Wat is er nieuw

Visbestand 70L bak

Nikki

Member
Lid geworden
27 september 2024
Berichten
6
Leeftijd
38
Op dit moment is het 70L aquarium van onze dochter aan het indraaien. De bak bestaat uit fijn grind, verschillende plantjes, een stuk hout en een paar ornamenten. We hopen na een week of 3 (al las ik net ook al een week of 4) stap voor stap wat verschillende vissen te kunnen toevoegen. Zelf zijn we eerder 'te voorzichtig' als dat we teveel/te snel doen. Willen jullie eens meedenken/meekijken?

Onze dochter heeft (onder begeleiding van de winkel en ons) haar oog laten vallen op:
* Schooltje guppies (mannelijk, zodat we niet te snel met overbevolking te maken krijgen);
* Schooltje Neon tatra's
* +/-2 Vietnamese algeneter (oke, eerlijk is eerlijk: die vind ik zelf erg leuk).
In de winkel werd aangegeven dat dit goed bij elkaar zou kunnen; ook online lees ik niet anders. Ook zitten de waterwensen (PH en temperatuur) allemaal dicht bij elkaar in de buurt.

We zijn nu even aan het zoeken naar aantallen; houden we de 1cm vis per liter aan die de winkel benoemde (en doen we dus 2 schooltjes van ca 5-6 vissen) of volgen we online waar meer 0,5cm vis per liter benoemd wordt? En in het laatste geval: doen we dan grotere schooltjes en/of voegen we nog een andere vis toe? Welke dan?
 
Die regel van 1 cm per vis is niet meer dan een uitgangspunt. Als je een goed filter hebt (qua capaciteit, media en bacteriecultuur) kun je meer vissen houden dan met een minifiltertje. Hoe dan ook is het verstandig om de visgroepen met één à twee weken tussenruimte om het filter de tijd te geven zich aan te passen aan de verhoogde belasting.
Voor scholenvissen geldt altijd: meer is beter. Hoe groter de school, hoe veiliger ze zich voelen.
Als alternatief voor de vietnamese algeneters (zie mijn opmerking elders) zou je een kleine corydorassoort kunnen overwegen: ze zien er niet altijd even mooi uit, maar zijn ongelooflijk gezellige scharrelaars.
En als opruimploeg, zijn een paar sierslakken in zo'n bak misschien ook wel een overweging waard.
 
Die regel van 1 cm per vis is niet meer dan een uitgangspunt. Als je een goed filter hebt (qua capaciteit, media en bacteriecultuur) kun je meer vissen houden dan met een minifiltertje. Hoe dan ook is het verstandig om de visgroepen met één à twee weken tussenruimte om het filter de tijd te geven zich aan te passen aan de verhoogde belasting.
Voor scholenvissen geldt altijd: meer is beter. Hoe groter de school, hoe veiliger ze zich voelen.
Als alternatief voor de vietnamese algeneters (zie mijn opmerking elders) zou je een kleine corydorassoort kunnen overwegen: ze zien er niet altijd even mooi uit, maar zijn ongelooflijk gezellige scharrelaars.
En als opruimploeg, zijn een paar sierslakken in zo'n bak misschien ook wel een overweging waard.
Eerst even: bedankt voor het meedenken en de overwegingen. Hier, en in de andere topics. Dat helpt onwijs!

De schooltjes gaan we dan wat ophogen, ik denk dan naar 2x 8-10 (of onevenredig richting dat aantal). Sowieso hebben we thuis al aangegeven dat het 1 visssoort per keer wordt met daartussen 1-2 weken voordat de volgende wordt toegevoegd, die houden we dus aan.

De corydorassoort heeft fijn zand nodig toch, omdat ze het zand door hun kiewen zouden laten gaan? We hebben fijn grind, dat zou dan dus niet helemaal goed voor ze zijn. Ik ga ze sowieso even opzoeken. Maakt dat qua ondergrond voor de slakken niet uit? Houd je die per 1 of liever met meerderen?
 
Slakken kun je in een kleine groep houden, alleen is maar alleen, dat geldt ook bij slakken. Ondergrond mag niet al te scherp zijn, afgerond grind is prima. De meeste sierslakken planten zich niet of slechts langzaam voort in een bak, dus voor een plaag hoef je geen angst te hebben.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan