ik zie dat ik misschien de enige ben maar ik vind dit bakje niet geschikt voor de meeste vissen. Al helemaal niet voor neons. Er zijn een aantal soorten rasboras die open water erg waarderen, soorten als Rasbora vulcanus of Trigonopoma pauciperforatum maar ook die willen af en toe verstoppen en dat kan hier amper.
 
Ik zie dat ik misschien de enige ben maar ik vind dit bakje niet geschikt voor de meeste vissen. Al helemaal niet voor neons. Er zijn een aantal soorten rasboras die open water erg waarderen, soorten als Rasbora vulcanus of Trigonopoma pauciperforatum maar ook die willen af en toe verstoppen en dat kan hier amper.
Ik denk dat Neons wel kunnen.
 
Ik denk dat Neons wel kunnen.
Naar mijn idee zullen ze allemaal achterin of in een hoekje zitten, zo dicht bij de grond mogelijk, dat is typisch gedrag voor neons als ze gestrest zijn. Er is geen plek om te verstoppen buiten die kleine steen rechtsachter en er zijn geen drijfplanten, ik zou er echt geen neons in houden maar goed, de keuze is aan TS.
 
Op het advies van dit forum en de winkel heb ik nu 15 neon in zitten.
 
Naar mijn idee zullen ze allemaal achterin of in een hoekje zitten, zo dicht bij de grond mogelijk, dat is typisch gedrag voor neons als ze gestrest zijn. Er is geen plek om te verstoppen buiten die kleine steen rechtsachter en er zijn geen drijfplanten, ik zou er echt geen neons in houden maar goed, de keuze is aan TS.
Ah, ik snap nu pas je strekking van 'open water'. Hmm. Denk dat meerdere factoren belangrijk zijn. Zou sowieso leuk zijn als TS ons op de hoogte houdt van hoe de vissen zich gedragen :)
 
Ik zag dat je toch al 2 oto's had toegevoegd. Hou ze wel een beetje in de gaten.
 
Ik zag dat je toch al 2 oto's had toegevoegd. Hou ze wel een beetje in de gaten.

een maat van me had deze gehaald ondat die wist dat ik ze erin wou hebben. Dus hij kwam der ineens mee aanzetten. Ik hou ze goed in de gaten.
 
even een update hoe de neons het doen in een bak die zo open is als deze. simpel gezegd het gaat top. ze verstoppen zicht niet en zwemmen de hele bak rond. ook zitten ze niet in de hoogere planten in de hoek. indien ze meer beschutting zoeken komt het er wel langzaam maar gestaag aan.
 
Dit is hoe de bak er nu bijstaat. Ben wel druk bezig een draad alg eruit te krijgen. Maar groeit wel gestaag door.
C1A0F30C-49A2-4A6A-93C0-A1195C4F2FBF.jpeg
 

Terug
Bovenaan