visbestand 80cm tanganyika


jasper-94

Well-known member
Lid geworden
2 september 2010
Berichten
694
Leeftijd
29
Locatie
Maastricht
Hoi,

Ik heb jullie hulp nodig bij het samenstellen van een tanganyika bestand voor mijn rio125 tanganyikabak.
Dit is de eerste keer dat tanganyika vissen ga houden dus weet niet precies wat er in een 80cm bak kan.

Er zit een gewone zandbodem in met verschillende stukken breuksteen en wat vallisneria's.

Nu zou ik graag een koppeltje altolamprologus of neolamprologus hebben en als het kan wat lamprologus occelatus of een andere slakkenhuis cichlide.
Nu zou ik graag wat adviezen krijgen van de experts onder de tanganyika houders :)

Groetjes Jasper
 
Ik zit zelf te denken aan een koppel neolamprologus bichardi met een klein groepje van 4/5 lamprologus multifasciatus. En dan misschien nog een klein scholenvisje?
Graag jullie meningen :)
 
Mijn ervaring met lamprologus soorten is, dat ze extreem agressief zijn naar alles behalve hun eigen soort. Ik heb hier 6 L. brevis zitten, en die vallen echt alles aan. Ze zitten hier met z'n zessen in een 60cm bak, wat prima gaat tot je je hand in de bak steekt, want die wordt beschouwd als indringer en dat laten ze weten ook.

Kortom, ik weet niet zo goed of lamprologus soorten lekker combineren met andere lamprologus of met hele andere soorten vissen.
 
Oke, dan ga ik daar nog even over informeren.
Maar een koppel lijkt me wel goed toch?
Want bv 4 l. Brichardi en ook nog l. Multifasciatus, lijkt me een beetje een overkill
 
2014-09-12091734_zpsa12e63f4.jpg


Een foto van de inrichting, heeft misschien ook invloed op de vis keuze.
 
jasper-94 zei:
Oke, dan ga ik daar nog even over informeren.
Maar een koppel lijkt me wel goed toch?
Want bv 4 l. Brichardi en ook nog l. Multifasciatus, lijkt me een beetje een overkill

Heb daar zo mijn twijfels over..

Met hun totale lengte van ca. 12 cm. lijken deze vissen geschikt voor de kleinere Tanganyika-aquaria. Schijn kan echter bedriegen, zie ook de alinea hieronder. In kleinere aquaria zijn ze alleen onder te brengen als het om een bewezen koppel gaat, en dan nog als het koppel nog als zodanig wil functioneren. Ook onderling kunnen ze een flinke agressie aan de dag leggen.

http://www.tanganyika.nl/N_brichardi.php
 
en met de multi's er bij is het snel vol, en dan worden ze geheid agressief. En het is niet alsof multi's zo lief zijn van zichzelf.
 
Multi s zijn echt net konijnen hoor. Je begint met bv 1 koppel en binnen de kortste keren heb je de bak vol.
Ik zit nu ook met zo n 80 jongen namelijk :(.
 
Nu wordt het helemaal lastig.
Het leek we wel leuk om van een vis, de brichardi bijv., een koppel te nemen en die vervolgens proberen te kweken.
Alleen multi's is me wat eentoning, zeker als die helemaal vol raakt.
 
Brichardi's hoef je niet 'proberen te kweken', dat gaan ze vanzelf doen. Probleem, want de jonkies raak je niet kwijt. Misschien wil de lokale lfs er wel een paar, maar pas als ze 4-5 cm zijn, en wat doe je dan met de rest? Ik had emmers vol jonkies...
 
Ik wist niet dat ze zo makkelijk zouden kweken zeg :s.
Zijn er misschien vissen die iets lastiger kweken?
Julidochromis dickfeldi?

Of een solitaire brichardi?
 

Terug
Bovenaan