Wat is er nieuw

Visbestand 90 liter aquarium?

Lid geworden
21 juni 2024
Berichten
15
Leeftijd
34
Hallo,

Mijn nieuwe 90 liter tank loopt inmiddels en paar weken en het is bijna tijd om het visbestand toe te voegen. Nu heb ik wat research gedaan maar blijf het juiste aantal lastig vinden.

Ik wil graag een visbestand samenstellen van de volgende vissen. Mocht het niet allemaal samen passen dan laat ik er uiteraard een aantal achterwege.

Schoonmaak: amano garnalen, cilthon slakken en otocinclus.

Vissen: kegelvlekbarbeel, mollys, Danio, tetra.

Kunnen jullie mij helpen om uit bovenstaande een mooi en verantwoord visbestand maken? Hoor het graag.
 
Hallo Gellertrademarc,

Als eerste zou ik de otocinclus toch afraden, ze zijn opzich heel erg leuk. Maar als je ziet hoe ze gevangen worden :'(. Ook vielen er bij mij al snel heel wat uit, ondanks dat ze hier echt een droombakkie hadden. Ze zijn gewoon heel erg verzwakt als ze aankomen...

Bij de vissen noem je:
- de Kegelvlekbarbeel (Trigonostigma heteromorpha), wordt naar mijn mening al wel wat groot voor een 90 liter, het kan op zich wel, maar je kan er niet heel veel van houden, iets wat deze vissen wel graag hebben.. In plaats daarvan kun je misschien kijken naar de Trigonostigma espei of de Trigonostigma hengeli. De Trigonostigma hengeli blijft het kleinst. Maar toch zou ik ze allemaal niet kiezen. Ik heb de hengeli gehad in een 55 liter en in de 125 liter deden ze het beduidend beter. Beter op kleur, actiever en (denk ik) ook een stuk gelukkiger.

- Molly's kunnen aardig groot worden, en krijgen veel baby's.. Ze zijn wel heel leuk en aanwezig. Ze hebben volgens mij wel iets van brak water nodig (niet heel ideaal dus) Ik zou niet voor deze kiezen omdat je er niet echt een andere soort bij kunt houden behalve andere levendbarenden. Kan ook, maar is maar net wat je leuk vindt (ik ben er zelf niet zo'n fan van)

- Danio's zijn ook leuk maar hier best veel soorten van. Zebra danio's zijn heel leuk, maar erg druk. Die kan je dus beter ook niet combineren met andere rustigere vissen.

- Tetra's zijn er ook weer in echt alle kleuren en maten. Zelf vind ik de Hyphessobrycon amandae en de Paracheirodon simulans erg leuk. Vooral als je veel donkere en beplante hoekjes hebt, komen ze heel mooi uit. Vooral de simulans reflecteert de blauwgroene streep erg mooi.

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is:

1:
6x Poecilia sphenops. 2m en 4v
8x Caridina multidentata
2x Neritina natalensis, ik zou er maar 2 nemen, omdat ze geen ander eten aannemen dan algjes en slijmpjes op de planten en ramen.

Met veel schuilplaatsen zullen de molly's vanzelf uitgroeien tot een hele kolonie. Omdat ze zo druk zijn zou ik er geen andere vissen bijhouden.

2:
8x Corydoras Habrosus, blijft vrij klein en leeft op de bodem. In een groepje heel erg leuk!
10x Danio margaritatus, heel mooi visje! Kan wel best schuw zijn.
--x Neocaridina davidi. Omdat alle andere visjes zo klein zijn, zullen ze niet worden opgegeten. Een kolonie wordt vanzelf groter. Hele leuke bezige diertjes.
2x Neritina natalensis

Veel beplanting en schuilmogelijkheden voor de Danio's en een zandbodem voor de cory's.

3:
--x Neocaridina davidi. Er zullen wat worden opgegeten maar met genoeg schuilplaatsen houden ze zichzelf wel in stand.
2x Neritina natalensis
10x Paracheirodon simulans
2x Trichogaster chuna, 1m 1v, veel mensen zullen zeggen dat 2 vrouwen beter zijn. Ik ben het hier niet mee eens. Meestal wordt 1 vrouwtje de dupe. Als je het aquarium rond de 23 graden houdt, zit het mannetje niet altijd in de paarstand en leven ze vredig naast elkaar.

Veel drijfplanten, zachte stroming en veel beplanting.

Hopelijk kan je hier wat mee! Succes met je aquarium!
 
Ipv de Kegelvlek kun je ook kijken naar de R Espei. Mooi kleurrijk visje die goed schoolt.
 
Zelf vind ik de Trigonostigma hengeli nog mooier, iets minder fel en groot. Schoolt ook mooi en is heel gaaf gaaf in een donkere bak met veel schaduw. Iets natuurlijker zeg maar.
 
Bedankt voor de tips. De winkel waar ik mijn hele setup heb aangeschaft geeft aan dat ik tussen de 40 a 60 vissen makkelijk in het aquarium kan houden. Dit zijn er aanzienlijk meer dan jullie adviseren.
 
Is die winkelier niet goed bij zijn hoofd of bedoeld hij het aantal cm’s aan vis? Een soort stelregel is 0,5 cm vis/liter water. In jouw geval dus zo’n 45 cm aan vissen (volwassen). Afhankelijk van inrichting, filtratie, onderhoud, etc.
 
Laatst bewerkt:
AquaCafe
Help Users
      BlupGup: misschien toch de temperatuur geweest
      Terug
      Bovenaan